Charakterystyczne proporcje z krótkimi nawisami i „terenowy” design, a także opcjonalny napęd na wszystkie koła 4MATIC i specjalne terenowe oświetlenie, które podczas jazdy z niewielką prędkością pomaga wykrywać przeszkody znajdujące się bezpośrednio przed pojazdem – nowy Mercedes-Benz GLB to wszechstronny SUV. A jednocześnie przestronny samochód rodzinny: na życzenie może być – jako pierwszy Mercedes-Benz w tym segmencie – dostępny w wersji siedmiomiejscowej. Dwa fotele w trzecim rzędzie nadają się dla osób o wzroście do 1,68 m. Mocne i oszczędne jednostkio 4 cylindrach, nowoczesne systemy wsparcia kierowcy, intuicyjny w obsłudze system multimedialny MBUX plus kontrola komfortu ENERGIZING Comfort – w skrócie, GLB ma wszystkie mocne strony obecnej generacji kompaktowych Mercedesów.
Dysponując rozstawem osi 2829 mm, nowy Mercedes-Benz GLB (wymiary karoserii: długość/szerokość/wysokość: 4634/1834/1658 mm w wersji 5-os.i 1662 mm w 7-os.) przewyższa w tym względzie nową Klasę B o 10 cm. Parametr ten, w połączeniu z wysoko poprowadzoną linią dachu, ma decydujące znaczenie dla przestronności wnętrza. Wysokość kabiny w pierwszym rzędzie siedzeń wynosi 1035 mm – to wynik najlepszy w segmencie. Szczególnie korzystnie wypada również efektywna przestrzeń na nogi z tyłu – w przypadku wersji 5-miejscowej wynosi 967 mm.
Pojemność bagażnika od 560 do 1755 l (dane dla wersji 5-miejscowej) plasuje GLB na poziomie aut typu kombi. Na życzenie drugi rząd siedzeń może być regulowany wzdłużnie (przesuwany), a wyposażenie standardowe obejmuje kilkustopniową regulację pochylenia oparć. Zwiększa to wszechstronność przestrzeni ładunkowej i pozwala zwiększyć jej objętość nawet o 179 l.
Nowy GLB jest produkowany w zakładzie w Aguascalientes (Meksyk), a w wersji na rynek chiński – w Pekinie. W salonach Mercedes-Benz model zadebiutuje pod koniec tego roku.
Jeden na trzy nowe Mercedesy jest teraz SUV-em, a jeden na cztery należy do rodziny aut kompaktowych. Kompaktowy SUV, taki jak GLB, łączy zatem wszystkie czynniki sukcesu najbardziej wolumenowych segmentów firmy.
Obecnie, po „doliczeniu” nowego GLB, rodzina kompaktowych samochodów Mercedes-Benz składa się z ośmiu modeli: Klasy A, Klasy A Limuzyna i Klasy A Limuzyna z przedłużonym rozstawem osi, Klasy B, CLA Coupé, CLA Shooting Brake'a oraz GLA. W 2018 roku swój nowy kompakt z gwiazdą na całym świecie odebrało ponad 609 000 klientów. Od chwili wprowadzenia na rynek Klasy A – w roku 1997 – do nabywców trafiło już ponad 6,5 miliona samochodów Mercedes-Benz z tego segmentu.
GLB to pierwszy kompaktowy model Mercedes-Benz, który na życzenie oferuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami. Zapewniają one wygodne warunki dla osób o wzroście do 1,68 m. Bogate wyposażenie GLB z dziedziny bezpieczeństwa obejmuje chowane zagłówki tylnych siedzeń, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, boczne poduszki powietrzne, które chronią także pasażerów w trzecim rzędzie, oraz mocowania ISOFIX i TOP-Tether dla odpowiednich fotelików dziecięcych. Można ich używać do zamocowania z tyłu nawet czterech fotelików.
Dodatki z zakresu komfortu w trzecim rzędzie foteli obejmują dwa uchwyty na napoje między siedzeniami oraz dwa schowki z gumowaną wkładką – po lewej i prawej stronie przestrzeni ładunkowej, każdy z portem USB. Siedzenia składają się „na płasko”, czyli w taki sposób, że są w jednej płaszczyźnie z podłogą bagażnika.
Charakterystyczne proporcje GLB podkreślają jego off-roadowy sznyt: dominują tu mocno zaakcentowane płaszczyzny, zredukowane linie i precyzyjne łączenia. Niemal pionowy przedni pas stanowi wyraźny dowód „terenowych” genów nowego modelu, podobnie jak krótkie przednie i tylne nawisy.
W profilu GLB dominuje muskularne przetłoczenie na wysokości słupka C, a jego efekt wzmacnia podniesiona linia szyb. Zachodzące na progi drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza i chronią otwory drzwiowe przed zabrudzeniami,a jednocześnie zwiększają poziom ochrony przy zderzeniu bocznym. Osłony ochronne dookoła nadwozia podkreślają „terenowy” charakter pojazdu, podobnie jak umieszczone z przodu i z tyłu nakładki w kształcie osłon podwozia.
„Zjawiskowy design sprawia, że Mercedes-Benz GLB ma niepowtarzalny, typowy dla SUV-a charakter” – mówi Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG. „Wyraziste formy – o zredukowanych liniach i mocno zaakcentowanych powierzchniach – odzwierciedlają naszą filozofię projektowania – język zmysłowej przejrzystości”.
Deska rozdzielcza składa się z pojedynczego elementu z optycznymi wycięciami w miejscach kierowcy i pasażera z przodu. Kierowca ma przed sobą panoramiczny kokpit z wyświetlaczem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowością jest charakterystyczny „off-roadowy” element przypominający aluminiową rurę, który wzbogaca dolną sekcję tablicy przyrządów i łączy się z trzema okrągłymi otworami wentylacyjnymi. Podkreśla on wrażenie solidności, a jednocześnie nawiązuje do aspektu radości z jazdy. Poniżej znalazł panel sterowania wentylacją z przyciskami, które sprawiają wrażenie, jakby zostały wyfrezowane z jednego kawałka aluminium. Rurowe elementy z wykończeniem przypominającym elementy obrabiane maszynowo znalazły się także w konsoli środkowej. Na drzwiach charakter SUV-a podkreśla poziomy uchwyt, który – od linii designu Progressive wzwyż – również przypomina aluminiową ruręz powierzchnią obrabianą maszynowo.
Na życzenie GLB jest dostępny z reflektorami LED High Performance lub MULTIBEAM LED. Te ostatnie pozwalają na niezwykle szybkie i precyzyjne, elektronicznie sterowane dopasowanie strumienia światła do aktualnej sytuacji na drodze.
Opcjonalnie dostępne są również przednie światła przeciwmgłowe LED, które oświetlają obszar szerszy niż reflektory główne. Ich niskie zamocowanie w przednim zderzaku pomaga zmniejszyć ryzyko oślepienia.
Modele 4MATIC oferują pakiet Off-Road Engineering, który – w połączeniu z reflektorami LED MULTIBEAM – obejmuje specjalną funkcję oświetlenia terenowego. Ułatwia ona dostrzeżenie przeszkód podczas jazdy w trudnym terenie po zmroku. Światła doświetlające zakręty pozostają wówczas na stałe włączone do prędkości 50 km/h. Efekt: szeroki, jasny strumień światła bezpośrednio przed pojazdem.
GLB korzysta z technicznych osiągnięć obecnej generacji kompaktowych modeli Mercedes-Benz. Ich lista obejmuje m.in.:
Na życzenie GLB może być wyposażony w stały napęd na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Napęd ma sportową konfigurację, a kierowca może dodatkowo wpływać na jego charakterystykęza pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT. Do wyboru są trzy różne mapy sterowania sprzęgłem napędu, aczkolwiek w każdym z trybów układ i tak elastycznie reaguje na bieżące warunki. Podczas normalnej jazdy program Eco/Comfort bazuje na rozkładzie momentu obrotowego w stosunku 80:20 (przednia oś:tylna oś), zaś w programie Sport wynosi on 70:30. W trybie Off-road sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozdział siły napędowej wynosi 50:50.
Komponenty napędu 4MATIC obejmują wałek odbioru mocy do tylnej osi, który połączono z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze zintegrowanym sprzęgłem wielotarczowym. Sprzęgło jest sterowane elektromechanicznie. Aby zsunąć lub rozsunąć jego tarcze, silnik elektryczny wywiera na nie osiowy nacisk za pomocą koła koronowego i specjalnie wyżłobionej, okrągłej membrany (z ang. ball ramp). Za kompensację różnicy w pokonywanej odległości/prędkościach obrotowych tylnych kół odpowiada dyferencjał tylnej osi. Zalety takiego układu sterowania to przede wszystkim: praca niezależna od prędkości obrotowej silnika(w całym zakresie regulacji), wstępne sterowanie sprzęgłem jeszcze podczas postoju, a dzięki zastosowaniu membrany – także większa efektywność.
Poza wspomnianym już off-roadowym oświetleniem pakiet Off-road Engineering oferuje dodatkowy tryb jazdy, w którym moc silnika i sterowanie ABS-em zostają dostosowane do poruszania się w lekkim terenie. Można go aktywować za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
Inne elementy pakietu Off-Road Engineering:
Gama silnikowa nowego GLB obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne – kompleksowo zmodernizowane na potrzeby odnowionej gamy modeli kompaktowych. W porównaniu z jednostkami poprzedniej generacji charakteryzują się one znacznie większą mocą oraz niższym zużyciem paliwa i poziomem emisji spalin.
Bazowy silnik benzynowy M 282 o pojemności skokowej 1,33 litra w GLB 200 (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,0-6,2 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 137-142 g/km) dysponuje funkcją odłączania cylindrów z myślą o efektywnej pracy w zakresie częściowego obciążenia.
Dwulitrowy silnik M 260 w GLB 250 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym 7,2-7,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 165-169 g/km) ma żeliwne tuleje cylindrowe w bloku silnika z odlewanego aluminium, rozszerzające się w dolnej części zgodnie z koncepcją CONICSHAPE® – opracowaną przez Mercedes-Benz techniką znaną jako „honowanie stożkowe”. Efekt: zminimalizowane tarcie tłoka i niższe zużycie paliwa. Układ zmiennych faz rozrządu w aluminiowej, czterozaworowej głowicy pozwala na dwustopniową regulację skoku zaworów po stronie wydechowej.
Dzięki dalszej rozbudowie układu oczyszczania spalin 2-litrowy silnik wysokoprężny (OM 654q) w wariantach GLB 200 d/GLB 220 dz dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,9-5,0 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 129-133 g/km) spełnia już drugi poziom RDE (Real Driving Emissions – badania w rzeczywistych warunkach jazdy), który nie będzie obowiązkowy do 2020 r., i jest zgodny z normą Euro 6d.
Źródło: MERCEDES-BENZ MEDIA
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz