Nadwozie
Wnętrze
Dodatki
Rodzina kompaktowych Mercedesów nie przestaje się powiększać: pod koniec 2018 roku do sprzedaży trafi Klasa A Limuzyna. Czterodrzwiowy sedan ma rozstaw osi o długości 2729 mm i dynamiczne, a zarazem zwarte proporcje z krótkimi zwisami. W zakresie przestrzeni nad głowami podróżujących z tyłu plasuje się na szczycie swojego segmentu – i nie tylko, oferuje bowiem wszystkie zalety nowej Klasy A, m.in.: nowoczesne, efektywne silniki, wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają zaawansowane systemy wspomagające z funkcjami z Klasy S, oraz intuicyjny w obsłudze, samouczący się system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ze współczynnikiem oporu powietrza Cd równym 0,22 i powierzchnią czołową 2,19 m² nowa Klasa A Limuzyna ma najniższy opór aerodynamiczny spośród wszystkich produkowanych seryjnie samochodów na świecie – a tym samym broni globalnego rekordu ustanowionego przez model CLA Coupé.
Nowa Klasa A Limuzyna będzie produkowana w Aguascalientes w Meksyku i Rastatt w Niemczech. Zaprojektowano ją w niemieckim Sindelfingen. Model publicznie zadebiutuje po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu (4-14 października). Mercedes-Benz zaprezentował już Klasę A L Sedan – w kwietniu br., podczas salonu Auto China w Pekinie. Została ona jednak opracowana jako wersja z przedłużanym rozstawem osi wyłącznie na rynek chiński i tylko tam jest produkowana.
„Jeśli chodzi o nową rodzinę kompaktowych modeli, po udanym debiucie Klasy A wydarzenia w Mercedes-Benz nabierają tempa. W odpowiedzi na życzenia wielu klientów po raz pierwszy oferujemy teraz Klasę A także w wersji Limuzyna” – mówi Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG, odpowiedzialna za marketing i sprzedaż w oddziale Mercedes-Benz Cars. „Każdy, kto poszukuje kompaktowego, sportowego sedana, ma teraz nową, atrakcyjną alternatywę. (Model) pozwoli nam zdobyć nowych klientów”.
Nowa generacja kompaktów miała znaczący wkład w odmłodzenie i zmianę wizerunku marki Mercedes-Benz. W 2013 r. czterodrzwiowy CLA Coupé został pierwszym kompaktowym modelem Mercedesa sprzedawanym na amerykańskim rynku. W 2017 r. blisko jeden na dwóch nabywców kompaktowych aut z gwiazdą w USA był wcześniej użytkownikiem konkurencyjnego pojazdu, a ponad 50% właścicieli CLA nigdy wcześniej nie miało Mercedesa.
W 1997 r. Klasa A dała początek segmentowi kompaktowych modeli Mercedes-Benz. Od tamtej pory sprzedano ponad 6 mln samochodów z tej rodziny. Klasa A Limuzyna, jako siódmy model w gamie, stanowi kolejne poszerzenie palety kompaktowych Mercedesów – a jego wprowadzenie stanowi logiczne posunięcie, ponieważ wraz z Klasami C, E i S producent ze Stuttgartu ma teraz w ofercie więcej limuzyn premium niż większość spośród pozostałych marek.
Kluczowe wymiary nowej Klasy A Limuzyna:
Klasa A Limuzyna wyróżnia się wysoką funkcjonalnością, w tym ponadprzeciętną przestrzenią na wysokości ramion i łokci oraz nad głowami, a także wygodnym dostępem do drugiego rzędu siedzeń. Pod względem ilości miejsca nad głowami z tyłu (944 mm) model plasuje się na szczycie swojego segmentu. Bagażnik ma pojemność 420 litrów i został zaprojektowany pod kątem praktycznego wykorzystania przestrzeni. Otwór załadunkowy jest bardzo duży – mierzy 950 mm szerokości, a przekątna pomiędzy zamkiem a dolną krawędzią tylnej szyby wynosi 462 mm. Pozwala to na komfortowe pakowanie i rozpakowywanie większych bagaży.
Nowa Klasa A Limuzyna wykorzystuje sprzyjające warunki, jakie zapewnia jej wydłużona tylna bryła i deklasuje nawet wzorową pod względem aerodynamiki Klasę A z nadwoziem hatchback (Cd od 0,25). Z wynikiem Cd = 0,22 nowy model stoi na równi ze światowym rekordzistą w tym względzie, modelem CLA Coupé. Za sprawą powierzchni czołowej o wartości 2,19 m², czyli mniejszej niż w CLA, nowa Klasa A Limuzyna charakteryzuje się najmniejszym oporem aerodynamicznym spośród wszystkich seryjnych aut świata.
Dobre własności aerodynamiczne są kluczowe, jeśli chodzi o ograniczenie zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych. Szereg detali zoptymalizowano dzięki wykorzystaniu pętli obliczeniowych, symulacji CAE (komputerowe wspomaganie prac inżynierskich) oraz pomiarów w tunelu aerodynamicznym w Sindelfingen. Zakres działań objął również rozległą koncepcję uszczelnień (w tym uszczelki wokół reflektorów), a także niemal całkowitą zabudowę podwozia, włącznie z osłonami komory silnikowej, podłogi, elementów tylnej osi, dyfuzora oraz innych elementów. Przednie i tylne spojlery zoptymalizowano specjalnie z myślą o pokierowaniu strumienia powietrza wokół kół – w sposób tak efektywny, jak to tylko możliwe. Także obręcze i opony przeszły aerodynamiczny „tuning”. Zależnie od rynku dostępna jest dwuczęściowa zasłona za głównym wlotem powietrza. Minimalizuje ona zawirowania powietrza w komorze silnikowej.
W chwili debiutu nowa Klasa A Limuzyna dostępna jest z następującymi silnikami:
Już bazowy model wyróżnia się szerokim zakresem wyposażenia. Standardowa specyfikacja obejmuje MBUX – system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz User Experience z dotykowym ekranem, a także najnowszej generacji systemy wspomagające, takie jak Active Brake Assist czy Active Lane Keeping Assist. Ponadto Klasę A Limuzyna można spersonalizować, decydując się na jedną z linii designu i wyposażenia (Style, Progressive oraz AMG Line), pakiet Night bądź dodatkowe elementy wyposażenia.
Jedną z opcji będzie pakiet KEYLESS-GO z funkcją bezdotykowego dostępu HANDS-FREE ACCESS, która pozwala całkowicie otworzyć pokrywę bagażnika ruchem stopy pod zderzakiem.
W ciągu roku od debiutu Klasa A Limuzyna będzie dostępna w specjalnej wersji Edition 1, wyróżniającej się m.in. akcentami karoserii i wnętrza w kolorze miedzi.
Purystyczny, podkreślający płaszczyzny design sprawia, że Klasa A Limuzyna jest „hot & cool” – emocjonująca i minimalistyczna jednocześnie. Tym samym płynnie wpisuje się w filozofię projektowania Mercedes-Benz, zwaną filozofią zmysłowej przejrzystości. Składają się na nią „czyste”, eleganckie kształty akcentujące płaszczyzny nadwozia oraz zredukowane linie i precyzyjne szczeliny. Obręcze o średnicy 16-19 cali oraz mocno zaakcentowane nadkola podkreślają z kolei atletyczną sylwetkę modelu.
Niżej poprowadzony przedni pas podkreśla wydłużoną płaszczyznę maski, a smukłe lampy z chromowanymi akcentami, „wyostrza” obrys świateł do jazdy dziennej.
Profil nowej Klasy A Limuzyna definiują muskularne, zmysłowo wyprofilowane błotniki oraz wyraziste przetłoczenie – tzw. linia charakterystyczna. Lusterka boczne zamontowano na panelach drzwi.
Dwuczęściowe tylne lampy podkreślają „czyste” wzornictwo tylnego pasa i potęgują jego optyczną szerokość. Zależnie od wybranego wyposażenia tylny zderzak dostępny jest z czarnym dyfuzorem lub chromowanym pasem i chromowaną końcówką rury wydechowej.
Kabina Klasy A została zdefiniowana na nowo i otrzymała awangardowy, a jednocześnie nowoczesny wystrój. Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz, a przy tym zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej umiejscowiono (opcjonalny) panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.
Pod główną częścią kokpitu znajduje się dolna sekcja wizualnie podkreślona zastosowaniem nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniku). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni.
Wolnostojący ekran dostępny jest w trzech wersjach:
Najnowsza Klasa A to pierwszy model Mercedes-Benz wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience, który przy okazji otwiera kolejną epokę łączności Mercedes me. Należy on do standardowego wyposażenia Klasy A Limuzyna. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma on unikalną cechę: zdolność uczenia się. Może być personalizowany i dopasowywany do potrzeb użytkownika. W ten sposób tworzy emocjonujące połączenie pomiędzy samochodem a kierowcą i pasażerami.
Do atutów MBUX, zależnie od specyfikacji, należy także panoramiczny kokpit z dotykowym ekranem, nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy, aktywowane komendą „Hej, Mercedes”. Lista opcji obejmuje również ekran head-up. Dotykowy wyświetlacz współtworzy koncepcję dotykowej obsługi MBUX – triady złożonej z ekranu, panelu dotykowego na konsoli środkowej (opcja) oraz paneli na kierownicy.
MBUX rewolucjonizuje doświadczenie użytkownika w samochodzie. Atrakcyjną oprawę z trójwymiarowymi grafikami o wysokiej rozdzielczości, generowanymi w czasie rzeczywistym połączono tu z przejrzystym, intuicyjnym interfejsem.
Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z samochodu do samochodu informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP®, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku) czy śledzenie pojazdu, ułatwiające odnalezienie go na parkingu i wysyłające komunikat w razie stłuczki albo odholowania.
Dostęp do aplikacji Mercedes me zapewniają ikony w głównym menu. Można je dowolnie sortować, dopasowując wygląd ekranu do własnych upodobań i zwyczajów. Co więcej, opcjonalnie MBUX przekazuje treści na bieżąco pobierane z internetu, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach czy dostępność miejsc parkingowych na wielopoziomowych parkingach. Aktualizacje online pozwalają w prosty sposób wzbogacić system o nowe treści.
Nowa Klasa A oferuje najnowsze systemy wspomagające kierowcę, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje zaadaptowane z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu bacznie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone kamera i radary pozwalają mu „widzieć” drogę do 500 m w przód. Funkcje asystujące do swego działania wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na drodze, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
Standardowo nowa Klasa A jest oferowana z rozbudowanym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na poruszający się wolniej, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów.
Active Lane Keeping Assist (również seryjny) za pomocą wibracji kierownicy może ostrzegać kierowcę, gdy pojazd nieumyślnie opuszcza pas ruchu podczas jazdy z prędkością od 60 do 200 km/h. Jeśli samochód przekroczy linię ciągłą, system może „ściągnąć” go z powrotem na pas ruchu, uruchamiając hamulce po jednej stronie auta. W przypadku linii przerywanych interwencja taka ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy zaistnieje ryzyko kolizji z pojazdem na sąsiednim pasie (w tym niebezpieczeństwo kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka).
PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.
Nowa Klasa A to także pierwszy model Mercedes-Benz opracowany w nowym Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS). Konstrukcja samochodu uwzględnia wnioski z badań rzeczywistych wypadków. Każdy pojedynczy element karoserii został zaprojektowany zgodnie z oddziałującymi nań obciążeniami i naprężeniami – zarówno jeśli chodzi o geometrię, grubość materiału, technologię łączenia, jak i jakość materiałów (zwiększona proporcja wysoko- i ultrawysokowytrzymałej blachy stalowej).
Głównym elementem koncepcji bezpieczeństwa nadwozia jest wysoce sztywna kabina pasażerska. Jej sztywność w odniesieniu do obciążeń występujących np. w zderzeniu czołowym, bocznym czy w tył pojazdu albo podczas dachowania to przede wszystkim zasługa wykorzystania blachy stalowej wysoko- i ultrawysokowytrzymałej, a także utwardzanej (poprzez hartowanie w prasach).
Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły naciągu i napinaczem. W połączeniu z systemem PRE-SAFE® (opcja) z przodu stosowane są napinacze z odwracalną ingerencją. Także oba zewnętrzne tylne miejsca zaopatrzono w pasy z napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia. Nowa Klasa A jest standardowo wyposażona w czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową dla kierowcy oraz poduszki okienne. W przeciwieństwie do wielu rywali te ostatnie obejmują swoim zasięgiem również słupek A, zapewniając podróżującym pełniejszą ochronę. Seryjne są także poduszki boczne z przodu. Tylne dostępne są w opcji.
Opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED stanowią kolejny przykład transferu technologii z klasy luksusowej do kompaktowej. Elektroniczna regulacja zapewnia im ekstremalnie szybką i precyzyjną reakcję na zmieniające się warunki drogowe. Każdy reflektor wykorzystuje 18 osobno aktywowanych diod LED o barwie światła dziennego – przyjaznego dla oczu i sprzyjającego koncentracji. Efekt: droga przed autem jest oświetlona jasno i dokładnie. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo Klasa A wyposażona jest w halogenowe lampy ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej.
Zależnie od wariantu silnikowego i preferencji kierowcy do wyboru są różne warianty zawieszeń. Gama dostępnych kół obejmuje rozmiary o średnicy od 16 do 19 cali. Z przodu nowa Klasa A jest zawieszona na kolumnach MacPhersona. Mocniejsze wersje, odmiany z napędem 4MATIC oraz z adaptacyjnymi amortyzatorami lub większymi kołami otrzymują zaawansowane tylne zawieszenie o konstrukcji czterowahaczowej. Pozostałe zaopatrzono w tylną oś z belką skrętną.
Produkcja nowej Klasy A Limuzyna jeszcze w tym roku rozpocznie się w meksykańskiej miejscowości Aguascalientes. Zakłady COMPAS (Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes – Wspólny Zakład Produkcyjny Aguascalientes) w środkowym Meksyku powiększy sieć produkcyjną kompaktowych samochodów Mercedes-Benz Cars do pięciu lokalizacji na trzech kontynentach. COMPAS to projekt stworzony we współpracy z aliansem Renault-Nissan. Daimler i Nissan mają w nim po 50% udziałów.
Produkcja nowej Klasy A Limuzyna w fabryce Mercedes-Benz w niemieckim Rastatt rozpocznie się w 2019 roku. Rastatt to wiodąca fabryka aut kompaktowych w globalnej sieci produkcyjnej Mercedesa. Zakład jest odpowiedzialny za globalną kontrolę produkcji, a także za zarządzanie jakością i dostawami. Wspiera też harmonijne uruchamianie produkcji w innych zakładach, na przykład dzięki szkoleniom pracowników. Najnowsza Klasa A zjeżdża z linii fabryki w Rastatt od kwietnia br.
Źródło: MERCEDES-BENZ MEDIA
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz