Nadwozie
Wnętrze
Dodatki
Nowy Mercedes-Benz Klasy A – młodzieńczy i dynamiczny jak zawsze, dorosły i komfortowy jak nigdy. Całkowicie na nowo definiuje nowoczesny luksus w klasie kompaktowych aut i rewolucjonizuje design samochodowego wnętrza. Także pod względem technicznym czwarta generacja Klasy A wysuwa się na prowadzenie, i to nie tylko za sprawą nowego systemu multimedialnego MBUX. Model oferuje liczne funkcje zarezerwowane wcześniej dla aut luksusowych: po raz pierwszy w określonych sytuacjach potrafi poruszać się częściowo autonomicznie, a na życzenie może być wyposażony m.in. w reflektory MULTIBEAM LED. Wszystkie wersje najnowszej Klasy A napędzają nowe, wydajne silniki benzynowe oraz wysokoprężne. I choć kompakt z gwiazdą zachował swój sportowy wygląd, jego walory praktyczne znacząco wzrosły. Zamówienia na nową Klasę A ruszają w marcu, a jej rynkowa premiera odbędzie się wiosną br.
Zupełnie nowy system multimedialny – MBUX (Mercedes-Benz User Experience):
Intelligent Drive:
Nowa gama wydajnych i oszczędnych silników:
Więcej przyjemności z jazdy, większy komfort:
Nowoczesny luksus zdefiniowany na nowo:
W pełni dorosła:
„Czwarta generacja Klasy A na nowo definiuje nowoczesny luksus w klasie kompaktów. Aby tego dokonać, zdecydowaliśmy się na połączenie bezkompromisowego, dynamicznego designu z intuicyjną koncepcją obsługi” – mówi Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w oddziale Mercedes-Benz Cars.
„Nowe technologie muszą koncentrować się na ludziach i ułatwiać im życie. To właśnie robi Klasa A, i to na wiele sposobów. Tym samym staje się emocjonującym, inteligentnym towarzyszem” – mówi Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe oraz Mercedes-Benz Cars. „Jednym z przykładów jest MBUX – Mercedes-Benz User Experience: to połączenie intuicyjnej, naturalnej obsługi z inteligentnym, uczącym się oprogramowaniem”.
„Nowa Klasa A ucieleśnia kolejny etap naszego języka designu – filozofii zmysłowej przejrzystości – i ma potencjał, by zapoczątkować zupełnie nową erę projektowania” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Za sprawą czystych konturów i zmysłowych płaszczyzn zaawansowana technika przybiera tu formę, która po prostu budzi emocje. Formę, która jest efektem maksymalnej redukcji załamań i linii. Wnętrze reprezentuje nowoczesny luksus na poziomie, jaki był dotąd nieosiągalny w tym segmencie. Inteligentne rozwiązania zamieniają się tu w emocjonujące doświadczenie”.
Purystyczny, skoncentrowany na płaszczyznach design najnowszej Klasy A to kolejna odsłona języka projektowania Mercedes-Benz. Nowa interpretacja powstała na bazie kompaktowego, dwubryłowego nadwozia o zoptymalizowanych wymiarach i proporcjach.
Z zewnątrz Klasę A definiuje sportowe, emocjonujące wzornictwo. Progresywny przedni pas z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i smukłymi diodowymi lampami z chromowanymi dodatkami ma atrakcyjną, dynamiczną formę. Szeroka osłona chłodnicy z gwiazdą Mercedesa nawiązuje wyglądem do poprzedniczki, a jednocześnie – za sprawą „diamentowego” wkładu i srebrnej listwy – podkreśla sportowy charakter modelu, podobnie jak większe nadkola, mieszczące koła w rozmiarze od 16 do 19 cali. Z tyłu mocno wyprofilowana „talia” oraz poziome, dwuczęściowe lampy poszerzają optycznie nadwozie.
Współczynnik oporu powietrza Cd równy zaledwie 0,25 i powierzchnia czołowa A = 2,19 m2 sprawiają, że pod względem aerodynamiki nowa Klasa A zajmuje miejsce lidera w swoim segmencie. Po raz pierwszy w klasie kompakt Mercedes-Benz wykorzystuje dwuczęściową żaluzję chłodnicy AIRPANEL (opcja), która – umieszczona za wlotem powietrza – otwiera lub zamyka swoje regulowane łopatki zależnie od zapotrzebowania na chłodzenie. Efektywność jej działania poprawia druga żaluzja, umieszczona za wlotem pod tablicą rejestracyjną.
Kabina Klasy A została zdefiniowana na nowo i otrzymała awangardowy, a jednocześnie nowoczesny wystrój. Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz i zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej „unosi się” panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.
Kokpit dzieli się na trzy trójwymiarowe, poziome strefy. Każda z nich jest wizualnie oddzielona od reszty, a efekt ten wzmacnia zastosowanie nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniczce). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni.
Wolnostojący ekran dostępny jest w trzech wersjach:
Najnowsza Klasa A to pierwszy model Mercedes-Benz wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience, który przy okazji otwiera kolejną epokę łączności Mercedes me. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma on unikalną cechę: zdolność uczenia się. Może być personalizowany i dopasowywany do potrzeb użytkownika. W ten sposób tworzy emocjonujące połączenie pomiędzy samochodem a kierowcą i pasażerami.
Do atutów MBUX należy także panoramiczny kokpit z dotykowym ekranem, nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy, aktywowane komendą „Hej, Mercedes”. Lista opcji obejmuje również ekran head-up.
Dotykowy wyświetlacz stanowi elementy kompleksowej koncepcji dotykowej obsługi MBUX – triady złożonej z ekranu, panelu dotykowego na konsoli środkowej oraz paneli na kierownicy.
MBUX rewolucjonizuje doświadczenie użytkownika w samochodzie. Atrakcyjną oprawę z trójwymiarowymi grafikami o wysokiej rozdzielczości, generowanymi w czasie rzeczywistym połączono tu z przejrzystym, intuicyjnym interfejsem.
Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z samochodu do samochodu informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP®, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku) czy śledzenie pojazdu, ułatwiające odnalezienie go na parkingu i wysyłające komunikat w razie stłuczki albo odholowania.
Dostęp do aplikacji Mercedes me zapewniają ikony w głównym menu. Można je dowolnie sortować, dopasowując wygląd ekranu do własnych upodobań i zwyczajów. Co więcej, MBUX przekazuje treści na bieżąco pobierane z internetu, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach czy dostępność miejsc parkingowych na wielopoziomowych parkingach.
Pomimo sportowej stylizacji nowa Klasa A znacząco awansowała pod względem funkcjonalności – jest młodzieńcza jak zawsze, ale dorosła jak nigdy dotąd. Oferuje więcej miejsca na wysokości ramion, łokci i nad głowami plus łatwiejszy dostęp do tyłu, a także większy, bardziej praktyczny z punktu widzenia rodzinnych czy rekreacyjnych wyjazdów bagażnik. Istotnie poprawiła się również widoczność z kabiny. Zwiększa to zarówno bezpieczeństwo, jak i wrażenie przestronności.
Pojemność bagażnika wynosi 370 litrów, czyli o 29 litrów więcej niż w poprzedniczce. Za sprawą dwuczęściowych tylnych lamp otwór załadunkowy jest o 20 cm szerszy, a podłoga bagażnika – o 11,5 cm dłuższa niż dotąd. W połączeniu z pakietem wyposażenia bagażnika oparcia tylnej kanapy można usytuować bardziej pionowo, co pozwala zmieścić np. większe pudełka. Równie praktyczna jest koncepcja schowków w kabinie. Przykładowo, pojemnik przed dźwignią zmiany biegów jest teraz znacznie większy. Nowością łączoną z liniami wyposażenia jest uchwyt na napoje w tunelu środkowym, mieszczący butelki i puszki o pojemności nawet 0,5 l. Wiele uwagi poświęcono również widoczności z wnętrza. W sumie, w porównaniu z poprzedniczką, obszar „wycinany” przez słupki został zredukowany o około 10%.
Jednocześnie w wyposażeniu pojawiają się elementy znane z pojazdów wyższych segmentów: na życzenie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, dostępne jest nie tylko podgrzewanie foteli, ale również wentylacja oraz pakiet wielokonturowych siedzeń z funkcją masażu (przednie fotele). Łącznie, nowa Klasa A będzie oferowana z trzema różnymi rodzajami siedzeń: bazowymi, komfortowymi oraz sportowymi, ze zintegrowanymi zagłówkami.
Prócz specjalnej konstrukcji pakiet komfortowych foteli (standard w przypadku linii wyposażenia) obejmuje regulację wysokości siedzenia pasażera oraz kąta pochylenia/głębokości przednich siedzisk. Funkcja wentylacji korzysta z umieszczonych w siedzeniach wentylatorów (po jednym w każdej poduszce). Przechodzące przez perforowane obicie powietrze jest kierowane w dół i do tyłu. W ramach pakietu wielokonturowych siedzeń boczki i podparcie lędźwiowe można osobno regulować za pomocą elektrycznie sterowanej pompy pneumatycznej. Efekt masażu w obszarze odcinka lędźwiowego jest realizowany za pomocą komór powietrznych.
Cicha, bezwibracyjna charakterystyka jazdy – oto główny czynnik decydujący o „dorosłych”, typowych dla samochodów premium wrażeniach z podróży Klasą A. Poza skutecznym odizolowaniem od niedoskonałości nawierzchni oraz zabiegami w zakresie aeroakustyki istotną rolę odgrywa tu samo nadwozie. W trakcie projektowania Klasy A szczególną uwagę zwrócono na wysoką sztywność konstrukcji oraz połączenia pomiędzy nadwoziem, zawieszeniem i układem napędowym. Znaczne zwiększenie sztywności uzyskano zwłaszcza w miejscach łączenia zawieszenia, szalenie ważnych przy redukcji szumów drogowych. W ten sposób odczuwalnie zmniejszył się hałas w kabinie.
Kompleksowa koncepcja izolacji akustycznej w nowej Klasie A obejmuje takie komponenty jak układy zarządzania dopływem powietrza i chłodzeniem czy elementy wykończenia kabiny, ukształtowane pod kątem poprawy wyciszenia. W porównaniu z poprzedniczką znacząco zredukowano hałasy płynące od szumów wiatru.
Nowa Klasa A oferuje najnowsze systemy wspomagające, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje zaadaptowane z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu bacznie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone kamera i radary pozwalają mu „widzieć” drogę do 500 m w przód. Funkcje asystujące do swego działania wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na drodze, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
Standardowo nowa Klasa A jest oferowana z rozbudowanym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów.
PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.
Nowa Klasa A to także pierwszy model Mercedes-Benz opracowany w nowym Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS). Konstrukcja samochodu uwzględnia wnioski z badań rzeczywistych wypadków. Każdy pojedynczy element karoserii został zaprojektowany zgodnie z oddziałującymi nań obciążeniami i naprężeniami – zarówno jeśli chodzi o geometrię, grubość materiału, technologię łączenia, jak i jakość (zwiększona proporcja wysoko- i ultrawysokowytrzymałej blachy stalowej).
Głównym elementem koncepcji bezpieczeństwa nadwozia jest wysoce sztywna kabina pasażerska. Jej sztywność w odniesieniu do obciążeń występujących np. w zderzeniu czołowym, bocznym czy w tył pojazdu albo podczas dachowania to przede wszystkim zasługa wykorzystania blachy stalowej wysoko- i ultrawysokowytrzymałej oraz utwardzanej (poprzez hartowanie w prasach).
Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły naciągu i napinaczem. W połączeniu z systemem PRE-SAFE® (opcja) z przodu stosowane są napinacze z odwracalną ingerencją. Także oba zewnętrzne tylne miejsca zaopatrzono w pasy z napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia. Nowa Klasa A jest wyposażona w czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową dla kierowcy oraz poduszki okienne. W przeciwieństwie do wielu rywali te ostatnie obejmują swoim zasięgiem również słupek A, zapewniając podróżującym pełniejszą ochronę. Seryjne są także poduszki boczne z przodu. Tylne montowane są w opcji.
Opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED stanowią kolejny przykład transferu technologii z klasy luksusowej do kompaktowej. Elektroniczna regulacja zapewnia im ekstremalnie szybką i precyzyjną reakcję na zmieniające się warunki drogowe. W każdym reflektorze mieści się 18 osobno aktywowanych diod LED o barwie światła dziennego – przyjaznego dla oczu i sprzyjającego koncentracji. Efekt: droga przed autem jest oświetlona jasno i dokładnie. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo Klasa A wyposażona jest w halogenowe lampy ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej.
W chwili premiery Klasa A trafia na rynek z trzema jednostkami do wyboru:
Wszystkie wersje Klasy A zasilają nowe, wydajne silniki. W momencie premiery do wyboru są dwie nowe 4-cylindrowe jednostki benzynowe. 1,4-litrowy motor M 282 (moc do 120 kW/163 KM) wyróżnia się szeregiem innowacji, w tym systemem odłączania cylindrów (początkowo dostępnym ze skrzynią 7G-DCT) i głowicą cylindrów w kształcie delta. Druga nowość to 2-litrowy silnik M 260, rozwijający moc 165 kW (224 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zaopatrzono go w układ CAMTRONIC dla wałka rozrządu zaworów ssących. Obie jednostki są standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych.
Nowością jest też 4-cylindrowy motor wysokoprężny (OM 608) o pojemności 1,5 litra, osiągający do 85 kW (116 KM) oraz 260 Nm. Wyróżnia go zamontowany przy silniku układ oczyszczania spalin z technologią AdBlue®, turbosprężarka o zoptymalizowanej responsywności i wodny intercooler. Równocześnie debiutuje nowa przekładnia dwusprzęgłowa 7G-DCT. Po premierze do oferty dołączą kolejne silniki. Standardowo zbiornik paliwa ma pojemność 41 l; na życzenie dostępny jest 51-litrowy.
Opcjonalnie nowa Klasa A oferowana jest ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Sportowo zestrojony napęd został zmodyfikowany – zarówno pod kątem zapewnienia większej przyjemności z jazdy, jak i zwiększonej efektywności. Korzystając z przełącznika trybów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca może jeszcze bardziej niż dotąd wpływać na charakterystykę jego działania. Napęd 4MATIC składa się z wałka odbioru mocy do tylnej osi, zintegrowanego ze zautomatyzowaną przekładnią dwusprzęgłową, oraz tylnego mechanizmu różnicowego ze zintegrowanym sprzęgłem wielopłytkowym. To ostatnie nie ma już zasilania elektrohydraulicznego, ale elektromechaniczne.
Zależnie od wariantu silnikowego i preferencji kierowcy, Klasa A oferuje różne warianty zawieszeń. Standardem są koła o średnicy 16 cali, podobnie jak system wyboru profilu jazdy DYNAMIC SELECT, który za naciśnięciem przycisku pozwala wpływać na charakterystykę pojazdu (w połączeniu z opcjonalną aktywną kontrolą tłumienia – również na sposób resorowania).
Podobnie jak poprzedniczki, z przodu nowa Klasa A jest zawieszona na kolumnach MacPhersona. Mocniejsze wersje, takie jak A 250, oraz wszystkie odmiany z napędem 4MATIC otrzymują wyrafinowane tylne zawieszenie o konstrukcji czterowahaczowej. Tylna oś montowana jest na ramie pomocniczej, odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei – tak, aby ograniczyć wibracje przenoszone od zawieszenia na nadwozie. W sumie proporcja wykorzystania aluminium w konstrukcji zawieszenia w nowej Klasie A jest jedną z najwyższych spośród wszystkich zawieszeń w tym segmencie. Bazowe modele A 200 oraz A 180 d zaopatrzono z tyłu w belkę skrętną.
Standardowo Klasa A otrzymuje komfortowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami i układem DYNAMIC SELECT. Sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm ma specjalnie zestrojone sprężyny i amortyzatory, zapewniające bardziej sportowe zachowanie na drodze. Zawieszenie z aktywną regulacją tłumienia pozwala kierowcy na wybór preferowanej charakterystyki resorowania.
Źródło: MERCEDES-BENZ MEDIA
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz