Komfort
Systemy multimedialne
Systemy wspomagające kierowcę
Klimatyzacja
Układ napędowy i zawieszenie
Funkcjonalność
Technika i bezpieczeństwo
Lakiery
Koła i opony
Reflektory
Wygląd zewnętrzny
Systemy dachowe i przeszklenie
Fotele
Wygląd wewnętrzny
Kierownice i elementy obsługi
Inne
Sportową estetykę odświeżonego Audi A5 charakteryzują elementy nowego języka stylistycznego Audi, zaczerpnięte z samochodów klasy wyższej. Już pierwsza generacja A5 z roku 2007 fascynowała sportową, a jednocześnie harmonijną linią nadwozia. Generacja druga, z roku 2016, dodała do tego wizerunku nowych, ostrzejszych akcentów. Teraz Audi znacznie zmieniło wygląd zewnętrzny auta, zwłaszcza jego przodu, który emanuje większą siłą. Osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o wyglądzie plastra miodu jest bardziej płaska i nieco szersza. Szczeliny wentylacyjne powyżej kratownicy nawiązują stylistycznie do klasycznego Audi Sport quattro z roku 1984. Wyraźny spojler tworzy dolną krawędź przedniego zderzaka, po którego bokach znajdują się powiększone wloty powietrza. Patrząc na auto z boku, nowy kształt sekcji progów nadaje pojazdowi smukłego wyglądu, a wkładka dyfuzora z trapezoidalnymi końcówkami rur wydechowych poszerza je optycznie z tyłu.
Wszystkie wersje silnikowe i nadwoziowe A5 zjeżdżają z linii produkcyjnej standardowo wyposażone w diodowe reflektory przednie. Opcjonalną alternatywą dla tego rozwiązania są diodowe reflektory przednie Matrix w połączeniu z diodowymi światłami tylnymi z dynamicznymi kierunkowskazami i z funkcją sekwencji świetlnych. Najwyższą z dostępnych na żądanie opcji jest wersja z reflektorami diodowymi Matrix i ze światłami laserowymi Audi oraz z diodowymi światłami tylnymi również z dynamicznymi kierunkowskazami i z funkcją sekwencji świetlnych. Koncepcja linii wyposażenia jest także zupełnie nowa. Oprócz linii podstawowej – basic, dostępne są dwie inne zewnętrzne linie stylistyczne: advanced i S line. Modele linii S oraz Cabriolet mają swój niepowtarzalny wygląd. Zewnętrzne linie stylistyczne można teraz dowolnie zestawiać z pakietami wyposażenia wnętrza S line i design selection. Klienci mogą wybierać w palecie dwunastu lakierów nadwozia, wśród których znaleźć można nowy odcień metalizowanego koloru zielonego - district green.
Wnętrze nowego Audi A5 zdominowane jest przez linie poziome. Centralnym punktem lekko zwróconej w stronę kierowcy tablicy rozdzielczej jest duży wyświetlacz systemu MMI touch – centrum sterowania nowym systemem obsługi. Pakiet wielokolorowego, nastrojowego oświetlenia konturowego w ciemnościach podkreśla stylistyczne szczegóły wnętrza. Pakiet ten jest standardem w linii wyposażeniowej design selection.
Dzięki nowemu systemowi MMI touch, połączone z siecią Audi A5 oferuje doświadczenia użytkownika znane ze smartfonów. Montowane w poprzednich modelach pokrętło, zastąpione zostało tu ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala z funkcją akustycznej reakcji zwrotnej. Grafiki na ekranie są wyraźne i przejrzyste. Struktura menu odzwierciedla oczekiwania użytkowników. Wyszukiwanie w systemie MMI oparte jest na wprowadzaniu dowolnego tekstu i bardzo szybko wyświetla prawidłowe trafienia. Sterowanie głosowe oparte na języku naturalnym rozumie wiele sformułowań języka codziennego. Najwyższym stopniem rozbudowy systemów connectivity i infotainment jest nawigacja MMI navigation plus.
Dzięki nowym funkcjom, nawigacja jest inteligentna i intuicyjna. Dla przykładu: na podstawie uprzednio przejechanych tras sugeruje przebieg aktualnej. Pakiet usług Audi connect i Audi connect plus dostarcza wiele informacji pobieranych wprost z internetu. Są to m.in. informacje o znakach drogowych, informacje o zagrożeniach, informacje o miejscach parkingowych przy ulicy oraz informacje serwisu Car-to-X o sekwencji świateł na skrzyżowaniach. Ta ostatnia z usług w lipcu została uruchomiona przez Audi w Ingolstadt. W jej ramach samochód łączy się z centralnym komputerem miejskim sterującym sygnalizacją świetlną. Aplikacja myAudi łączy z kolei auto ze smartfonem użytkownika. Standardowa personalizacja umożliwia stworzenie siedmiu różnych profili – każdego z innymi ustawieniami i innymi preferencjami. Opcjonalny, cyfrowy kluczyk Audi connect key zamienia smartfona użytkownika z systemem operacyjnym Android w kluczyk otwierający i zamykający drzwi oraz uruchamiający pojazd.
Odświeżone Audi A5 wyposażone jest także w nowy komputer centralny o zwiększonej mocy obliczeniowej – trzecią generację modularnej platformy infotainment MIB 3. Jednostka ta współpracuje z również nową centralą komunikacji, obsługującą m.in. połączenia telefoniczne oraz usługi Audi connect. Na pokładzie Audi A5 standardowo znajduje się teraz hotspot Wi-Fi. Dane pojawiające się na 12,3-calowym wyświetlaczu full HD systemu Audi virtual cockpit plus, wywoływane są przez kierowcę z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy. Wybrać można jeden z trzech widoków ekranu. Całość uzupełniona jest wyświetlaczem danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display, pokazującym najważniejsze informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
Najważniejszym dodatkiem, który pojawił się w linii modelowej A5, są funkcje dostępne na żądanie. Klienci mogą teraz już po zakupie samochodu, wykorzystując aplikację myAudi, dodać online trzy funkcje. Są to: nawigacja Audi navigation MMI plus, cyfrowe radio DAB+ i smartfonowy interfejs Audi. Wykupić je można na trzy różne okresy: na miesiąc, na rok oraz bez limitów. Do dyspozycji kupujących Audi A5 są także opcjonalnie Audi phone box oraz system muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem.
Audi oferuje również gamę systemów wspomagania kierowcy – wiele z nich jest w wyposażeniu standardowym odświeżonego Audi A5. Na rynku niemieckim, opcjonalne systemy wspomagania zebrane zostały w dwa pakiety: „Drive” i „Park”.
Odświeżone Audi A5 (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2 – 4,2; łączna emisja CO2 w g/km: 164 – 110) dostępne jest w Europie z silnikami, których moc rozpoczyna się od 120 kW (163 KM). W gamie znajdują się też mocne jednostki V6 montowane w modelach typu S. Silniki spełniają normy emisji Euro 6d-temp.
Na początek, cztery wariant silnikowe Audi A5 wyposażone będą w system mild hybrid MHEV. Alternator-rozrusznik połączony z wałem korbowym odzyskuje energię podczas hamowania i przesyła ją do kompaktowych rozmiarów akumulatora litowo-jonowego. W przypadku silników czterocylindrowych system MHEV zintegrowany jest z 12-woltowym systemem elektrycznym, a w przypadku modeli S TDI z 48-woltowym głównym systemem elektrycznym. Dla przykładu: pomiary Audi przeprowadzone w modelu S5 TDI pokazują, że tego typu elektryfikacja może obniżyć zużycie paliwa w codziennym użytkowaniu nawet o 0,4 l/100 km, rekuperując bądź wyłączając silnik gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. System start-stop włącza się przy dość wysokiej prędkości, a ponowne uruchomienie silnika jest szybkie i łagodne.
Wszystkie wersje Audi A5 wyposażone zostały w automatyczne skrzynie biegów – siedmiobiegową skrzynię S tronic lub ośmiobiegową tiptronic. Napęd na cztery koła quattro dostępny jest opcjonalnie dla słabszego silnika i standardowo dla pozostałych trzech mocniejszych jednostek napędowych.
Zawieszenie Audi A5 doskonale harmonizuje ze sportowym charakterem wszystkich modeli z tej rodziny. Standardowo zestrojono je również sportowo, choć komfortowo. Opcjonalnie dostępne jest twardsze zawieszenie sportowe oraz zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. To ostatnie zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który jest w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji z silnikiem o mocy od 140 kW. Z Audi drive select zintegrowane są także: układ kierowniczy, automatyczna skrzynia biegów i układ zarządzania silnikiem. Kierowca może wybrać jeden spośród pięciu profili Audi drive select, by zdecydować w ten sposób jak mają ze sobą współpracować powyższe podzespoły. Mocne hamulce znajdują się za dużymi, nawet 20-calowymi kołami.
700 Nm momentu obrotowego i moc 255 kW (347 KM) – odświeżone Audi S5 Sportback (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2- 6,1; łączna emisja CO2 w g/km: 162 - 160) oraz S5 Coupé (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2 – 6,1; łączna emisja CO2 w g/km: 161 - 160) dostępne na rynku europejskim, mają pod maską wysokoprężną jednostkę napędową V6. Dzięki systemowi MHEV i elektrycznie napędzanej sprężarce wspomagającej konwencjonalną turbosprężarkę, silnik 3.0 TDI jest mocny, a jednocześnie łagodnie rozwijający moc i oferujący duży zasięg. Oba modele S TDI od 0 do 100 km/h przyspieszają w mniej niż 5 sekund. Osiągnięcie elektronicznie ograniczonej prędkości 250 km/h jest tylko formalnością.
Moc silnika montowanego w S5 Sportback i S5 Coupé przenoszona jest na drogę za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic i stałego napędu na cztery koła quattro. Twarde zawieszenie S sport jest tu standardem. Kontrola tłumienia dostępna jest opcjonalnie. Gama detali stylistycznych zastosowanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu, podkreśla unikalną pozycję modeli S TDI. W jej skład wchodzą m.in. cztery okrągłe końcówki układu wydechowego, czy tryb S w opcjonalnym systemie Audi virtual cockpit plus.
Na rynkach pozaeuropejskich S5 Coupé i S5 Sportback oferowane są z trzylitrowym silnikiem TFSI. Turbodoładowana, benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem ma moc 260 kW (354 KM) i wytwarza wysoki moment obrotowy rzędu 500 Nm, dostępny w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. V6 rozpędza S5 Coupé od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. W S5 Sportback TFSI standardowy sprint „do setki” wynosi o dwie dziesiąte sekundy dłużej.
Jak każde Audi ze składanym dachem, A5 Cabriolet ma klasyczny w takim przypadku dach materiałowy. Jest on szczelny akustycznie i otwiera się w pełni automatycznie w 15 sekund, przy prędkości maksymalnie 50 km/h. Jego ściśle ukierunkowane wzmocnienia dają dużą sztywność konstrukcji. Gdy dach jest rozłożony, pojemność bagażnika wynosi 370 litrów. Samochód jest czteroosobowy, a oparcia tylnych foteli można złożyć do przodu.
Premierze odświeżonego Audi A5 towarzyszyć będzie wejście na rynek edycji specjalnej tego modelu. „Edition one” dostępne będzie zarówno we wszystkich wersjach Sportback, jak i Coupé z silnikami o mocy minimum 140 kW. Sportowe zawieszenie jest w tej edycji standardem. Stylistyka zewnętrzna bazuje na wersji S line i posiada dodatkowe, przykuwające wzrok elementy, takie jak np. brylantowoczarny dach A5 Coupé. Gama lakierów obejmuje tu takie kolory jak: szary quantum, szary daytona z efektem perłowym i zielony district z efektem metalicznym. Jeśli chodzi o wnętrze, klienci wybrać mogą jeden z dwóch pakietów: design selection i S line. Ekskluzywne detale podkreślają charakter obu wnętrz.
Źródło: AUDI MEDIA
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi