Komfort
Systemy multimedialne
Systemy wspomagające kierowcę
Technika i bezpieczeństwo
Koła i opony
Reflektory
Wygląd zewnętrzny
Systemy dachowe i przeszklenie
Fotele
Wygląd wewnętrzny
Inne
Nowe Audi A3 Limousine ma bardzo sportowy, a zarazem elegancki wygląd. W porównaniu z poprzednikiem, samochód jest teraz o 4 cm dłuższy (długość: 4,5 m), choć rozstaw osi pozostał bez zmian. Szerokość auta wzrosła o 2 cm, do 1,82 m, a jego wysokość o 1 cm, do 1,43 m. Wpłynęło to na zwiększenie przestrzeni nad głową – o dobre 2 cm z przodu, gdzie równocześnie pozycja fotela kierowcy jest niższa – oraz po bokach. Pojemność bagażnika – 425 l. – jest dokładnie taka sama jak w modelu poprzednim.
Przód samochodu zdominowany jest przez dużą osłonę chłodnicy Singleframe z grillem z kratownicą w stylistyce plastra miodu. Po jej obu bokach umieszczono charakterystyczne reflektory. Ich zewnętrzne krawędzie tworzą trapezoidalne kąty zbiegające ku dołowi. W najbardziej rozbudowanej wersji wyposażonej w reflektory diodowe Matrix LED w kątach tych umieszczono nowe, cyfrowe światła do jazdy w dzień. Światła te składają się z matrycy pikseli zbudowanej z 15 diodowych segmentów, które mogą być indywidualnie uruchamiane i nadają poszczególnym wersjom A3 Limousine unikalnego charakteru.
W Audi A3 Sportback linia nadwozia biegnąca nad progami auta, tuż przed tylnym nadkolem wznosi się w kierunku tylnych świateł, akcentując w ten sposób krótki tył auta. W Limousine natomiast linia boczna ciągnie się aż po tylny zderzak. Podkreśla to długość pojazdu (Limousine jest o 15 cm dłuższe niż Sportback) i nadaje bokom eleganckiego wyglądu. Wklęsła powierzchnia poniżej linii ramion dodatkowo akcentuje progi i krawędzie. W takich miejscach dokładnie zaobserwować można grę świateł i cieni na powierzchniach. Linia dachu od słupka B dynamicznie opada – podobnie jak wygląda to w autach typu coupé – i kończy się efektownym spojlerem na klapie bagażnika. Spojler – opcjonalnie dostępny w wersji z carbonu – wizualnie akcentuje tył auta i podkreśla mocny wygląd czterodrzwiowej limuzyny.
Wyższy tył oraz duży dyfuzor znacznie poprawiają aerodynamikę auta w porównaniu z jego poprzednikiem. W wyniku tego, nowe A3 Limousine z jednostką napędową 2.0 TDI 110 kW (150 KM) osiąga wartość oporu Cd rzędu 0,25, która jest o 0,04 punktu Cd lepsza niż w pierwszej generacji tego modelu. Przyczynia się do tego również wlot powietrza z dwoma elektrycznie regulowanymi modułami żaluzji montowanymi tuż za Singleframe. Inteligentnie i w zależności od potrzeb sterują one wlatującym powietrzem. Dodatkowo na opływowość nadwozia i na redukcję oporów powietrza wpływają: osłony podwozia, lusterka zewnętrzne o poprawionej aerodynamice oraz aktywne chłodzenie hamulców.
Kokpit nowego Audi A3 Limousine jest w pełni ukierunkowany na kierowcę – zarówno jeśli chodzi o jego design, jak i o wyświetlacz i elementy sterujące. Środkowy panel przyrządów z centralnym ekranem systemu MMI touch jest delikatnie zwrócony w stronę kierowcy. Ekran ma przekątną 10,1 cala, a jego obsługa jest bardzo intuicyjna. Standardowo system zawiera funkcję wykrywania pisma odręcznego oraz funkcję obsługi głosowej językiem potocznym, która opcjonalnie może wykorzystywać możliwości chmury danych. Deska rozdzielcza z ekranem o przekątnej 10,25 cala, znajdująca się za kierownicą w zasięgu wzroku kierowcy, już w wersji bazowej jest cyfrowa. W rozbudowanej wersji Audi virtual cockpit plus, jej ekran ma 12,3 cala i można na nim wybrać jeden z trzech widoków – w tym widok sportowy o dynamicznym designie i z pochyłymi cyframi. Wskaźniki obrotów i prędkości są tu ukazane w formie diagramów słupkowych z czerwonymi elementami graficznymi.
Najwyższą wersją rozbudowy systemów infotainment w nowym A3 Limousine jest system MMI Navigation plus osadzony na modułowej platformie infotainment trzeciej generacji MIB 3. MIB 3 ma aż o dziesięć razy większą moc obliczeniową niż platforma poprzedniej generacji, sprawia, że samochód połączony jest z siecią w standardzie LTE Advanced oraz daje kierowcy i pasażerom możliwość połączenia z internetem za pośrednictwem pokładowego hotspotu Wi-Fi. MMI Navigation plus oferuje natomiast w standardzie szeroką gamę usług Audi connect, w tym informacje online o natężeniu ruchu, bieżące informacje, a także zdjęcia, czasy otwarcia i opinie użytkowników o wybranych, interesujących miejscach.
Elementem tej gamy są też usługi Car-to-X korzystające z tzw. inteligencji rozproszonej floty Audi. Samochodom, w których zamontowano odpowiednie wyposażenie, dostarczają one np. informacji o niebezpiecznych miejscach, ograniczeniach prędkości, czy o wolnych miejscach parkingowych przy ulicy. Gdy samochód jest unieruchomiony, można za pomocą aplikacji myAudi przenieść dane nawigacji z auta na smartfona kierowcy i w ten sposób kontynuować prowadzenie do celu już po opuszczeniu pojazdu.
Audi A3 Limousine można połączyć ze smartfonem za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone interface, integrującego telefony z systemem iOS z Apple Car Play i telefony z systemem Android z Android Auto (oba umieszczone w MMI, dostępność w zależności od kraju) lub przez Audi phone box. Audi phone box łączy dodatkowo smartfona z anteną samochodową i może go indukcyjnie naładować. Audi A3 Limousine może mieć ponadto funkcję uruchamiania silnika za pomocą smartfona z systemem Android. Funkcja ta nosi nazwę Audi connect key. Personalizacja systemu umożliwia wprowadzenie do niego danych odnoszących się nawet do sześciu osób. W indywidualnych profilach zapisać można m.in. ustawienia foteli, ulubione media i ustawienia klimatyzacji. Standardowo na pokładzie auta montuje się również cyfrowe radio DAB+. Opcjonalnie natomiast zamówić można radio internetowe i radio hybrydowe, które w zależności od mocy sygnału automatycznie przełącza między sygnałem FM, DAB i internetowym, zapewniając w ten sposób optymalny odbiór stacji radiowej.
Dzięki bliskiej współpracy ze sobą, systemy wsparcia kierowcy są wyjątkowo wydajne. Dla przykładu: w przypadku systemu Audi pre sense front, kamera umieszczona w obudowie lusterka wstecznego współpracuje z czujnikiem radarowym w przodzie pojazdu, zapobiegając w ten sposób wypadkom albo przynajmniej łagodząc ich dotkliwość. Dane pozyskiwane w wyniku tej współpracy wykorzystywane są również przez standardowy system zapobiegania kolizjom. Wprost z samochodów klasy wyższej pochodzi Adaptive cruise assist ACA, wspomagający kierowcę w prowadzeniu. Predyktywny asystent wydajności z kolei daje kierowcy znak, kiedy sensownym jest zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia. Asystent robi to z wykorzystaniem danych pozyskiwanych z systemu nawigacji. Ostrzeżenie przy wysiadaniu, asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu i kamery 360°, uzupełniają pakiet użytecznych w ruchu miejskim systemów wspomagania.
Na początek nowe Audi A3 Limousine dostępne będzie w trzech wersjach napędowych do wyboru: w dwóch wersjach z silnikiem benzynowym TFSI i w jednej z silnikiem wysokoprężnym TDI. Ich cechą wspólną jest wysoka wydajność. 35 TFSI – 1,5-litrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem – wytwarza 110 kW (150 KM) mocy i dostępna jest w dwóch zestawieniach: z nowo zaprojektowaną sześciobiegową manualną skrzynią biegów (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,3 – 5,6; łączna emisja CO2 w g/km: 128-143) lub z siedmiobiegową skrzynią automatyczną S tronic (łączne zużycie paliwa w l/100 km:6,1-5,5; łączna emisja CO2 w g/km: 124-139).
W wersji z dwusprzęgłową skrzynią biegów S tronic stosuje się technikę cylinder on demand COD oraz montuje się 48-woltowy system mild hybrid. System ten odzyskuje energię podczas hamowania, wspiera jednostkę napędową dodając jej 50 Nm momentu obrotowego podczas ruszania i przyspieszania z niskich obrotów oraz w wielu sytuacjach umożliwia Audi A3 Limousine tzw. żeglowanie z wyłączonym silnikiem. Rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić ok. 0,4 l. paliwa na 100 km w codziennym użytkowaniu pojazdu.
Silnik 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) (łączne zużycie paliwa w l/100 km:5,0 – 4,4; łączna emisja CO2 w g/km: 116-130) również współpracuje z siedmiobiegową skrzynią automatyczną S tronic, tu jednak zmiana biegów zachodzi przy pomocy techniki shift-by-wire.
Zawieszenie nowego A3 Limousine zostało tak zestrojone, by było sportowe, a jednocześnie by pracowało harmonijnie i jeszcze bardziej precyzyjnie niż w modelu poprzednim. Precyzja i szybkość reakcji jest w dużej mierze zasługą dynamicznego układu kierowniczego zapewniającego optymalną interakcję pomiędzy wszystkimi komponentami związanymi z dynamiką poprzeczną. Alternatywą dla standardowego zawieszenia jest zawieszenie sportowe i zawieszenie z kontrolą stopnia tłumienia. To ostatnie gwarantuje szeroki wachlarz doznań podczas prowadzenia – od bardzo komfortowego pokonywania tras, aż po zwrotne, dynamiczne prowadzenie. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select również pozwala kierowcy czerpać różne doznania związane z odpowiednim zestrojeniem zawieszenia – od wysokiego komfortu, przez dynamikę, po prowadzenie zorientowane na oszczędność paliwa. System ten zmienia również np. charakterystyki pracy przepustnicy i progresywnego układu kierowniczego, różnicującego przełożenie w zależności od kąta skrętu kierownicy.
Źródło: AUDI MEDIA
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi