Ładowanie
Komfort
Systemy multimedialne
Systemy wspomagające kierowcę
Technika i bezpieczeństwo
Przedłużenie gwarancji Audi i pakiety przeglądów serwisowych Audi
Koła i opony
Reflektory
Wygląd zewnętrzny
Systemy dachowe i przeszklenie
Fotele
Wygląd wewnętrzny
Kierownice i elementy obsługi
Inne
W modelach Q5 TFSI e quattro i Q5 Sportback TFSI e quattro zastosowano układ napędowy o takiej samej konstrukcji - w obu wersjach mocy. Składa się on z silnika benzynowego 2.0 TFSI o mocy 195 kW (265 KM) i o momencie obrotowym 370 Nm sprzężonego z silnikiem elektrycznym. Stale wzbudzony silnik synchroniczny (PSM) osiąga moc szczytową 105 kW i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Wraz ze sprzęgłem jest on zintegrowany z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów S tronic, która przekazuje moment do układu napędowego quattro z techniką ultra. W normalnym trybie jazdy, mając na względzie wydajność, moc przekazywana jest tylko na przednie koła. Oś tylna jest błyskawicznie dołączana w razie potrzeby.
Akumulator litowo-jonowy umieszczono pod podłogą bagażnika. Akumulator zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych i przy napięciu 381 V może zmagazynować 14,4 kWh energii (netto; 17,9 kWh brutto). W celu zapewnienia optymalnej temperatury, jego obieg chłodzący jest połączony zarówno z obiegiem czynnika chłodzącego układu klimatyzacji, jak i z obiegiem niskotemperaturowym zasilającym silnik elektryczny i układy elektroniczne. Układ klimatyzacji jest standardowo wyposażony w zintegrowaną, wysokowydajną pompę ciepła wiążącą ciepło odpadowe emitowane przez komponenty wysokonapięciowe. Może on wytwarzać moc cieplną do 3 kW z 1 kW energii elektrycznej, co zwiększa efektywność energetyczną samochodu i zapewnia bardziej komfortowy klimat dla pasażerów we wnętrzu pojazdu.
Ponieważ obie wersje silnikowe różnią się pod względem strategii doładowania, mają one różną moc systemową i różny moment obrotowy. Q5 Sportback 50 TFSI e quattro (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0 1,8; łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; łączna emisja CO2 w g/km: 45-42) z mocą 220 kW (299 KM) i momentem obrotowym rzędu 450 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Q5 Sportback 55 TFSI e quattro (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8; łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; łączna emisja CO2 w g/km: 45-42) standardowe 100 km/h rozwija w 5,3 sekundy, ma moc 270 kW (367 KM) i moment obrotowy 500 Nm.
W obu wersjach silnikowych maksymalny moment obrotowy jest dostępny już nieco powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego. To również przyczynia się do lepszego ogólnego wrażenia, jakie wywołuje napęd hybrydowy typu plug-in. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna 239 km/h oraz zużycie paliwa i energii elektrycznej, są identyczne w obu wersjach mocy. Przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym, obie hybrydy typu plug-in mogą przejechać do 61 km (WLTP) z prędkością do 135 km/h.
Cichy i bezemisyjny w mieście, z dużym zasięgiem na długich trasach lub sportowy i dynamiczny dzięki połączeniu mocy silnika TFSI i silnika elektrycznego: tryby jazdy dla hybryd typu plug-in linii modelowej Q5 są wszechstronne i inteligentne. Koncepcja ich działania została opracowana w taki sposób, by kierowca mógł pokonywać większość codziennych tras na napędzie wyłącznie elektrycznym. Osoba prowadząca samochód może swobodnie decydować, czy i w jaki sposób chce ingerować we współpracę obu silników; w tym celu ma do wyboru cztery tryby pracy.
Tryb hybrydowy jest aktywowany automatycznie już w momencie rozpoczęcia jazdy z włączoną nawigacją, ale można go również wybrać ręcznie, za pomocą przycisku. W tym trybie ładowanie akumulatora jest optymalnie rozłożone na przebiegu całej trasy, co pozwala ograniczyć zużycie energii do minimum. W centrum miasta oraz w ruchu miejskim Q5 i Q5 Sportback TFSI e quattro zasilane są głównie energią z akumulatora. Funkcja sterowania napędem obu hybryd typu plug-in opiera się na przetwarzaniu dużej ilości danych. Obejmują one informacje o ruchu drogowym online, odległość do celu, profil wybranej trasy, dokładne informacje o najbliższym otoczeniu z danych nawigacyjnych, takie jak ograniczenia prędkości, rodzaje dróg, wzniesienia i spadki oraz aktualne dane z czujników pokładowych. Jeśli w systemie MMI uruchomione jest prowadzenie do celu wg nawigacji, predyktywna strategia operacyjna podejmuje próbę przejechania ostatniego miejskiego odcinka trasy w całości na napędzie elektrycznym i dotarcia do celu lub stacji ładowania z prawie pustym akumulatorem napędowym.
Gdy kierowca Audi Q5 lub Q5 Sportback TFSI e quattro zdejmuje nogę z pedału gazu, system zarządzania napędem, w zależności od sytuacji, wybiera między tzw. żeglowaniem z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją, czyli odzyskaniem energii kinetycznej i przekształceniem jej w energię elektryczną. Silnik elektryczny odpowiedzialny jest za wszystkie operacje hamowania do 0,1 g i może wygenerować moc do 25 kW. Rekuperacja sięga do 0,2 g i może odzyskać do 80 kW mocy elektrycznej. Hydrauliczne hamulce tarczowe są aktywowane tylko w przypadku mocniejszego hamowania.
Predyktywny asystent wydajności (PEA) dostosowuje pracę układu odzyskiwania energii podczas hamowania do aktualnej sytuacji. Wykorzystuje on dane dotyczące przewidywanej trasy pozyskiwane z nawigacji i monitoruje odległość do poprzedzającego pojazdu za pomocą kamery i radaru. Gdy aktywny jest adaptacyjny tempomat (ACC), układ PEA wspiera kierowcę poprzez automatyczne hamowanie i przyspieszanie, jeszcze bardziej zwiększając wydajność i komfort jazdy.
Gdy kierowca nie korzysta z aktywnego tempomatu, otrzymuje podpowiedzi wskazujące właściwy moment na zdjęcie nogi z prawego pedału. Wskazówki te są przekazywane w formie impulsu haptycznego z aktywnego pedału przyspieszenia, a także w formie wizualnych komunikatów w kokpicie i na opcjonalnym wyświetlaczu head-up display. Jednocześnie symbole informują o przyczynie zmniejszenia prędkości: ograniczeniu prędkości, drogowskazach, zakrętach i zjazdach, rondach, skrzyżowaniach, zjazdach z autostrad i wzmożonym ruchu przed nami.
Oprócz hybrydowego trybu pracy, kierowca może wybrać jeden z trzech innych trybów. W trybie EV - podstawowym ustawieniu przy każdym uruchomieniu pojazdu - samochód jest napędzany wyłącznie energią elektryczną, dopóki kierowca nie naciśnie pedału gazu do oporu. W trybie Hold pojemność akumulatora jest utrzymywana na aktualnym poziomie. W trybie ładowania (Charge) system zarządzania napędem zwiększa ilość energii w akumulatorze przy pomocy silnika spalinowego. Podobnie jak podczas rekuperacji, silnik elektryczny pracuje wtedy jako generator i ładuje akumulator napędowy.
Wszystkie samochody hybrydowe typu plug-in w rodzinie Q5, są standardowo wyposażone w kompaktowy, garażowy system ładowania. Przy przemysłowym przyłączu elektrycznym o napięciu 400 V i natężeniu 16 amperów, pełne ładowanie o mocy 7,4 kWh trwa około 2,5 godziny. W przypadku domowego gniazdka elektrycznego o napięciu 230 V, ładowanie trwa około 8 godzin i 15 minut. W podróży kierowca może również ładować akumulator na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Służy do tego standardowy kabel z wtyczką typu 2.
Usługa Audi e-tron Charging Service umożliwia wygodne ładowanie w drodze, zapewniając dostęp do około 200 000 punktów ładowania w 26 krajach europejskich. Do rozpoczęcia procedury wystarczy jedna karta, niezależnie od operatora.
Aplikacja myAudi umożliwia klientom korzystanie z usług Audi connect na ich smartfonach, co jest szczególnie atrakcyjne w przypadku modeli hybrydowych typu plug-in. Za pomocą aplikacji można sprawdzić stan akumulatora i zasięg, rozpocząć proces ładowania, zaprogramować timer ładowania, a także przeglądać statystyki ładowania i zużycia paliwa. Ponadto, zarówno w aplikacji, jak i w nawigacji MMI w samochodzie, w planerach tras wyświetlane są stacje ładowania.
Kolejną funkcją aplikacji myAudi jest ustawienie temperatury wnętrza jeszcze przed wyruszeniem w drogę. Klient może dokładnie określić, w jaki sposób wnętrze ma być ogrzewane lub chłodzone podczas ładowania akumulatora. Układ działa nawet wtedy, gdy samochód nie jest podłączony do sieci energetycznej – pod warunkiem, że ma wystarczająco naładowany akumulator. Opcjonalnie dostępna jest też dodatkowa klimatyzacja. Dzięki niej klient może ustawić żądaną temperaturę, a w zależności od wersji wyposażenia może mieć także podgrzane fotele i przednią szybę.
Hybrydy typu plug-in rodziny produktowej Q5 mają bogatsze wyposażenie standardowe niż standardowy model Q5, np. wersja 55 TFSI e ma w standardzie sportowe fotele, trójstrefową klimatyzację automatyczną, kluczyk komfortowy, wyświetlacze charakterystyczne dla hybryd i w miernik mocy. Tylne siedzenia można przesuwać do przodu i do tyłu oraz regulować kąt pochylenia ich oparć.
Źródło: AUDI MEDIA
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi