Rüsselsheim. Szósta generacja Opla Corsy na ostatniej prostej. Zaledwie kilkanaście dni po prezentacji wersji wyposażonej w napęd akumulatorowy, Opel zapowiada Corsę z klasycznymi silnikami spalinowymi, które charakteryzują się większą sprawnością, wyższym poziomem zaawansowania i jeszcze lepszą dynamiką. Sprzedaż pięciodrzwiowego samochodu o długości 4,06 m niemieckiego producenta rozpocznie się od wersji ze szczególnie ekonomicznymi silnikami benzynowymi i silnikami wysokoprężnymi o mocy od 55 kW (75 KM) do 96 kW (130 KM). Wszystkie opcje napędu cechują się umiarkowanym spalaniem i dostarczają wiele przyjemności z jazdy (zużycie paliwa według NEDC[1]: cykl miejski 5,4–3,7 l/100 km; cykl pozamiejski 4,1–2,9 l/100 km; cykl mieszany 4,6–3,2 l/100km, 105–85 g/km CO2; zużycie paliwa według WLTP[2]: cykl mieszany 6,4–4,0 l/100 km, 144–104 g/km CO2; wszystkie dane mają charakter wstępny).
„Reakcja na prezentację w pełni elektrycznej Corsy‑e — elektrycznego samochodu dla każdego — jest fenomenalna” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Michael Lohscheller. „Nie inaczej będzie z Corsą z klasycznymi silnikami spalinowymi. Napęd spalinowy czy elektryczny? W firmie Opel, dzięki wieloenergetycznej platformie, wszystko jest możliwe w jednym modelu. Decyzję podejmuje klient”.
Ofertę skrzyni biegów uzupełnia ośmiostopniowa przekładnia. Ogólne sportowe wrażenie podkreśla lekka konstrukcja i nisko osadzony fotel kierowcy. Ponadto samochód charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego. Inżynierowie dopracowali również zawieszenie i układ kierowniczy. Równie atrakcyjnie prezentują się zaawansowane systemy wspomagające, innowacyjny system multimedialny i doskonały stosunek ceny do osiągów. W modelu Corsa, po raz pierwszy w tym segmencie, dostępna jest także ośmiobiegowa przekładnia automatyczna o wysokiej kulturze pracy.
Już wkrótce rozpocznie się przyjmowanie zamówień na nowego Opla Corsę na polskim rynku. W standardowym wyposażeniu samochód oferuje liczne systemy wspomagające, takie jak system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z automatycznym hamowaniem awaryjnym i wykrywaniem pieszych.
Oprócz w pełni elektrycznej Corsy-e, którą już można zamawiać, dostępne będą również samochody z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi w wersji Edition, Elegance i typowo sportowej GS Line.
Zupełnie nowa oferta silników Corsy szóstej generacji ma na celu zaoferowanie klientom idealnej równowagi między efektownością a przyjemnością z jazdy. W porównaniu z obecnymi jednostkami napędowymi, nowe silniki cechuje znacznie zmniejszone zużycie paliwa i ograniczenie emisji spalin przy zachowaniu podobnej mocy.
Ulepszenia wprowadzono już w podstawowym silniku 1.2 o mocy 55 kW (75 KM) — zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg NEDC wynosi 4,1 l/100 km (wstępne wartości zużycie paliwa według NEDC1: cykl miejski 4,9–4,8 l/100 km; cykl pozamiejski 3,7 l/100 km; cykl mieszany 4,1 l/100 km, 94–93 g/km CO2; zużycie paliwa według WLTP2: cykl mieszany 6,1–5,3 l/100 km, 136–119 g/km CO2). Oznacza to znaczną poprawę w porównaniu z dotychczasowym modelem z silnikiem 1.2 o mocy 51 kW/70 KM i wartościami zmierzonymi w cyklu mieszanym NEDC: 5,9–5,6 l/100 km i 134–128g/km CO2.
Wyższe osiągi oferuje nagradzana rodzina silników trzycylindrowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (Silnik roku 2015–2018) — również o pojemności skokowej 1.2. Silniki wykonane w całości z aluminium wytwarzają moc 74 kW (100 KM) lub 96 kW (130 KM). Z silnikiem o mocy 74 kW (100 KM) nowa Corsa zużywa 4,4–4,2 l/100 km w cyklu mieszanym NEDC (zużycie paliwa wg NEDC1: cykl miejski 5,3–5,1 l/100 km; cykl pozamiejski 4,0–3,6 l/100 km i cykl mieszany 4,4–4,2 l/100 km, 101–96 g/km CO2 oraz 6,4–5,3 l/100 km, 137–121 g/km CO2 w cyklu mieszanym WLTP2, wszystkie dane liczbowe mają charakter wstępny). Poprzednio stosowana jednostka 1.4, również o mocy 74 kW (100 KM), zużywała paliwo w ilości 5,8–5,4 l/100 km w cyklu mieszanym NEDC (WLTP: 6,7–6,5 l/100 km, 151–146 g/km CO2). Nawet najmocniejsza wersja silnikowa 96 kW (130 KM), która nie ma swojego odpowiednika w dotychczasowej generacji Corsy, charakteryzuje się umiarkowanymi wstępnymi wartościami zużycia paliwa i emisji (NEDC1: cykl miejski 5–4 l/100 km; cykl pozamiejski 4,1–4,0 l/100 km; cykl mieszany 4,6–4,5 l/100 km, 105–103 g/km CO2; WLTP2: cykl mieszany 6,4–5,6 l/100 km, 144–127 g/km CO2).
Wysoka sprawność i dynamiczne osiągi to cechy charakterystyczne nowych silników benzynowych. Tarcie wewnętrzne i straty wskutek tarcia zostały zredukowane do minimum. Turbosprężarka również reaguje natychmiast, znacznie zwiększając moment obrotowy już przy niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy silnika 1.2 o mocy 74 kW (100 KM) wynosi 205 Nm; jednostka napędowa o mocy 96 kW (130 KM) osiąga nawet 230 Nm. Ponieważ większość maksymalnego momentu obrotowego dostępna jest w szerokim zakresie, oba silniki wyróżniają się znakomitą elastycznością. Co najmniej 95 procent maksymalnego momentu obrotowego powstaje przy prędkości obrotowej w zakresie od 1500 do 3500 obr./min – co w połączeniu z niską masą pojazdu, doskonałą aerodynamiką i zoptymalizowanymi przełożeniami skrzyni biegów przynosi bardzo dobre właściwości jezdne.
Poprawa sprawności w całym zakresie obrotów znajduje swoje odzwierciedlenie w osiągach. Podczas gdy nowa Corsa z silnikiem o mocy 96 kW (130 KM) rozwija prędkość maksymalną 208 km/h, jej poprzednik potrzebował 15 procent więcej mocy (110 kW / 150 KM), aby osiągnąć 207 km/h. Z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 8,7 s nowy model jest o 0,2 sekundy szybszy niż jego poprzednik. Równie imponujące wrażenie sprawia wersja z silnikiem 1.2 turbo o mocy 74 kW (100 KM). Prędkość maksymalna 188 km/h jest o 3 km/h wyższa niż w przypadku poprzednika o podobnej mocy. W zależności od skrzyni biegów przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje około 10 sekund – czyli o jedną sekundę mniej niż u poprzednika (wszystkie wartości wstępne).
Podstawowy silnik o mocy 55 kW (75 KM) jest standardowo wyposażony w pięciobiegową przekładnię manualną.
W przypadku jednostki napędowej o mocy 74 kW (100 KM) klienci mogą wybierać między sześciobiegową przekładnią manualną a płynnie działającą ośmiostopniową przekładnią automatyczną. Adaptacyjne programy przełączania i technologia Quickshift stanowią najnowocześniejsze rozwiązania w segmencie rynku Corsy. Kierowcy mogą zmieniać biegi samodzielnie manetkami przy kierownicy.
Flagowy silnik 96 kW (130 KM) 1.2 Direct Injection Turbo jest łączony zawsze z ośmiostopniową przekładnią automatyczną.
Do trzech silników benzynowych dołączył teraz żwawy silnik wysokoprężny 1.5 o mocy 74 kW (102 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm (orientacyjne zużycie paliwa według NEDC1: cykl miejski 3,8–3,7 l/100 km; cykl pozamiejski 3,0–2,9 l/100 km; cykl mieszany 3,3–3,2 l/100 km, 87–85 g/km CO2; zużycie paliwa według WLTP2: cykl mieszany 4,6–4,0 l/100 km, 122–104 g/km CO2; wartości wstępne).
Z myślą o optymalnym oczyszczaniu spalin układ redukcji emisji, który składa się z pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtra cząstek stałych (DPF), zamontowano jako pojedynczy, kompaktowy moduł jak najbliżej silnika. Absorber NOx działa jako katalizator rozruchu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu w temperaturach poniżej wartości aktywacji termicznej układu selektywnej redukcji katalitycznej.
Zwolennicy elektromobilności mogą oczywiście zamówić Corsę-e. Dzięki wspólnej platformie modułowej (CMP) różne układy napędowe mogą być oferowane na jednej platformie.
Oprócz żwawych silników o dużej mocy, do znakomitej dynamiki Corsy przyczynia się również jej lekka konstrukcja. Najlżejsza wersja kolejnej generacji modeli nie przekracza nawet sugestywnej granicy 1000 kg. Pięciodrzwiowy samochód bez kierowcy waży zaledwie 980 kilogramów. To o 108 kg mniej od poprzedniego modelu. Mimo podobnej długości (4,06 m) masa pojazdu jest niższa o około 10 procent. Sama karoseria jest lżejsza o około 40 kilogramów, a kompaktowe trzycylindrowe silniki ważą o około 15 kilogramów mniej niż czterocylindrowe jednostki poprzedniej generacji. Aluminiowa maska silnika jest o 2,4 kg lżejsza w porównaniu ze stalową maską w poprzedniej Corsie. Kuracji odchudzającej poddano również siedzenia. Zoptymalizowanie ich konstrukcji zmniejszyło masę samochodu o kolejne 10 kg.
Sportowa stylistyka nowej Corsy kojarzy się z dynamiką — zwłaszcza w egzemplarzach z dwukolorowym nadwoziem. Linia dachu nawiązuje do sylwetki coupé — została obniżona o 48 mm w porównaniu z poprzednim modelem, co jednak nie wpłynęło na ilość miejsca nad głową kierowcy i pasażera na przednim fotelu. Kierowca siedzi 28 mm niżej. Nisko położony środek ciężkości pozytywnie wpływa na właściwości jezdne i dynamikę. Samochód elastycznie i zdecydowanie reaguje na polecenia kierowcy, dostarczając przyjemności z jazdy.
W nowej Corsie Opel oferuje technologie i systemy wspomagające, które klienci znają tylko z pojazdów wyższych klas. Jednym z przykładów są adaptacyjne, nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED®, które firma Opel po raz pierwszy oferuje w segmencie małych samochodów. Osiem elementów LED, sterowanych przednią kamerą wysokiej rozdzielczości najnowszej generacji, nieustannie dostosowuje wiązkę światła do sytuacji w ruchu drogowym i do warunków otoczenia.
Najnowocześniejsze systemy wspomagające, takie jak system rozpoznawania znaków drogowych lub radarowy tempomat adaptacyjny oraz sterowana czujnikami ochrona boczna, oferują zauważalne wzmocnienie bezpieczeństwa. Ten ostatni system ostrzega o zagrożeniu zetknięcia boków samochodu z przeszkodami (np. słupkami, ścianami) podczas manewrów wykonywanych z prędkością poniżej 10 km/h. W ofercie znajdują się również systemy monitorowania martwego pola z boku oraz różne systemy wspomagające parkowanie — od pilota parkowania aż po panoramiczną kamerę cofania 180°. W Corsie debiutuje też asystent pasa ruchu. Jeżeli system wykryje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, ostrzega on kierowcę migającą kontrolką i wibracjami kierownicy zachęcającymi do korekty toru jazdy (więcej informacji o szerokiej gamie systemów wspomagających kierowcę Corsy nowej generacji podano tutaj).
Oferta rozwiązań multimedialnych w nowej Corsie obejmuje m.in. systemy Multimedia i Multimedia Navi z 7–calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz flagowy Multimedia Navi Pro z 10‑calowym ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości. Ponadto w Corsie jako opcja dostępna będzie także nowa usługa telematyczna „OpelConnect”. Navigation Online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i aktualnymi cenami paliwa oraz bezpośrednie połączenie z pomocą drogową w razie awarii i połączeniami alarmowymi sprawiają, że dla kierowców i pasażerów podróże stają się jeszcze bardziej relaksujące.
Nowa Corsa oferowana będzie w czterech wersjach wyposażenia. Nawet wersja podstawowa ma wiele rozwiązań technicznych i dodatków zwiększających komfort i bezpieczeństwo. Systemy wspomagające obejmują na przykład system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający, inteligentny tempomat, asystenta pasa ruchu i rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości. Wersje powyżej podstawowej, trzy linie wyposażenia skierowane są do różnych grup klientów o odmiennych oczekiwaniach. W wersji Corsa Edition dodano najpopularniejsze opcje wyposażenia dodatkowego, wyposażenie w Corsie Elegance ma zapewnić jak największy komfort, a Corsa GS Line oferuje dodatkowe opcje sportowe. Takie podejście do wersji wyposażenia, które po raz pierwszy zastosowane jest w modelu Corsa, wkrótce obejmie również inne modele Opla.
W Corsie Elegance, fotel pasażera z przodu regulowany sześciu kierunkach, podłokietnik ze schowkiem oraz reflektory LED o wyglądzie charakterystycznym dla Opla i światła przeciwmgielne LED sprawiają, że podróż staje się jeszcze bardziej relaksująca. Chromowane wykończenia, atrakcyjnie wyglądające przeszycia i inne szczegóły sprawiają, że wersja Elegance staje się szczególnie atrakcyjna. Sportowe ambicje GS Line jako dynamicznego wariantu modelu są oczywiste – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Sportowe fotele dla kierowcy i pasażera z przodu oraz aluminiowe sportowe pedały, czarna podsufitka i czerwone elementy ozdobne na desce rozdzielczej podkreślają sportowe wrażenie. GS Line jest natychmiast rozpoznawalna dzięki chromowanej rurze wydechowej i sportowo wyglądającym zderzakom z przodu i z tyłu. W trybie Sport układ kierowniczy i przepustnica reagują jeszcze dynamiczniej. Inne najważniejsze cechy stylistyki obejmują słupek B w błyszczącym czarnym kolorze oraz różne opcje personalizacji, w tym szeroki wybór kół, całkowicie cyfrowy kokpit, skórzane fotele lub nadwozie z kontrastującym dachem w kolorze czarnym lub białym.
Źródło: OPEL MEDIA
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel
Opel