Bezpieczeństwo czynne i dynamika jazdy
Bezpieczeństwo bierne
Zabezpieczenia
Systemy audio, komunikacyjne i informacyjne
Komfort i wygoda
Wyposażenie zewnętrzne
PREMIERA NOWEGO LEXUSA NX
Nowy NX to więcej niż druga generacja luksusowego SUV-a średniej wielkości Lexusa. Auto otwiera przed marką nowy rozdział. Stanowi inaugurację nowej linii stylistycznej, otrzymało także nowe napędy, w tym pierwszy układ hybrydowy plug-in w historii Lexusa, a przy tym stanowi skok naprzód w dziedzinie osiągów. W nowym NX-ie kierowca nawiązuje silniejszą, bardziej satysfakcjonującą więź ze swoim samochodem w ramach koncepcji Lexus Driving Signature.
Wraz z tym modelem debiutuje nowa platforma multimedialna, która wynosi komunikację, dostęp do informacji i wygodę obsługi na wyższy poziom. Auto korzysta także z najnowszej generacji systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Lexus Safety System + 3 o większym zakresie działania i nowych funkcjach, które działają w większej liczbie potencjalnych zagrożeń i odciążają kierowcę.
Lexus definiuje na nowo segment średniej wielkości luksusowych SUV-ów za sprawą samochodu, który został zbudowany niemal w całości od podstaw – 95 procent części tego auta powstało od zera.
NOWY NX: PROFIL RYNKOWY
Nowy NX odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości Lexusa w Europie. Dzięki temu modelowi marka chce powiększyć swój udział w rynku.
Nowy NX ma wszystko, by radzić sobie na wymagającym europejskim rynku jeszcze lepiej. Auto wyposażono w nowe, udoskonalone zelektryfikowane napędy, które mają wiodące w klasie osiągi i wydajność, a także wprowadza bogactwo nowych technologii, które czynią podróż bezpieczniejszą, przyjemniejszą i lepiej skomunikowaną.
Nowy NX jest sprzedawany z gwarancją Lexusa na 3 lata lub 100 000 km. Jeszcze w tym roku zostanie uruchomiony program Lexus Relax, który wydłuży ochronę gwarancyjną o kolejny rok i dodatkowe 15 000 km przebiegu za każdym razem, gdy samochód będzie serwisowany w autoryzowanym salonie Lexusa. Ochrona ta może być przedłużana, aż samochód osiągnie wiek 10 lat lub przebieg 160 000 km.
POCZUJ WIĘCEJ W KAŻDEJ CHWILI: KONCEPCJA ROZWOJU
Nowa stylistyka, debiut pierwszego elektrycznego napędu hybrydowego plug-in w gamie Lexusa, jedyne w swoim rodzaju odczucia podczas prowadzenia zgodnie z koncepcją Lexus Driving Signature, intuicyjny kokpit kierowcy zaprojektowanym zgodnie z nową architekturą Tazuna i zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa i komfortu.
Program rozwojowy nowego NX-a oparto na cyfrowym modelowaniu i technikach komputerowych, które przyczyniły się do zagwarantowania wyższej jakości auta. Jednocześnie w projektowaniu brali udział mistrzowie rzemiosła Takumi, a ich wprawny wzrok i słuch pozwolił wypracować wyjątkową jakość sensoryczną. W projekcie wzięli udział także zawodowi kierowcy wyścigowi, zaangażowani w prace nad właściwościami jezdnymi samochodu, w szczególności nad układem kierowniczym i hamulcami. Prototyp był testowany na torze Shimoyama Lexusa. Zespół skupił się na wczesnym wprowadzeniu do prototypu technologii bezpieczeństwa i komfortu, przy jednoczesnym kontrolowaniu kosztów, aby nowy NX był przystępny dla klientów.
POCZUJ WIĘKSZE WYRAFINOWANIE: NOWY KIERUNEK W STYLISTYCE LEXUSA
Premiera nowego NX-a to początek gruntownej zmiany w stylistyce Lexusa, choć utrzymanej w ramach koncepcji L-finesse, łączącej nowoczesny design i technologię z finezją. Założeniem było utrzymanie awangardowego charakteru, który jest tak atrakcyjny dla nabywców Lexusa NX pierwszej generacji, przy jednoczesnym wzbogaceniu stylistyki auta, aby uzyskać efekt większego wyrafinowania, dojrzałości i dynamiki. Rezultatem jest samochód zaprojektowany według koncepcji „funkcjonalnego piękna”, która opiera się na uwzględnieniu w stylistyce auta praktycznych aspektów – osiągów, aerodynamiki, redukcji hałasu i ograniczenia zużycia paliwa.
Karoseria to kontrastujące ze sobą zakrzywione linie i ostre kąty, a dynamiczne proporcje wyrażają zwinność i podkreślają wrażenie przyklejenia do drogi. Optymalną przestrzeń w kabinie osiągnięto dzięki zastosowaniu platformy GA-K, która pozwoliła wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów i obszerny bagażnik. W porównaniu z poprzednią generacją, długość auta wzrosła o 20 mm, rozstaw osi o 30 mm, szerokość o 20 mm, a wysokość o 5 mm. Platforma GA-K pozwoliła na zastosowanie szerszego rozstawu kół z przodu (+35 mm) i z tyłu (+55 mm), co podkreśla muskularną sylwetkę, a także pozwala na zastosowanie felg i opon o większej średnicy (felgi o średnicy 18-20 cali i opony o średnicy 720-740 mm).
Charakterystyczny grill Lexusa w kształcie klepsydry odgrywa wiodącą rolę w całej stylistyce przodu. Jest umieszczony bardziej pionowo, co poprawia przepływ powietrza do komory silnika. Zrezygnowano też z chromowanego obramowania. Jego linie są teraz cofnięte, podkreślając długą maskę, ogólną sylwetkę i pojemne nadwozie, które szeroko rozchodzi się po tylne błotniki. Elegancki kształt maski zapewnia również dobrą widoczność z fotela kierowcy.
Grill ma nowy wzór siatki składającej się z elementów w kształcie litery „U”, które nadają mocniejszy trójwymiarowy wygląd (ten sam motyw litery „U” można dostrzec w konstrukcji felg aluminiowych).
Wyższe wersje wyposażenia mają czteroprojektorowe reflektory LED, z zastosowanym po raz pierwszy w Lexusie dynamicznym systemem adaptacyjnych świateł drogowych (AHS). Reflektory zawierają 11 chipów LED z mocą światła sterowaną przez kamerę z przodu. Światła do jazdy dziennej w kształcie litery „L” są umieszczone nad reflektorami i mają płynne podświetlenie powierzchni z funkcją ściemniania, gdy kierowca używa kierunkowskazów. W standardzie zamontowane są dwuwiązkowe reflektory typu LED z automatycznymi światłami drogowymi (AHB).
Długi i elegancki przód kontrastuje ze skondensowaną tylną częścią z krótkimi zwisami i mocno zarysowanymi nadkolami. Z tyłu wyróżniają się nowe, w pełni LED-owe światła zespolone w kształcie litery „L” oraz nowy znak rozpoznawczy Lexusa, czyli listwa świetlna rozciągająca się na całej szerokości pojazdu, która została po raz pierwszy zastosowana w modelu UX. Na tylnej klapie emblemat Lexusa został zastąpiony nazwą „LEXUS”, tworząc bardziej nowoczesny wygląd o czystej formie.
POCZUJ WIĘKSZĄ KONTROLĘ: NOWA KONCEPCJA ARCHITEKTURY KABINY
Nowy NX to pierwszy model Lexusa, w którym zastosowana została Tazuna, nowa koncepcja projektowania kokpitu kierowcy, zapowiadana w koncepcyjnym Lexusie LF-30 Electrified. Nazwa pochodzi od japońskiego słowa, które oznacza sposób, w jaki jeździec przy pomocy lejców panuje nad koniem. Koncepcja kokpitu koncentruje się na przekazaniu kierowcy bezpośredniej, intuicyjnej kontroli nad pojazdem, zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”. Kokpit poprawia też wrażenia z jazdy, dając kierowcy poczucie pewności, a także kontrolowania pojazdu i jego otoczenia.
Aby ułatwić kierowcy skupienie uwagi na drodze, główne źródła informacji – wyświetlacz wielofunkcyjny na tablicy rozdzielczej, ekran multimedialny na konsoli centralnej, wskaźniki, zegary i opcjonalny wyświetlacz HUD – są pogrupowane tak, by można je było szybko odczytać.
Wyświetlacz HUD może pracować w trzech trybach, które prezentują różne poziomy informacji. W trybie pełnym kierowca widzi stan działania funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy Lexus Safety System +3. W trybie standardowym najważniejsze informacje wyświetlane są na jego dolnej krawędzi, a w trybie minimalnym pokazywana jest tylko aktualna prędkość. Wyświetlacz HUD może być regulowany pod względem odpowiedniej pozycji i jasności, a w wersjach wyposażonych w funkcję personalizacji szczegóły ustawień mogą zostać zapamiętane.
Zegary w wyższych wersjach wyposażenia są w wysokiej rozdzielczości, a ich wygląd można dostosować, wybierając jeden z trzech układów. W wersji F SPORT zastosowano wyjątkowy projekt układu zegarów, obejmujący obrotomierz, wyświetlacz systemu hybrydowego i prędkościomierz. Przełączniki dotykowe na kierownicy mogą służyć do zmiany lub aktualizacji zawartości wyświetlacza wielofunkcyjnego bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Kierownica to zupełnie nowy projekt, który zostanie zastosowany także w innych modelach Lexusa nowej generacji. Projektanci współpracowali z mistrzami rzemiosła Takumi, by do perfekcji dopracować kształt kierownicy oraz rozmieszczenie i kształt podparć kciuka, aby zapewnić najlepszą przyczepność oraz zwiększyć poczucie kontroli i połączenia kierowcy z samochodem. Dźwignia zmiany biegów – stylizowana na tę, którą można znaleźć we flagowych modelach LC i LS – została wykonana tak kompaktowo, jak to tylko możliwe. Jest dobrze dopasowana do dłoni i ustawiona pod idealnym kątem.
Przykładem intuicyjnego sterowania, które jest kluczowe dla koncepcji Tazuna, są przełączniki dotykowe na kierownicy. Można je dostosować do obsługi preferowanych przez kierowcę funkcji, takich jak sterowanie klimatyzacją lub kamerą z panoramicznym widokiem 360 stopni dookoła samochodu. Gdy dany przycisk jest w użyciu, jego symbol pokazywany jest na wyświetlaczu HUD, dzięki czemu kierowca nie musi spoglądać na kierownicę, aby upewnić się, z której funkcji korzysta. Jeśli wyświetlacz HUD jest wyłączony, informacja o wybranej funkcji wyświetlana jest na ekranie przed kierowcą. Chociaż przyciski działają dzięki wrażliwości na dotyk, wciąż dają wrażenie kliknięcia jak fizyczne przyciski. Poziom czułości na dotyk można dostosować do preferencji kierowcy.
POCZUJ SIĘ BARDZIEJ LUKSUSOWO: KOMFORT, CISZA ORAZ DOŚWIADCZENIE OMOTENASHI
Nowy projekt wnętrza to nie tylko kokpit zaprojektowany zgodnie z koncepcją Tazuna, ale także więcej przestrzeni i wyższy poziom komfortu dla pasażerów. Wykończenie kabiny z położeniem nacisku na jakość oraz przywiązanie wagi do szczegółów są kwintesencją Lexusa. Zastosowanie koncepcji „witalności i technologii” pomogło stworzyć kabinę, która jest innowacyjna, elegancka i praktyczna.
Stylistyka, jakość i wykończenie stanowią przykłady tradycyjnej dla Lexusa gościnności Omotenashi i kunsztu rzemieślników Takumi. Użycie wysokiej jakości materiałów i precyzyjnych metod wykończenia sprawia, że wszystko, co kierowca widzi, dotyka i słyszy jest doskonałe.
Podczas projektowania siedzeń zadbano o komfort w najdrobniejszych detalach. Dobrym przykładem są precyzyjnie zaprojektowane przednie fotele, w których szczególną uwagę poświęcono kształtowi przekroju poprzecznego czy położeniu podparć bocznych z wycięciami, które dają miejsce na swobodny ruch łokciem podczas obsługi przycisków na tunelu środkowym lub konsoli centralnej. Siedzenia sprawiają wrażenie głębokich, a uczucie to potęgują głębiej umiejscowione przeszycia. Pozycja w fotelach jest lepsza, a podczas pokonywania zakrętów podparcia zapobiegają przechyłom pasażerów.
Ośmiokierunkowa, elektryczna regulacja przednich foteli, obejmująca także podparcie lędźwiowe, jest oferowana w wyższych wersjach wyposażenia. W wersji F SPORT dostępna jest dodatkowa regulacja zagłówków (przód/tył).
System zintegrowanego ogrzewania i wentylacji foteli ma większą wydajność i zapewnia lepszy rozkład temperatury w oparciu oraz w siedzisku.
Zasady gościnności Omotenashi Lexusa zostały doskonale odzwierciedlone w sekwencji powitalnej, gdy kierowca zbliża się do auta i zajmuje miejsce w środku. W odpowiedniej kolejności podświetlają się klamki, włączają światła postojowe i do jazdy dziennej, a po otwarciu drzwi podświetla się deska rozdzielcza. Gdy drzwi zostaną zamknięte, na wyświetlaczu wielofunkcyjnym pojawia się boczna sylwetka NX-a, a gdy kierowca naciśnie pedał hamulca, przycisk uruchamiania auta zacznie pulsować. Włączeniu NX-a towarzyszy graficzna animacja oraz specjalny dźwięk.
Nowego NX-a wyposażono w Lexus Mood Selector, który poprzez nastrojowe oświetlenie kabiny dostosowuje się do nastroju kierowcy i pasażerów. Przestrzeń na nogi, panele drzwi oraz konsola środkowa mają specjalne podświetlenie, a do wyboru są aż 64 kolory i 14 różnych motywów, które można zapisać w ustawieniach osobistych auta.
Nowy NX jest pierwszym modelem Lexusa, który został wyposażony w system elektronicznych klamek. Elektroniczny system zastępuje dobrze znaną klamkę drzwi i jest umiejscowiony na podłokietniku w drzwiach. Z zewnątrz przycisk zwalniający zatrzask umieszczony od wewnętrznej strony klamki.
Łatwość użycia jednym płynnym ruchem jest inspirowana tradycyjnymi przesuwnymi drzwiami shoji, znanymi z japońskich domów. Dostępna jest także funkcja Safe Exit Assist –pierwszy w sektorze motoryzacji system, który uniemożliwi otwarcie drzwi, jeśli z tyłu nadjeżdża inny pojazd (więcej szczegółów w rozdziale dot. systemów bezpieczeństwa).
Układ klimatyzacji został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu zarówno większego komfortu, jak i większej oszczędności paliwa. Zarówno model hybrydowy NX 350h, jak i hybryda plug-in NX 450h+ wykorzystują całkowicie elektryczną, energooszczędną sprężarkę.
Układ Climate Concierge sprawia, że temperatura w kabinie jest precyzyjnie dostosowana do potrzeb każdego pasażera. System koordynuje działanie ogrzewania foteli, kierownicy oraz klimatyzacji. Dzięki sterowaniu S-Flow system rozpoznaje, które siedzenia są zajęte, odpowiednio dostosowując wydajność ogrzewania lub chłodzenia, a także biorąc pod uwagę ustawienie temperatury, temperaturę w kabinie, temperaturę otoczenia i wpływ światła słonecznego wpadającego przez okna.
System zastosowany w modelu NX 450h+ wykorzystuje energooszczędną pompę ciepła, która do ogrzewania kabiny pobiera energię cieplną z zewnątrz, przez co wpływ układu na wydajność w elektrycznym trybie jazdy jest mniejszy. Hybryda plug-in ma również czujnik wilgotności, który zapobiega zaparowywaniu przedniej szyby, dwuwarstwową kontrolę powietrza oraz system wykrywania i neutralizowania stęchłego powietrza w kabinie.
Korzystając z aplikacji Lexus Link, właściciele mogą zdalnie aktywować działanie systemu klimatyzacji samochodu i na przykład schłodzić kabinę lub odmrozić przednią szybę przed rozpoczęciem podróży. W planowanej przyszłej aktualizacji aplikacji Lexus Link pojawi się dodatkowa możliwość ustawienia tych funkcji z wyprzedzeniem.
Bezkompromisowe podejście do kabiny NX-a pozwoliło osiągnąć dużo większą pojemność bagażnika: wysokość przestrzeni ładunkowej jest taka sama jak w poprzednim modelu, ale jest ona o 40 mm dłuższa. W ten sposób pojemność bagażnika wzrosła do 545 litrów z rozłożonymi tylnymi siedzeniami. To wystarczająco dużo miejsca, by pomieścić trzy torby golfowe lub dwie duże walizki (77 i 63-litrową) bez konieczności składania siedzeń. Jeśli siedzenia zostaną złożone, do dyspozycji będzie maksymalnie 1436 litrów.
Podłoga bagażnika składa się na trzy sposoby, by można było dostosować bagażnik do swoich potrzeb. Została zaprojektowana tak, by można było dostać się do schowka pod podłogą bez konieczności wyjmowania całego panelu. Dolny obszar może służyć do przechowywania narzędzi i drobnych przedmiotów – w modelu NX 450h+ to miejsce na kabel ładujący, dzięki czemu nie traci się miejsca w głównej przestrzeni ładunkowej. Bagażnik wyposażono również w boczną siatkę ułatwiającą przechowywanie przedmiotów oraz lekką, składaną osłonę bagażnika. Tylne siedzenia dzielone są w proporcji 60:40, co zapewnia elastyczną aranżację przestrzeni ładunkowej.
W zależności od wersji wyposażenia tapicerka wykonana jest z wysokiej jakości tkaniny L-fineskin ze skórą syntetyczną w kolorze czarnym (Black) lub ciemnoczerwonym (Dark Rose), albo z syntetycznej skóry Tahara lub skóry naturalnej – obie dostępne w kolorze czarnym, czarnym z wstawkami Rich Cream (z pomarańczowymi przeszyciami), ciemnoczerwonym Dark Rose lub brązowym Hazel (wraz z orzechową podsufitką). Wersja F SPORT ma obicia skórzane w kolorze czarnym, białym lub czerwonym (Flare Red), przy czym w przypadku dwóch ostatnich tapicerek dodano z kontrastujące czarne podparcia i wstawki na oparciu i siedziskach.
Wykończenie wnętrza obejmuje wzór Micro Dot, który potęguje wrażenie ruchu, oraz wzór 3D Black Prism z efektem trójwymiarowości. Wykończenie Sumi Black Walnut ma zdecydowanie podkreślone słoje drewna, a w wersji F SPORT F dominuje chłodny i ostry wygląd Aluminium.
POCZUJ WIĘCEJ EMOCJI: NAPĘDY I OSIĄGI
Status nowego NX-a jako modelu, który ma odmienić markę Lexus oraz przyczynić się do zwiększenia jej udziału w rynku, ma odzwierciedlenie w gamie zelektryfikowanych napędów wykorzystujących nowe, udoskonalone technologie. Zapewniają one najlepsze w klasie osiągi i dają potencjał, by jeszcze bardziej wzmocnić pozycję tego modelu w segmencie. W gamie modelowej NX-a pojawia się pierwszy elektryczny napęd hybrydowy plug-in Lexusa, który będzie punktem odniesienia w klasie pod względem mocy, wydajności oraz możliwości jazdy w trybie elektrycznym.
Dostępny będzie też nowy model hybrydowy ze znacznie lepszymi osiągami, które zapewnia samoładujący układ hybrydowy czwartej generacji.
Dodanie konwertera doładowania do jednostki sterującej mocą napędu hybrydowego zwiększa natężenie prądu, umożliwiając uzyskanie większej mocy z akumulatora, który ma 96 ogniw i napięcie znamionowe 355 V.
Dzięki większej gęstości energii bateria ma kompaktowe rozmiary i mogła zostać zamocowana w takim miejscu, by nie ingerować w przestrzeń w kabinie i bagażniku. Jej umiejscowienie przyczyniło się również do osiągnięcia niskiego środka ciężkości samochodu. Pojemność bagażnika jest identyczna jak w hybrydowym modelu NX 350h, bo elementy układu napędowego nie zabrały dodatkowej przestrzeni. Mając świadomość, że klienci aut z segmentu średniej wielkości luksusowych SUV-ów wykorzystują swoje auta także podczas dłuższych podróży, nie zmieniła się też pojemność baku, która wynosi 55 litrów i jest jedną z największych w klasie.
Kierowca może wybrać tryb jazdy i dostosować osiągi auta do własnych potrzeb przy pomocy zaprojektowanego od nowa selektora, który umieszczono w konsoli centralnej. Tryb Normal to balans między osiągami a ekonomią, Eco dostosowuje pracę pedału gazu oraz systemu klimatyzacji, by osiągnąć jak najmniejsze zużycie paliwa. W trybie Sport układ kierowniczy oraz reakcja na wciśnięcie gazu dostosowują się do dynamicznego stylu jazdy.
W autach w wersji F SPORT wyposażonych w adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności (AVS), tryb Sport został zastąpiony przez tryby Sport S oraz Sport S+. Po wybraniu Sport S+ zmienia się charakterystyka zawieszenia oraz pracy elektrycznie wspomaganego układu kierowniczego. Dodatkowy tryb Custom pozwala kierowcy dostosować do własnych potrzeb ustawienia napędu, AVS, ESP oraz pracy klimatyzacji.
Kierowca może korzystać z umieszczonych przy kierownicy łopatek do sterowania skrzynią Shiftmatic po wybraniu ustawienia „S” przy pomocy lewarka. Pozwala to na dobranie w sześciostopniowej skali odpowiedniej mocy hamowania silnikiem na wzór manualnej zmiany biegów. Niskie przełożenie pozwala na kontrolę nad wysokimi obrotami, zdecydowaną reakcję na gaz i przyjemne wrażenia z jazdy.
Nowy NX 350h otrzymał elektryczny napęd hybrydowy Lexusa czwartej generacji, legitymując się lepszymi osiągami oraz większą wydajnością.
Samoładujący układ hybrydowy wykorzystuje ten sam 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona, co w NX-ie 450h+, lecz o większej mocy, dzięki zastosowaniu innej jednostki sterującej ECU. Samochód wytwarza o 24 procent większą moc niż poprzedni model NX 300h i osiąga 244 KM (179 kW). Ma to przełożenie na krótszy o 16 procent czas przyspieszania od 0 do 100 km/h, który teraz wynosi 7,7 sekundy.
NX 350h wyposażony jest w ten sam układ przeniesienia napędu co NX 450h+, co pozwala na najlepsze w klasie połączenie osiągów z oszczędnością paliwa, a przyczynia się do tego również przeprojektowana skrzynia biegów, która ma bardziej kompaktowe wymiary, jest lżejsza i ma zmniejszone straty tarcia. Jej jednostka sterująca jest także mniejsza i bardziej wydajna.
NX 350h jest dostępny w wersji z napędem na przód lub z elektrycznym napędem na wszystkie koła E-Four. Samochód z napędem na przód może ciągnąć przyczepę o masie 1500 kg, czyli takiej samej jak wersja AWD.
Podobnie jak w modelu NX 450h+, hybrydowy NX350h ma selektor trybów jazdy oraz przekładnię Shiftmatic z łopatkami przy kierownicy. Jego bateria litowo-jonowa została umieszczona pod tylnymi siedzeniami, tak blisko środka pojazdu jak to tylko było możliwe, by osiągnąć niski środek ciężkości oraz optymalny rozkład masy między przodem i tyłem.
POCZUJ SIĘ BARDZIEJ PEWNIE: UKŁAD JEZDNY I LEXUS DRIVING SIGNATURE
Prace nad właściwościami jezdnymi nowego NX-a skoncentrowane były na osiągnięciu założeń koncepcji Lexus Driving Signature, czyli idealnej kombinacji komfortu jazdy z reakcją na pracę układu kierowniczego, gazu i hamulców przez cały czas zgodnie z intencjami kierowcy.
Centralnym punktem w realizacji tych założeń jest zastosowanie globalnej architektury Lexusa i platformy GA-K. Zapewnia ona niski środek ciężkości (-20 mm), zwiększony rozstaw kół przednich i tylnych, a także poprawiony balans pomiędzy przodem a tyłem. Samochód ma też większą o 30 procent sztywność nadwozia, która wpływa na stabilną, dynamiczną jazdę oraz szybkie reakcje na działania kierowcy, wspierane przez nowe układy hamulcowy i kierowniczy oraz nowe zawieszenie.
Celem było osiągnięcie płynnego pokonywania zakrętów, począwszy od hamowania przed zakrętem, przez skręcanie, aż po przyspieszenie na wyjściu z zakrętu. Nowa platforma przyczynia się również do mocniejszego, bardziej liniowego przyspieszenia oraz zwiększonego poczucia zaangażowania, zwinności i kontroli nad autem.
NX przeszedł intensywny program testów na należącym do Lexusa torze badawczym Shimoyama, a w pracach nad autem brali udział profesjonalni kierowcy wyścigowi. Ich wrażenia z jazdy i szczegółowe uwagi zostały uwzględnione przy dostrajaniu i ustawianiu samochodu, by kierowca czuł, że prowadzi Lexusa.
Nowy NX ma znacznie sztywniejszą karoserię, w której wykorzystano innowacyjne, lekkie materiały dla wzmocnienia konstrukcji, co pozwoliło też na zastosowanie dodatkowych usztywnień i wzmocnień. W konstrukcji zastosowano po raz pierwszy na świecie stal o wytrzymałości do 1180 MPa do wzmocnienia progów oraz stal o wytrzymałości 1470 MPa do wzmocnienia dachu.
Wykorzystana została nowa technologia laserowego kucia, która pozwoliła na zastosowanie grubszych i bardziej wytrzymałych materiałów, zwłaszcza w konstrukcji dachu i progów. Dodatkową sztywność uzyskano dzięki laserowemu spawaniu śrub i szerszemu zastosowaniu kleju do karoserii (dodatkowe 6 m), wraz z pierwszym zastosowaniem przez Lexusa pianki o wysokiej sztywności, umieszczonej w rogach otworu bagażnika, by ograniczyć deformację tych elementów.
Zastosowano także podwójny zatrzask maski z poprzecznym wzmocnieniem między dwoma zamkami, co zwiększa jej sztywność względem całego nadwozia i tłumi wibracje spowodowane turbulencjami powietrza przy wyższych prędkościach.
Wersja F Sport korzysta z zestrojonych sportowo i zamontowanych poprzecznie tłumików drgań nadwozia, które absorbują wibracje i poprawiają prowadzenie auta.
Nowy NX ma z przodu kolumny MacPhersona, zaś z tyłu zawieszenie wielowahaczowe.
W ramach dostrojenia zawieszenia udoskonalono układ ramion, tulei i amortyzatorów, aby zredukować wstrząsy i wibracje podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Zoptymalizowano kąty między dolnymi ramionami a górnymi podporami, zaś amortyzatory umieszczono tak, by zapewnić im płynny skok oraz zoptymalizowano kontrolę siły tłumienia w adaptacyjnym zawieszeniu o zmiennej sztywności (AVS). Precyzyjne ustawienie łożyska kolumny, które łączy amortyzator z samochodem, pomaga uzyskać naturalną reakcję układu kierowniczego i stabilność podczas jazdy na wprost. Same amortyzatory mają przeprojektowane tuleje i uszczelki oraz wykorzystują nowy płyn, który poprawia ich wydajność.
Stabilizatory są zamontowane z przodu i z tyłu, a ich cienkościenna, wydrążona konstrukcja zmniejsza masę bez uszczerbku dla osiągów. Tylna belka w modelach z napędem na wszystkie koła ma inny kształt, by zmieścił się tylny mechanizm różnicowy.
Sztywność osi została zwiększona przy pomocy śrub piast do mocowania kół, co zmniejszyło masę nieresorowaną pojazdu. Dalsze oszczędności masy uzyskano dzięki zastosowaniu nowego aluminiowego wspornika osi.
Zawieszenie adaptacyjne o zmiennej sztywności (AVS), które oferowane jest w wersji F SPORT, ma zwiększony zakres pracy i wykorzystuje liniowy solenoid do siłownika, zapewniając dokładniejszą regulację tłumienia i płynniejszą reakcję na zmiany nawierzchni i warunków jazdy. W rezultacie auto się mniej przechyla, prowadzi się ostrzej i bardziej komfortowo, a kierowca czuje się pewniej.
W AVS występują dwa rodzaje kontroli siły tłumienia — Normal i Sport — działające w zależności od wybranego trybu jazdy.
Nowy, sterowany elektronicznie układ hamulcowy został zaprojektowany z myślą o płynnym wyczuciu i obsłudze pedałów.
Wentylowane przednie tarcze mają średnicę 328 mm i wykorzystują pływające zaciski dwutłokowe. Z tyłu znajdują się wentylowane tarcze o średnicy 317 mm. Wprowadzono dodatkowe systemy kontroli hamowania – tryb Trail Mode dla modeli z napędem na wszystkie koła oraz Secondary Collision Brake (SCB).
Zmieniona wielkość oraz kształt pedału hamulca oraz zastosowany po raz pierwszy w Lexusie mechanizm tłumienia powrotu pedału sprawiają, że kierowca ma lepsze wyczucie, a obsługa jest łatwiejsza.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego ma precyzyjny, montowany na zębatce silnik, zaprojektowany tak, aby połączyć dynamiczne prowadzenie z bezpieczeństwem. Samochód jest łatwy w prowadzeniu, a dłuższe podróże nim mniej męczące. Reakcja układu kierowniczego jest o 20 procent szybsza niż w poprzednim NX-ie.
Nowy NX ma układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, który wykorzystuje niski współczynnik skoku przy kącie skrętu do 20 stopni, co zapewnia stabilność przy dużych prędkościach. Powyżej 20 stopni przełożenie jest zwiększone, co zapewnia zwinniejsze prowadzenie w zakrętach.
Projektanci oraz inżynierowie Lexusa ściśle ze sobą współpracowali, by stworzyć elementy aerodynamiczne, które poprawią osiągi auta bez uszczerbku dla stylistyki pojazdu. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,34. Ich kooperacja pozwoliła zrealizować projekt zgodnie z koncepcją „funkcjonalnego piękna” – elementy, które kontrolują przepływ powietrza wokół i nad pojazdem, z jednej strony zmniejszają opór powietrza, a jednocześnie poprawiają wygląd samochodu.
Te elementy obejmują zlicowane profile okienne, wyprofilowane boki przedniego zderzaka, otwory w rogach tylnego zderzaka (w wersji F SPORT są większe, co przyczynia się do sportowych osiągów) oraz płetwę dodaną do dolnej części zderzaka. Dzięki nim uzyskano lepsze odczucia z pracy układu kierowniczego, neutralne prowadzenie, stabilność podczas jazdy na wprost i poczucie większej przyczepności.
Osłona silnika pod pojazdem ma powierzchnię z wgłębieniami przypominającymi piłeczkę golfową. Taki wzór pomaga generować mikrowiry poprawiające poczucie kontaktu z podłożem. Osłona została powiększona, dzięki czemu zmniejszył się opór powietrza, a to pozytywnie wpłynęło na stabilność pojazdu i zużycie paliwa.
Nowy NX od momentu wprowadzenia na rynek będzie oferowany także z napędem na wszystkie koła.
Lekki i kompaktowy, inteligentny napęd elektryczny na wszystkie koła E-Four jest montowany standardowo w modelu z napędem hybrydowym typu plug-in NX 450h+ i jest dostępny jako opcja w modelu NX 350h. Wykorzystując dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi, E-Four zapewnia automatyczny rozkład momentu napędowego pomiędzy przód i tył w proporcjach od 60:40 do 20:80, zapewniając przyczepność podczas ruszania oraz jazdy po zaśnieżonych lub śliskich nawierzchniach.
To pierwszy model Lexusa z trybem Trail, który integruje sterowanie systemem AWD, hamowaniem i napędem, aby zapobiec buksowaniu kół podczas jazdy po nierównych lub luźnych nawierzchniach i poprawić osiągi w terenie. Przykładowo, jeśli jedno koło straci kontakt z podłożem, tryb Trail wyhamuje obracające się koło i przekieruje moment napędowy na koło znajdujące się w kontakcie z podłożem, by poprawić przyczepność, jednocześnie dostosowując reakcję przepustnicy i przełożenie.
POCZUJ WIĘKSZĄ INTEGRACJĘ ZE ŚWIATEM: MULTIMEDIA I ŁĄCZNOŚĆ
Nowy NX jest wyposażony w niezawodne i szybkie systemy łączności, zapewniając najnowszą technologie multimedialne, usługi oparte na stałym połączeniu z internetem oraz wygodę bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania.
Korzystając ze smartfona, nawigacji i różnych pokładowych funkcji samochodu, w tym funkcji multimedialnych i aplikacji opartych na łączności z chmurą, kierowca ma około stu różnych możliwości interakcji z pojazdem.
W nowym Lexusie NX debiutuje zupełnie nowa platforma multimedialna, wydajniejsza dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej, szybszej reakcji i bardziej intuicyjnej obsłudze. Korzystanie z nowego ekranu dotykowego jest tak płynne i proste jak korzystanie z tabletu.
Standardowy system, Lexus Link Connect, wyposażony jest w ekran o przekątnej 9,8 cala z powłoką antyodblaskową. Procesor (jednostka centralna) ma 2,4 razy większą moc obliczeniową niż poprzedni system multimedialny Lexusa. Oprócz obsługi dotykowej, nadal są fizyczne przyciski umożliwiające dostęp do najczęściej używanych funkcji. Menu i elementy sterujące są wyświetlane jako ikony po stronie kierowcy, co zapewnia łatwą obsługę, a układ ekranu jest podzielony na sekcje zgodnie z poziomem szczegółowości informacji.
Lexus Link Pro, dostępny w wyższych wersjach wyposażenia lub jako opcja, ma 14-calowy ekran, jeden z największych w klasie Lexusa NX. Grafika jest prezentowana w wysokiej rozdzielczości, co zapewnia doskonałą widoczność w każdych warunkach oświetleniowych, a procesor zapewnia jeszcze szybszą reakcję – 3,6 razy lepszą od dotychczasowego systemu oraz 1,5 raza szybszą niż system Link Connect. Kolory i czcionki można zmieniać za pomocą pięciu dostępnych motywów.
Oba systemy można dostosować dla maksymalnie trzech różnych użytkowników. System automatycznie rozpozna osobę, kiedy używane jest określone urządzenie lub klucz.
Nowy system multimedialny ma ulepszoną funkcję rozpoznawania głosu Dynamic Voice Recognition, która odpowiada na pytania i polecenia wydawane w bardziej naturalnym języku. Może być używany jednocześnie z systemem audio i zarówno przez kierowcę, jak i pasażera na przednim siedzeniu. Rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie i odpowiednio zareaguje, na przykład otwierając najbliższe okno.
Użytkownik może mówić w stylu konwersacyjnym, przerywając lub zmieniając zdanie, a system zrozumie. Zrozumie również kontekst: na przykład, jeśli powiesz „jestem głodny”, poda szczegóły dotyczące pobliskich restauracji.
Rozpoznawanie głosu można obsługiwać, po prostu wywołując nowego asystenta pokładowego „Hej Lexus” lub za pomocą przełączników na kierownicy i ekranie multimedialnym. „Hej Lexus” może wchodzić w bezpośrednią interakcję z pojazdem, na przykład zamykając okna i regulując klimatyzację. W chwili premiery funkcja rozpoznawania głosu będzie obejmować 19 różnych języków.
W standardzie dostępna jest łatwa integracja ze smartfonem – bezprzewodowa z Apple CarPlay i przewodowa z Android Auto. Dostępna jest też ładowarka bezprzewodowa, która zapewnia o 50 procent szybsze ładowanie. Telefon można również przesunąć do przodu, aby uzyskać dostęp do poręcznego, małego schowka, nawet gdy urządzenie jest używane.
Wygodę dla wszystkich w kabinie zapewniają cztery porty USB – dwa z przodu i dwa z tyłu konsoli środkowej. Trzy spośród nich mają standard USB-C o mocy 15 W i mogą być używane do ładowania urządzeń. Jeden port z przodu to USB-A i służy do podłączenia urządzenia multimedialnego. Gniazda zasilania akcesoriów znajdują się na konsoli środkowej oraz w przestrzeni ładunkowej.
Moduł transmisji danych (DCM) umożliwia korzystanie z rozszerzonego zakresu funkcji, które właściciel może obsługiwać zdalnie za pomocą aplikacji Lexus Link na smartfonie.
Obejmują one otwieranie i zamykanie pojazdu, otwieranie tylnej klapy, obsługę ogrzewania kierownicy i siedzeń oraz regulację klimatyzacji w celu ogrzania lub ochłodzenia pojazdu przed wyruszeniem w podróż. Światła awaryjne samochodu mogą być również uruchomione, na przykład w celu odnalezienia samochodu na zatłoczonym parkingu.
Funkcje te stanowią uzupełnienie znanych usług Lexus Link, takich jak analityka jazdy, coaching jazdy hybrydowej, monitorowanie poziomu paliwa i funkcja „znajdź mój samochód”. W modelu NX 450h+ dostępne są dodatkowe funkcje: monitorowanie poziomu naładowania akumulatora, planowanie ładowania i licznik czasu ładowania.
Nowy DCM umożliwia również wygodne, bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania w celu dostosowania, ulepszenia i dodania usług już po zakupie samochodu.
Standardowy 10-głośnikowy system audio generuje wyraźny dźwięk, dobrze słyszalny w całej kabinie NX-a. Subwoofer wykorzystuje strukturę bass reflex tylnych głośników, aby zapewnić doskonałą reprodukcję niskich częstotliwości, a system umożliwia odtwarzanie źródeł dźwięku o wysokiej rozdzielczości (96 kHz/24-bity).
Wyższe wersje nowego NX-a mogą być wyposażone w nowy, 17-głośnikowy system audio Mark Levinson Premium Surround Sound.
Opracowany przez wyłącznego partnera audio Lexusa system jest zoptymalizowany pod kątem architektury wnętrza samochodu, aby zapewnić najwyższą jakość odtwarzania dźwięku. NX to pierwszy Lexus wykorzystujący system Harman do odtwarzania źródeł o wysokiej rozdzielczości.
Głośniki, w tym 25-centymetrowy subwoofer o dużej pojemności w specjalnie zaprojektowanej komorze pod podłogą bagażnika, są rozmieszczone tak, aby uzyskać efekt ustawienia sceny 360 stopni. Technologia Pure Play zapewnia wydajność bez zniekształceń i odtwarzanie źródła dźwięku o wysokiej rozdzielczości. Technologia Quantum Logic Surround (QLS) poprawia czystość i jakość dźwięku, a technologia ClariFi 2.0 odtwarza jakość dźwięku utraconą w skompresowanych do mniejszych rozmiarów plikach.
Niektóre z najczęściej używanych elementów sterujących i funkcji, takich jak przypomnienie o zapięciu pasów bezpieczeństwa, czujniki parkowania czy system multimedialny, wydają dźwięki w trakcie działania. Każdy z nich został opracowany we współpracy z muzykiem jazzowym Jiro Yoshidą.
POCZUJ WIĘKSZĄ PEWNOŚĆ: ZAAWANSOWANE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA I WSPARCIA KIEROWCY
Nowy NX to pierwszy model wyposażony w trzecią generację systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 3. Pakiet wyznacza nowy standard dla kompleksowych technologii wykrywania ryzyka kolizji i zapobiegania im.
Wiodąca pozycja Lexusa w kwestiach bezpieczeństwa idzie w parze z zaangażowaniem marki, aby nowoczesne technologie zapobiegania kolizjom i wsparcia kierowcy były dostępne dla jak najszerszej grupy kierowców. Dlatego Lexus Safety System + 3 jest oferowany w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia nowego NX-a w całej Europie.
Nowa generacja Lexus Safety System + 3 wprowadza nowe systemy oraz udoskonalone, bardziej skuteczne i funkcjonalne wersje układów dostępnych do tej pory. Ich działanie zostało zoptymalizowane w taki sposób, aby po uruchomieniu zapewniały kierowcy bardziej naturalne odczucia. Nowy poziom zaawansowania sprawia, że Lexus Safety System + 3 staje się prawdziwym partnerem kierowcy.
System ochrony przedzderzeniowej (PCS) został udoskonalony, by działać w większym zakresie sytuacji zagrażających kolizją, uwzględniając nie tylko inne pojazdy, rowerzystów i pieszych, ale także motocyklistów oraz nieruchome przeszkody, jak drzewa, ściany czy słupki drogowe. PCS zyskał także nową funkcję wykrywania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach z nadjeżdżającymi pojazdami oraz pieszymi przechodzącymi przez jezdnię.
Inżynierowie Lexusa wzbogacili układ o nową funkcję wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist, ESA). Układ ten ingeruje w układ kierowniczy, aby ominąć przeszkodę na drodze jak najbezpieczniej, a jeśli to możliwe – nawet bez opuszczenia pasa ruchu. Nowa funkcja tłumienia przyspieszenia pomaga zapobiegać niezamierzonemu gwałtownemu przyspieszeniu podczas jazdy z małą prędkością.
Dzięki tym ulepszeniom PCS potrafi rozpoznać znacznie więcej scenariuszy potencjalnych kolizji niż wcześniej i pomóc w ich uniknięciu.
Adaptacyjny tempomat (ACC) ma większą wydajność, dzięki czemu szybciej rozpoznaje korki i dostosowuje się lepiej do warunków na drodze. Układ współpracuje z asystentem pasa ruchu, co pozwala zachować bardziej naturalną linię jazdy, lepiej też dohamowuje przed zakrętem, dostosowując się do jego kąta. Funkcja kontroli prędkości została opracowana tak, by jak najlepiej odwzorować prowadzenie auta przez kierowcę.
Układ został wzbogacony o nową funkcję połączoną z kierunkowskazami. Przygotowując się do zmiany pasa ruchu przed wyprzedzeniem poprzedzającego samochodu, NX przyspieszy do prędkości docelowej, by skrócić dystans do poprzedzającego pojazdu. System pomoże też dostosować prędkość w trakcie zmiany pasa ruchu za wolniejszy pojazd, by zapewnić bardziej naturalne odczucia podczas działania tempomatu adaptacyjnego. Po raz pierwszy w Lexusie zastosowano funkcję zapobiegania wyprzedzaniu, która dostosuje prędkość do samochodów jadących na sąsiednim pasie.
Adaptacyjny tempomat współpracuje z rozszerzonym asystentem rozpoznawania znaków drogowych (RSA), który identyfikuje więcej rodzajów znaków, w tym ostrzegawcze oraz znak STOP. Gdy RSA wykryje zmianę ograniczenia prędkości, poinformuje o tym kierowcę, by ten mógł dostosować zadaną prędkość.
Asystent utrzymywania pasa ruchu (LDA) został udoskonalony tak, by poprawić współpracę z kierowcą. Układ dezaktywuje się, gdy uzna, że kierowca celowo opuszcza pas ruchu, by ominąć osobę lub zaparkowany pojazd. LDA rozpoznaje też niektóre obiekty jak krawężniki, barierki, ściany czy słupy, pomagając utrzymać auto na pasie przy niższych prędkościach.
Asystent śledzenia pasa ruchu (LTA) ma ulepszone możliwości rozpoznawania sytuacji, zapewniając mniej gwałtowne, a bardziej płynne wspomaganie kierowania. Na przykład, podczas wyprzedzania pojazdu na sąsiednim pasie ruchu albo omijania przydrożnej przeszkody, auto ustawione jest dalej od osi jezdni i przeszkody, zgodnie z naturalnymi instynktami kierowcy.
W wyższych wersjach wyposażenia jest dostępny rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa (Extended Safety Package), zawierający system automatycznego wspomagania zmiany pasa ruchu (LCA) na autostradzie. System ten rozpoczyna wstępne przyspieszanie lub zwalnianie, gdy kierowca sygnalizuje wyprzedzanie lub zjazd na pas za wolniejszym pojazdem. Pakiet zawiera również system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu. Ostrzega on o pojeździe zbliżającym się z prawej lub lewej strony, na przykład przy wjeżdżaniu na skrzyżowanie o słabej widoczności.
Lexus NX wprowadza do oferty asystenta bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist, SEA). Opiera się on na połączeniu elektronicznej klamki z systemem monitorowania martwego pola. System SEA ma za zadanie zadbać, aby pasażerowie auta nie wysiedli z niego, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd lub rowerzysta. Kiedy wykryje tego rodzaju ryzyko, włącza ostrzeżenie świetlne i dźwiękowe, jednocześnie wstrzymując otwieranie drzwi. Jest to pierwsze rozwiązanie tego rodzaju na świecie. Lexus oszacował, że innowacyjny system SEA może zapobiec 95% wypadków spowodowanych otwarciem drzwi samochodu.
Kamera z widokiem 360 stopni wokół samochodu ma nową funkcję obrazu podłoża pod samochodem, która wyświetla na ekranie na konsoli centralnej widok pod pojazdem, zupełnie jakby siedzenia i podłoga były przezroczyste. Kierowca otrzymuje dzięki temu dodatkowe informacje o bezpośrednim otoczeniu samochodu, co ułatwia bezpieczne manewrowanie. Funkcja ta jest dostępna, gdy lewarek skrzyni biegów jest ustawiony w pozycji P. Kierowca może przełączać widok podłoża i otoczenia samochodu odpowiednim przyciskiem. Widok podłoża pod samochodem jest tworzony na podstawie zapamiętanych wcześniej obrazów z kamery.
Nowy NX jest dostępny z systemem automatycznego parkowania Advanced Park, znanym z flagowej limuzyny LS. Układ pozwala na przeprowadzenie całego manewru parkowania z automatyczną kontrolą nad kierownicą, zmianą biegów i hamowaniem.
Przy pomocy czterech kamer panoramicznych oraz 12 czujników ultradźwiękowych system dokonuje wszechstronnej oceny otoczenia samochodu oraz miejsca parkingowego. Auto może zaparkować prostopadle lub równolegle, ma też funkcję pamięci, która rozpozna nawet trzy regularnie używane miejsca parkingowe np. przy domu czy pracy. Cała operacja przebiega płynnie, przy jak najmniejszej liczbie korekt.
W 2022 roku system Advanced Park zostanie rozbudowany o funkcję Remote Parking – pierwsze takie rozwiązanie w gamie Lexusa. Kierowca będzie mógł zdalnie zaparkować swój samochód na ciasnym miejscu parkingowym lub wyjechać z niego, korzystając z aplikacji Lexus Link na swoim telefonie. Funkcja ta zostanie dodana automatycznie przez internet wraz z aktualizacją systemu Advanced Park we wszystkich egzemplarzach nowego NX-a – również tych, które do tego czasu już trafią do swoich właścicieli.
Źródło: LEXUS MEDIA
Lexus
Lexus
Lexus
Lexus
Lexus
Lexus