Bezpieczeństwo czynne i dynamika jazdy
Bezpieczeństwo bierne
Zabezpieczenia
Systemy audio, komunikacyjne i informacyjne
Komfort i wygoda
Wyposażenie zewnętrzne
PREMIERA NOWEGO LEXUSA ES 300h
LEXUS ES SIÓDMEJ GENERACJI
Od ponad 30 lat Lexus ES dostarcza niepowtarzalnych emocji kierowcom i pasażerom za sprawą swojego wyjątkowego poziomu wyciszenia wnętrza, wyrafinowanego układu jezdnego oraz luksusowej kabiny. Na rynek został wprowadzony w 1989 roku razem z flagową limuzyną marki, modelem LS. ES jest kluczowym modelem w segmencie ekskluzywnych limuzyn, którego nabywcami są zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Od debiutu sprzedano 2,75 mln egzemplarzy tego modelu, a samochód dostępny jest w ponad 80 krajach.
Zaprezentowana w 2018 roku siódma generacja modelu ES była pierwszą oferowaną klientom Europy Zachodniej i Centralnej. Prowokująca stylistyka auta to efekt zastosowania globalnej platformy GA-K, która dała projektantom ogromną swobodę twórczą. Na przykład większy rozstaw osi pozwolił rozmieścić koła bliżej narożników, co umożliwiło zastosowanie szerszego rozstawu kół z przodu i z tyłu. Platforma GA-K pozwoliła także umieścić niżej maskę oraz stworzyć linię dachu nawiązującą do nadwozia coupe. Czysto i ostro wyrzeźbiony tył z lampami LED, które zachodzą na boki nadwozia, tworzy spójną linię stylistyczną. Samochód oferowany jest też w ekscytującej wersji ES 300h F SPORT.
Podróż nowym Lexusem ES 300h jest komfortowa dzięki wygodnym siedzeniom. W wersji F SPORT dostępne są fotele inspirowanymi sportowymi fotelami z modelu LC z tapicerką ze skóry Tahara. Siedzenia z obiciami Tahara należą także do wyposażenia wersji Elegance i Business Edition, w wersji Prestige miejsca siedzące są pokryte naturalną skórą, zaś w wersji Omotenashi miękką skórą półanilinową. Tym, co pomaga cieszyć się długimi wyjazdami biznesowymi, jest odpowiednia pozycja za kierownicą, która jest możliwa dzięki kierownicy umieszczonej pod naturalnym kątem, optymalnej pozycji pedałów oraz wygodnym fotelom, które opcjonalnie mogą być regulowane w 16 kierunkach.
Rozmieszczenie wyświetlacza HUD oraz 12,3-calowego ekranu systemu multimedialnego zostało precyzyjnie dobrane z myślą o kierowcy. Melomanów ucieszy 17-głośnikowy system audio Mark Levinson Pure Play, który został stworzony tak, by zapewnić najczystsze audiofilskie wrażenia. Komfort na tylnych fotelach osiągnął niespotykany dotąd poziom za sprawą ponad metrowej przestrzeni na nogi. W wersji Omotenashi, dostepna jest z elektrycznie regulowanymi i podgrzewanymi tylnymi fotelami.
Lexus wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa dzięki systemowi Lexus Safety System +2,5, supersztywnej platformie oraz 10 poduszkom powietrznym oferowanym w standardzie. ES 300h uzyskał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP w 2018 roku. Samochód produkowany jest w wielokrotnie nagradzanej japońskiej fabryce Toyota Kyushu.
CO NOWEGO W NAJNOWSZYM ES 300H?
Opierając się na sukcesie zaprezentowanego w 2018 roku modelu, inżynierowie Lexusa wynieśli na jeszcze wyższy poziom stylistykę, osiągi i luksus nowego ES 300h. Auto o jeszcze bardziej nowoczesnej stylistyce napędzane jest przez samoładujący elektryczny układ hybrydowy czwartej generacji, który zapewnia niższy poziom emisji niż konwencjonalne silniki. Zmiany widać też we wnętrzu – wysokiej jakości kunszt rzemieślniczy, nowe materiały oraz kolorystyki tapicerki, a także bardziej intuicyjny i łatwiejszy w obsłudze dotykowy wyświetlacz multimedialny o przekątnej 12,3 cala.
Lexus ES wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa dzięki najnowszej generacji układu Lexus Safety System +2,5 czy nowym adaptacyjnym światłom drogowym BladeScan. Zgodnie z nową koncepcją prowadzenia i osiągów, zwaną Lexus Driving Signature, dopracowany został układ jezdny. Auto daje lepsze wrażenia z jazdy i jest jeszcze bardziej komfortowe dzięki ulepszonemu tylnemu zawieszeniu, lepszej pracy pedału hamulca, a w wersji F SPORT adaptacyjnemu zawieszeniu o zmiennej sztywności (AVS).
Samochód jest jeszcze bardziej atrakcyjny dla klientów biznesowych i flotowych także ze względów ekonomicznych. ES 300h jest liderem w klasie pod względem kosztów utrzymania, a jego wartość rezydualna po 36 miesiącach użytkowania jest o 5 procent wyższa od głównych konkurentów.
PROWOKACYJNA STYLISTYKA LEXUSA
„Do nowego ES dodaliśmy odważne elementy stylistyczne, które rzucają wyzwanie tradycyjnym oczekiwaniom. Nowy wygląd auta nazywamy prowokacyjną elegancją” – powiedział Yasuo Kajino, główny projektant modelu ES.
Nowy ES ma sylwetkę ekskluzywnej limuzyny, której nadano jeszcze więcej szyku i wyrafinowania. Nowy design łączy nowoczesność z większą funkcjonalnością.
Zachowano wyrazistą tożsamość luksusowej limuzyny, ale nowy grill w modelu ES 300h zmienił się poprzez mniejszą liczbę pionowych żeber oraz elementów w kształcie litery L, które tworzą wrażenie poziomego przepływu i silnego dążenia w przód. Wersja ES 300h F SPORT zachowała charakterystyczny dla linii F, czarny grill.
Wszystkie wersje modelu ES zostały wyposażone w całkiem nowe reflektory. Modele z lampami jednosoczewkowymi mają teraz węższe, bardziej zwarte obudowy przednich świateł, natomiast reflektory trójstrumieniowe wyposażono w system adaptacyjnych świateł głównych BladeScan – również w zwężonych, ostrzejszych obudowach. Przeniesiono soczewki, a wewnętrzna konstrukcja reflektorów została zmieniona, co nadało im ostrzejszego wyglądu i poprawiło funkcjonalność. Nowe światła Full LED mają jeszcze większą intensywność światła. Reflektory Bi-LED wyposażono w trzysoczewkowe jednostki LED, które poprawiają widoczność w nocy. Zmienił się też kształt świateł do jazdy dziennej – lepiej wyrażają trójwymiarowy układ i zapewniają płynniejsze oświetlenie. Nowy ES może być także wyposażony w światła, które zwiększają pole widzenia kierowcy podczas jazdy we mgle.
Nowe, 17-calowe felgi w mają bardziej charakterystyczne szprychy w sportowym stylu, a 18-calowe obręcze dają poczucie luksusu dzięki połączeniu czarnych wstawek i polerowanych detali. Samochód można zamówić w dwóch nowych kolorach nadwozia – Sonic Platinum, który podkreśla cienie, oraz Sonic Gray, który nadaje metaliczne wykończenie o wysokim połysku.
Nowe, błyszczące, czarne 19-calowe felgi wersji F SPORT pasują do przedniego grilla, a tylny spojler, znaczek i ciemna dolna listwa podkreślają dynamiczny wygląd linii F.
Wewnątrz nowego ES 300h ergonomiczną kabinę wzbogacono o nowe kolory tapicerek i nowy multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala.
W całym wnętrzu kierowca zauważy dbałość o szczegóły i kunszt mistrzów rzemiosła Takumi, począwszy od specjalnie ukształtowanej kierownicy. Luksusowa tapicerka jest teraz dostępna w nowych, stylowych odcieniach, z wykwintnymi wstawkami, które podkreślają styl ręcznie wykonanego wnętrza. W przypadku nowego modelu ES projektanci opracowali nową koncepcję kolorystyczną z hasłem przewodnim „prowokacyjnej elegancji”. Atmosfera kabiny jest bardziej ekskluzywna, a elementy inkrustacyjne z drzewa orzechowego Sumi Black oraz Dark Brown dodają nowoczesności. Obok odcienia Hazel, wnętrze można zamówić w odcieniu Forest Brown. Wersja F SPORT dzięki biało-czarnej tapicerce Tahara ma bardziej sportowy charakter.
Lexus Climate Concierge to funkcja, którą docenią zarówno kierowcy biznesowi, jak i prywatni. Zapewnia doskonałe warunki we wnętrzu poprzez automatyczne zarządzanie ogrzewaniem i wentylacją foteli, a także podgrzewaniem kierownicy, we współpracy z klimatyzacją. W nowym modelu ES 300h zamontowany jest też czujnik wilgotności powietrza oraz czujnik zaparowania przedniej szyby. Lexus Climate Concierge ma także poprawiony system Nanoe™ X, który pomaga zahamować rozwój wirusów i bakterii, redukuje nieprzyjemne zapachy i dba o odpowiednie nawilżenie skóry oraz włosów.
SAMOŁADUJĄCY NAPĘD HYBRYDOWY LEXUSA CZWARTEJ GENERACJI
Na rynkach europejskich nowy ES 300h jest wyposażony w najnowszy samoładujący, elektryczny napęd hybrydowy Lexusa, który zapewnia wyjątkową oszczędność paliwa, wyrafinowane osiągi i najniższą w swojej klasie emisję CO2 już od 119 g/km (w porównaniu z konkurentami wyposażonymi w silniki benzynowe i wysokoprężne). To dobry wybór dla kierowców, którzy szukają alternatywy wobec konwencjonalnych napędów. Układ Lexusa ładuje się podczas jazdy, zwalniania i hamowania, co oznacza, że kierowca nie musi się martwić o stan baterii czy podłączać ES-a 300h do gniazdka. Właściciele cieszą się połączeniem mocy z oszczędnością, otrzymując auto, które emituje mniej spalin niż samochody konkurencji z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi.
Na napęd hybrydowy Lexusa ES 300h składają się wydajny, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, pracujący w cyklu Atkinsona, oraz lekki i kompaktowy silnik elektryczny. Łączna moc układu wynosi 218 KM (160 kW), a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 5,2 l/100 km zgodnie z normą WLTP.
Rzeczywistą wydajność zaawansowanego, samoładującego napędu hybrydowego Lexusa pokazał prestiżowy Ecotest przeprowadzony przez niemiecki ADAC w 2019 roku. ES 300h zajął pierwsze miejsce w klasie średniej-wyższej, będąc jedynym modelem, który uzyskał cztery z pięciu możliwych gwiazdek. ES 300h osiągnął znakomite wyniki pod względem zużycia paliwa. Łączny wynik z testu drogowego i z prób na hamowni to 5,5 l/100 km. Jeszcze lepszy wynik ES 300h uzyskał w warunkach jazdy miejskiej, gdzie hybrydowy napęd Lexusa pokazuje pełnię swoich zalet. Wynik z testu ADAC to 4,3 l/100 km.
2,5-litrowy silnik benzynowy ES 300h, pracujący w cyklu Atkinsona, wykorzystuje technologię szybkiego spalania, dzięki czemu jest to jeden z najbardziej wydajnych termicznie silników, jakie kiedykolwiek zbudowano. Jednostka przekracza próg 41 procent wydajności i oferuje większą moc bez zwiększania emisji i zużycia paliwa. Wyniki te osiągnięto dzięki takim elementom, jak proste porty wlotowe, zwiększone kąty zaworów czy wykończone laserowo gniazda zaworów. Do imponującej sprawności cieplnej i efektywności silnika przyczyniają się także pompa oleju o zmiennej wydajności, wtryskiwacze wielootworowe, układ VVT-iE na zaworach dolotowych oraz układ chłodzenia o zmiennej wydajności. ES 300h porusza się cicho, bo pokrywa silnika ma dźwiękochłonną osłonę z materiału poliuretanowego.
Przekładnia została tak zaprojektowana, by płynnie łączyć moc dostarczaną przez silnik elektryczny i silnik benzynowy. Wykorzystanie wieloosiowego układu silników elektrycznych pozwoliło zmniejszyć całkowitą długość przekładni o prawie 30 mm w porównaniu z układem poprzedniej generacji. Jest to kompaktowa konstrukcja z kołem zewnętrznym głównej przekładni planetarnej i kołem zębatym hamulca postojowego.
Akumulator niklowo-wodorkowy został umieszczony pod tylnymi siedzeniami. Zasila on silnik elektryczny i magazynuje energię wytwarzaną w trakcie jazdy i hamowania. Umieszczenie akumulatora w tym miejscu pozwoliło powiększyć przestrzeń bagażową, a także poprawiło rozkład mas, co wpłynęło pozytywnie na właściwości jezdne.
Nowy ES 300h wytwarza o wiele mniej CO2 niż konwencjonalne silniki benzynowe lub wysokoprężne, przyczyniając się do redukcji globalnego ocieplenia. Emituje niskie stężenia szkodliwych tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych, poprawiając jakość powietrza.
Dzięki niskiemu zużyciu paliwa oraz 50-litrowemu zbiornikowi paliwa, samochód ma wiodący w klasie zasięg 960 km na jednym baku.
W porównaniu z odpowiednikami wyposażonymi w silniki wysokoprężne, hybrydy Lexusa są tańsze w zakupie i w użytkowaniu. Samoładujące hybrydy Lexusa wymagają też rzadszych wizyt w serwisie i składają się z mniejszej liczby części zamiennych, gdyż ich konstrukcja pozbawiona jest m.in. sprzęgła, alternatora czy paska napędu. Dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu klocki hamulcowe mniej się zużywają, a bardziej linearne przyspieszanie przyczynia się do mniejszego zużycia opon.
Łącząc to z legendarną jakością i niezawodnością samoładującego hybrydowego napędu Lexusa, ES 300h może poszczycić się wiodącą w klasie wartością rezydualną – samochód straci mniej na wartości w trakcie użytkowania niż konkurencyjne modele.
PROWADZENIE. EKSKLUZYWNA LIMUZYNA, KTÓRA DAJE RADOŚĆ Z JAZDY
„Naszym celem przy projektowaniu nowego ES-a 300h była dalsza poprawa właściwości jezdnych oraz wzbogacenie tego, jak kierowca czuje to auto. Oprócz poprawy wyciszenia wnętrza oraz komfortu jazdy, zoptymalizowaliśmy linearny ruch, pracę zawieszenia i układu kierowniczego, by ES 300h reagował zgodnie z intencjami kierowcy” – powiedział Tetsuya Aoki, główny inżynier modelu ES.
Samochód zbudowano w oparciu o cieszącą się uznaniem platformę GA-K, a przejście z konstrukcji jednowarstwowej na dwuwarstwową zwiększyło sztywność skrętną tylnego zawieszenia. Dzięki temu auto prowadzi się precyzyjnie i zgodnie z intencjami kierowcy, nawet podczas szybkiej zmiany pasa ruchu.
Wśród największych zmian w modelu ES znalazł się układ hamulcowy. Poprawiono kontrolę nad nim poprzez przeprogramowanie całego układu, ograniczono wibracje, a także zmodyfikowano kształt pedału hamulca.
Zespół inżynierów wprowadził także poprawki do adaptacyjnego zawieszenia o zmiennej sztywności (AVS), które jest dostępne w wersji F SPORT. Nowy siłownik sprawił, że system szybciej reaguje na sytuację, zwłaszcza przy niskich siłach tłumienia. Podobnie jak w przypadku LC coupé oraz we flagowym sedanie LS, system AVS umożliwia regulację na 650 poziomach, a teraz oferuje również rozszerzoną ścieżkę przepływu dla zaworu sterującego przepływem oleju. Nowy system gwarantuje wysoki komfort jazdy, a jednocześnie przyczynił się do poprawy działania układu kierowniczego oraz ogólnej stabilności pojazdu.
MULTIMEDIA I ŁĄCZNOŚĆ DZIĘKI LEXUS LINK
W nowym modelu ES komfort jazdy wykracza daleko poza przyjemność wynikającą z luksusowych foteli. Luksus to też poczucie spokoju u kierowcy i pasażerów, że na ważne spotkanie dotrą na czas, w przyjemnej i bezstresowej atmosferze.
Lexus Link Multimedia to szybka i łatwa obsługa, która zwiększa poczucie więzi z autem. Zapewnia ją nowy, szeroki, 12,3-calowy ekran dotykowy, interfejs Remote Touch, funkcja rozpoznawania głosu oraz integracja ze smartfonem.
Lexus Link Multimedia w nowym modelu ES został zaprojektowany z myślą o łatwości obsługi i szybkości działania. Jego sercem jest 8-calowy lub 12,3-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości, który aktualizuje się Over The Air (OTA). Nowe ekrany dotykowe zostały pochylone pod kątem 5 stopni w kierunku kierowcy i przesunięte o 112 mm do przodu – to poprawiło ich użyteczność oraz czytelność wyświetlanych informacji. Lexus Link Multimedia ma szeroką gamę funkcji, a jego działanie jest płynne. Wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala jest wyposażony w nawigację Lexus Premium Navigation z grafiką 3D, systemem audio i klimatyzacją.
Kierowca i pasażerowie mogą również korzystać ze swoich ulubionych aplikacji na smartfony za pośrednictwem Android Auto lub bezprzewodowego Apple CarPlay.
Dzięki aplikacji Lexus Link nowy ES został przekształcony w samochód, z którym kierowca jest w stałej łączności. Lexus Link pomoże kierowcy zaplanować podróż, znaleźć miejsce parkingowe, zaplanować serwis, a nawet poprawić swój styl jazdy autem hybrydowym.
Usługi łączności oferowane przez Lexus Link obejmują:
NAGRADZANY ZA WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
Nowy ES po raz kolejny wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa dzięki najnowszej generacji systemu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +2.5, który jest montowany w standardzie. Samochód może także być wyposażony w tak przełomowe rozwiązania jak adaptacyjne światła drogowe BladeScan czy cyfrowe lusterka boczne.
Nowy ES jest wyposażony w udoskonaloną wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Lexus Safety System +. Jego działanie opiera się na jednosoczewkowej kamerze i radarze milimetrowym. Pakiet został rozbudowany o awaryjne wsparcie układu kierowniczego Emergency Steering Assist oraz udoskonalony system rozpoznawania pasa ruchu.
Poszerzono zakres działania systemu ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System), który teraz wykrywa rowerzystów w dzień, a pieszych zarówno w dzień, jak i w warunkach słabego oświetlenia. System zapewni również wsparcie kierowcy podczas pokonywania skrzyżowań dzięki funkcji Intersection Turn Assist, która zapewnia wykrywanie pojazdów jadących z przeciwka oraz pieszych przechodzących przez jezdnię.
W sytuacji, gdy tuż obok toru jazdy lub na jezdni pojawi się pieszy, nowy układ Emergency Steering Assist (aktywowany przez wykonany przez kierowcę gwałtowny ruch kierownicą) wspomaga działanie układu kierowniczego tak, by utrzymać pełną stabilność samochodu i optymalny tor jazdy.
System utrzymywania pasa ruchu Lane Tracing Assist (LTA), który stanowi zaawansowane wsparcie układu kierowniczego, utrzymuje auto pośrodku pasa ruchu. Aby usprawnić jego działanie, sięgnięto po technologie sztucznej inteligencji (AI), które zwiększają zakres wsparcia, dzięki czemu ingerencje w układ kierowniczy są tak płynne, że niemal niewyczuwalne.
System radarowego tempomatu Dynamic Radar Cruise Control wzbogacono o funkcję kontroli prędkości w łuku, która reguluje prędkość pojazdu, z wyprzedzeniem dostosowując ją do przebiegu drogi, dzięki czemu utrzymywany jest stały odstęp od poprzedzającego pojazdu.
Znacząco usprawniono wydajność kamer cyfrowych lusterek bocznych (Digital Side View Monitor), zaprojektowanych tak, by zapewnić kierowcy lepszy ogląd sytuacji po bokach i z tyłu auta niż w przypadku konwencjonalnych lusterek bocznych, szczególnie w nocy i w czasie opadów. Przetwarzanie obrazu z redukcją interferencji pomaga uzyskać wyraźniejszy obraz, a dodatkowo zredukowano migotanie źródeł światła.
Dostępny w nowym Lexusie ES BladeScan to pierwszy na świecie tak wyrafinowany system adaptacyjnego przełączania świateł drogowych, w którym światło emitowane przez diody LED pada na szybko obracające się zwierciadło, zapewniające możliwość sterowania wiązką światła. BladeScan zwiększa możliwości wykorzystywania świateł drogowych, dzięki czemu kierowca może zauważyć pieszych i znaki drogowe o wiele wcześniej, bez oślepiania innych kierowców jadących z przeciwka.
Źródło: LEXUS MEDIA
Lexus
Lexus
Lexus
Lexus
Lexus
Lexus