Nadwozie
Podwozie / Koła
Bezpieczeństwo
Wyposażenie wewnętrzne
Wyposażenie funkcjonalne
Nowy Crafter jest przystosowany do indywidualnych potrzeb transportowych, a przy tym bardzo ekonomiczny. Dzięki większej ładowności, pojemniejszemu przedziałowi ładunkowemu, zmienionym rozmiarom zewnętrznym oraz dzięki dużej liczbie wersji silnikowych i nadwoziowych Crafter może uchodzić za wzór funkcjonalności. Oferuje różne rozwiązania, które pozwalają dostosować go do potrzeb różnych branż, a także klientów indywidulanych. Model ten sprawdzi się idealnie w pracy jako typowy samochód dostawczy, a także w czasie wolnym jako nowoczesny kamper.
Mocne i niezawodne silniki o zmniejszonym zużyciu paliwa dostosowane do potrzeb aut użytkowych, niskie koszty serwisowe oraz mniejsze zużycie podzespołów, a także możliwość wykonania specyficznej zabudowy umożliwiają wszechstronne wykorzystanie Craftera. Funkcjonalność i ekonomiczne zalety sprawiają, że model ten jest bardzo atrakcyjny dla różnych grup klientów. Nowe zawieszenie zestrojone z dbałością o najdrobniejsze szczegóły oraz innowacyjne systemy asystujące sprawiają, że Crafter nie tylko daje poczucie komfortu jakiego nie doświadczy się w żadnym innym aucie użytkowym, ale przede wszystkim jest bardzo stabilny podczas jazdy, gwarantując najwyższe bezpieczeństwo.
Zupełnie nowa stylistyka i przemyślne rozplanowanie wnętrza z licznymi schowkami i półkami pozwalają na pierwszy rzut oka odróżnić nowego Craftera od jego poprzednika. Nowe nadwozie dzięki swojej stylistyce oraz za sprawą licznych środków poprawiających aerodynamikę sprawia, że współczynnik oporu powietrza Cx wynosi tylko 0,33, co jest najlepszą wartością w tej klasie samochodów.
Nowy Crafter w zabudowie dla transportu międzynarodowego
Nowy Crafter z kabiną sypialną oferuje kierowcy jeszcze większy komfort w codziennej pracy. Jako pierwszy umożliwia doposażenie samochodu w ogrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą oraz certyfikowany, wygodny fotel ergoComfort. W połączeniu z licznymi schowkami i kieszeniami zaprojektowanymi z myślą o kierowcach pozwala to na stworzenie mobilnego biura w dowolnym zakątku Europy. W drodze komfort jazdy zapewnia zastosowanie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, który ułatwia precyzyjne manewrowanie pojazdem przy mniejszym nakładzie siły. Zabudowy sypialne wraz przestronną kabiną Craftera łączą w sobie design i praktyczne rozwiązania, które sprawdzają się w codziennej pracy. W ofercie znajdują się kabiny górne i tylne, które przede wszystkim różnią się rozmiarem i funkcjonalnością. W zależności od potrzeb każdą z nich można doposażyć, by wykorzystać jej pełny potencjał. Crafter w zabudowie dla transportu międzynarodowego jest w stanie pomieścić w zależności od wersji 8 lub 10 palet.
Wyposażenie standardowe:
Wyposażenie dodatkowe:
Nowoczesna zabudowa kamperowa
Nowy Crafter w zabudowie kamperowej to prawdziwy kompaktowy dom na kołach wyposażony w kuchnię i łazienkę z WC. Przestronne, wysokie i dobrze wykończone wnętrze to gwarancja komfortu w każdej podróży.
Ogromna liczba wariantów wyposażenia umożliwia dopasowanie Craftera do indywidualnych wymagań kupującego. Model ten wyposażony jest w cztery miejsca do jazdy i 3 miejsca do spania. Duże dwuosobowe łóżko znajduje się na tyle samochodu, a pojedyncze łóżko powstaje po przekształceniu kanapy do jazdy. W pełni funkcjonalna kuchnia posiada kuchenkę gazową, lodówkę i zlewozmywak. Łazienka wyposażona została w toaletę, prysznic i składaną umywalkę. Crafter w zabudowie kamperowej wyposażony został także w wiele innych funkcjonalności sprawiających, że każdy poczuje się w nim tak komfortowo jak w domu, miedzy innymi w izolację termoakustyczną części mieszkalnej, system TV, kuchenkę mikrofalową, ekspres do kawy i roletę dachową.
Systemy asystujące nowego Craftera
Pod względem zastosowanych systemów asystujących ułatwiających jazdę i służących komfortowi Crafter wyznacza nowe standardy w segmencie dużych samochodów użytkowych. Zadanie systemów aktywnego i biernego bezpieczeństwa polega na zapewnieniu maksymalnej ochrony pasażerom. Dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w samochodzie tej klasy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego nowy Crafter mógł zostać wyposażony w liczne systemy asystujące kierowcy, jak np. aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist), asystent parkowania (Park Assist) czy system wspomagający manewrowanie samochodem z przyczepą (Trailer Assist). Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego stanowi ponadto podstawę techniczną do zamontowania w przyszłości kolejnych systemów, łącznie z umożliwiającymi autonomiczną jazdę.
Crafter jest ponadto wyposażony w takie systemy asystujące, jak (niektóre są dostępne za dopłatą): system automatycznej regulacji odległości ACC, hamowania awaryjnego Front Assist, montowany seryjnie hamulec automatycznego hamowania po kolizji, system stabilizujący pojazd podczas podmuchów wiatru z boku i w wiele innych.
Nowy Crafter ma również wiele do zaoferowania w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Oprócz czołowych i bocznych poduszek powietrznych oraz chroniących głowę kierowcy i pasażera, samochód wyposażono m.in. w kamerę cofania, system kontroli odległości podczas parkowania, system ułatwiający wyjazd z miejsca parkingowego (Rear Traffic Alert), a także – w opracowany specjalnie do Craftera – system ochrony nadwozia oparty na pracy czujników. Reflektory LED, światła skrętne oraz asystent świateł drogowych zapewniają kierowcy lepszą widoczność. Specjalnie do potrzeb kierowców nowego Craftera dostosowano usługi internetowe dostępne na pokładzie samochodu.
Duży zastrzyk technicznych innowacji sprawia, że nowy Crafter, jako pierwszy i na razie jedyny samochód tej klasy, zapewnia swojemu kierowcy i pasażerom najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Ponadto, nowe systemy asystujące kierowcy oraz bezpieczeństwa pozwalają znaczne ograniczyć przestoje w pracy powodowane przez naprawy, mają więc duży wpływ na ekonomię użytkowania Craftera.
Jednym z systemów asystujących stosowanych po raz pierwszy w dużym samochodzie użytkowym jest automatyczna regulacja odległości ACC Follow to Stop (7). System stosowany w Volkswagenie Transporterze oraz w autach osobowych mierzy za pomocą czujnika odległość od poprzedzających pojazdów oraz ich prędkość i dostosowuje do nich tempo jazdy Craftera, a także odstęp od samochodu jadącego przed nim. Kierowca, za pomocą odpowiednich przycisków na multifunkcyjnej kierownicy, decyduje jakie powinny być odstęp i prędkość. Korzystając z pedału przyspieszenia może przerwać działanie funkcji ACC i przyspieszyć. Nacisk na pedał hamulca powoduje z kolei natychmiastową dezaktywację funkcji ACC.
Jako kolejną nowość Volkswagen Samochody Użytkowe oferuje do Craftera, jako pierwszego auta w tej klasie, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist). Wielofunkcyjna kamera monitoruje pas, po którym porusza się samochód, a jeśli zdarzy się, że w niezamierzony sposób zacznie on z niego zjeżdżać, system korzystając z elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego automatycznie skieruje auto z powrotem na właściwy pas. Dzięki temu można uniknąć wypadków wynikających z niekontrolowanego opuszczenia przez auto wyznaczonego pasa ruchu lub ograniczyć skutki takich wypadków. Oczywiście, kierowca w każdej chwili może przejąć kontrolę nad systemem i samemu decydować o zachowaniu auta.
Również parkowanie i wyjazd z miejsca parkingowego mogą być łatwiejsze – Park-Assist wspiera kierowcę Craftera całkowicie przejmując podczas tego manewru kontrolę nad kierownicą.
Rear Traffic Alert okazuje się z kolei pomocny, gdy samochód wyjeżdża tyłem z miejsca postojowego – ostrzega wtedy kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z boku. Dzięki czujnikom umieszczonym z tyłu auto znacznie wcześniej niż kierowca „zauważa” pojazdy zbliżające się z boku. Gdy znajdą się zbyt blisko system ostrzega o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym. Jeśli ten nie zareaguje, system w obliczu grożącej kolizji może awaryjnie zahamować i w ten sposób zmniejszyć skutki zderzenia, a w sprzyjających okolicznościach całkowicie mu zapobiec.
Kolejną nadzwyczaj przydatną innowacją w segmencie dużych transporterów jest opracowany przez Volkswagen Samochody Użytkowe sterowany przez czujniki system ochrony nadwozia. Umieszczone z przodu, z tyłu i na bokach nadwozia ultradźwiękowe czujniki monitorują otoczenie auta podczas postoju oraz powolnej jazdy. Dzięki temu, zwłaszcza w ruchu miejskim, udaje się uchronić nadwozie przed uszkodzeniem spowodowanym przeoczeniem przez kierowcę przeszkody znajdującej się w tzw. martwym polu lub gdy kierowca nie może zobaczyć co dzieje się z każdej strony auta.
W ramach tego systemu działa też inny, wykorzystujący dwa radarowe czujniki umieszczone z tyłu Craftera. Gdy samochód jedzie z prędkością większą niż 10 km/h i kierowca np. zmienia pas ruchu, system ten ostrzeże go o obecności innego samochodu w tzw. martwym polu z prawej i z lewej strony. Zgodnie ze swoją funkcją system nosi nazwę - Asystent zmiany pasa ruchu.
22 procent wszystkich wypadków, w których poszkodowani są ludzie to zderzenia z kilkoma przeszkodami. Aby zmniejszyć ryzyko ich powstania, Craftera wyposaża się seryjnie w automatyczny hamulec po kolizji. Po zderzeniu automatycznie przyhamowuje on samochód jeśli kierowca nie jest w stanie sam tego zrobić. Udaje się dzięki temu uniknąć kolejnych zderzeń. Automatyczny hamulec po kolizji uruchamia się, gdy dwa niezależne od siebie czujniki rozpoznają, że doszło do wypadku. Auto jest wtedy wyhamowywane do prędkości 10 km/h. W każdej chwili kierowca może przejąć kontrolę nad pojazdem.
Trailer Assist ułatwia cofanie samochodem z podłączoną do niego przyczepą. Korzystając z przycisku do regulacji lusterek kierowca ustala kierunek jazdy przyczepy wyznaczając żądany kąt skrętu. Po uruchomieniu system asystujący całkowicie przejmuje sterowanie kierownicą, kierowca operuje jedynie pedałami przyspieszenia i hamulca. Jeśli wyznaczony kąt skrętu jest równy 0 stopni system automatycznie ustawia kierownicę w takim położeniu, żeby przyczepa stabilnie i w sposób kontrolowany poruszała się do tyłu.
Dostępny za dopłatą system Front Assist dzięki radarowi rozpoznaje kiedy odstęp od poprzedzającego auta jest zbyt mały i pomaga skrócić drogę potrzebną do zatrzymania pojazdu. W niebezpiecznych sytuacjach system ten ostrzega kierowcę sygnałami graficznym i dźwiękowym, a także poprzez lekkie szarpnięcie autem wywołane automatycznym przyhamowaniem. Front Assist działa dwustopniowo. W pierwszej fazie sygnałami – graficznym i akustycznym ostrzega kierowcę przed nagle hamującymi lub jadącymi powoli z przodu pojazdami i związanym z tym niebezpieczeństwem uderzenia w nie. Równocześnie samochód przygotowuje się do hamowania awaryjnego poprzez zbliżenie okładzin hamulcowych oraz przygotowanie asystenta hamowania. Jeśli kierowca nie zareaguje na te ostrzeżenia, w ramach drugiej fazy działania systemu, jego uwagę ma zwrócić jednokrotne krótkie szarpnięcie autem wywołane automatycznym przyhamowaniem; jeszcze bardziej wzrasta też gotowość asystenta hamowania do ingerencji. Jeśli kierowca wciśnie hamulec, ten natychmiast zadziała z pełną siłą. Jeśli nacisk kierowcy na pedał nie będzie wystarczająco mocny, Front Assist zwiększy ten nacisk do wymaganego poziomu, aby pojazd mógł zatrzymać się przed przeszkodą.
Kolejnym elementem systemów Front Assist i ACC jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście City. Działa ona gdy samochód jedzie z małą prędkością, poniżej 30 km/h. Jeśli zdarzy się wtedy, że kierowca nie zauważy przeszkody na drodze, system automatycznie przyhamuje auto zmniejszając siłę uderzenia. W idealnej sytuacji wypadku można uniknąć.
Bardzo przydatny i pomocny w samochodach dostawczych, których nadwozie ma dużą powierzchnię boczną stawiającą opór wiatrowi jest system stabilizujący pojazd podczas podmuchów bocznego wiatru, oferowany seryjnie w Europie do Craftera w wersjach furgon i kombi. Powoduje on automatyczne przyhamowywanie auta i w ten sposób przyczynia się do utrzymania obranego toru jazdy.
W ramach wyposażenia dodatkowego jest oferowany system regulacji świateł drogowych Light Assist. Dzięki informacjom pochodzącym z kamery automatycznie włącza on i wyłącza światła drogowe stosownie do sytuacji, dzięki czemu wzrastają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kamera umieszczona w lusterku wewnętrznym obserwuje bieżącą sytuację na drodze. Podczas jazdy z prędkością większą niż 60 km/h, gdy jest ciemno Light Assist samodzielnie włącza światła drogowe. System rozpoznaje samochody jadące z przodu oraz nadjeżdżające z przeciwka i automatycznie przełącza światła z drogowych na mijania, zanim oślepią one kierowcę. Automatyczna zmiana świateł drogowych na mijania sprawia, że droga jest zawsze bardzo dobrze oświetlona.
Z systemem regulacji prędkości jazdy lub z ACC współpracuje w nowym Crafterze czujnik monitorujący zmęczenie kierowcy, przyczyniający się do wzrostu bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza na dalekich dystansach. Rozpoznaje on gdy styl jazdy odbiega od standardowego i zaleca kierowcy dokonanie przerwy w jeździe, jeśli wydaje się to konieczne. Podczas jazdy z prędkością ponad 60 km/h system stale analizuje sposób jazdy i wyciąga z niego wnioski na temat możliwości kontynuowania podróży przez kierowcę. Analizie podlegają różne aspekty, jak np. sposób operowania kierownicą, czas jazdy czy pora dnia. Gdy parametry te odbiegają od typowego schematu, graficzny i akustyczny sygnał daje kierowcy znak, by zrobił przerwę w jeździe.
W samochodach z nadwoziem zamkniętym, wyposażonych w radio Composition Media lub w system nawigacyjny Discover Media, można zamontować kamerę cofania – Rear View (opcja). Włącza się ona w chwili wybrania wstecznego biegu i przekazuje dokładny obraz tego, co znajduje się za samochodem. Podczas cofania autem na ekranie pojawiają się linie wyznaczające właściwy kierunek jazdy. Ważne przy tym jest, że kamerę tę zamontowano ponad skrzydłami tylnych drzwi, daje więc ona obraz tego co znajduje się za autem również wtedy, gdy manewruje się nim z otwartymi drzwiami. Przydatny podczas parkowania jest także dostępny do Craftera Park Pilot, działający z przodu i z tyłu auta. Sygnałami dźwiękowymi ostrzega on kierowcę o przeszkodach, gdy ten manewruje samochodem. Zależnie od odległości od przeszkody zwiększa się częstotliwość sygnałów. Jeśli odstęp ten jest mniejszy niż 30 cm, rozlega się nieprzerwany dźwięk. Do wszystkich samochodów z napędem 4Motion można zamówić system wspomagający zjazd ze wzniesienia (opcja). Odpowiednio przyhamowując poszczególne koła (czego kierowca nie jest w stanie zrobić pedałem hamulca) oraz dobierając obroty silnika system ten sprawia, że zjazd auta ze wzniesienia przebiega w sposób kontrolowany i bezpieczny. Na wyjątkowo stromych zjazdach system, w granicach możliwości, umożliwia pojazdowi utrzymywanie stałej niskiej prędkości i zwalnia kierowcę z konieczności używania hamulca.
Źródło: VOLKSWAGEN MEDIA