Nowe BMW M5 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,6-10,5 l/100 km; emisja CO2wcyklu mieszanym: 242-239 g/km) oraz nowe BMW M5 Competition (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,6-10,5 l/100 km; emisja CO2wcyklu mieszanym: 242-239 g/km) lepiej niż kiedykolwiek dotąd łączą codzienną funkcjonalność biznesowej limuzyny z dynamiką i maksymalnymi osiągami samochodu sportowego, oferując udoskonalony wygląd, dopracowaną koncepcję obsługi i monitor centralny powiększony do 12,3 cala. W BMW M5 Competition nowe amortyzatory z BMW M8 Gran Coupé oraz nowe zestrojenie układu jezdnego zapewniają jeszcze lepszą sterowność i właściwości jezdne podczas jazdy na limicie przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu jazdy. Silnik V8 o pojemności 4,4 l z technologią BMW M TwinPower Turbo generuje w moc 441 kW (600 KM) w BMW M5i460 kW (625 KM) w BMW M5 Competition.
Podobnie jak w BMW serii 5 nowa atrapa chłodnicy BMW sięga niżej na przednim zderzaku, a jednoczęściowe chromowane obramowanie okala obie nerki. Charakterystyczne dla M są podwójne listwy grilla i znaczek M. Pas przedni ma bardziej wyrazisty kształt i większe boczne wloty powietrza. Duży centralny wlot powietrza ma kształt sześciokąta i mieści chłodnicę oleju oraz czujnik radarowy aktywnego regulatora prędkości (ACC). Nowe diodowe reflektory przednie dynamicznie uzupełniają nowe światła w kształcie litery L zwężające się w kierunku atrapy chłodnicy. Nowa opcja BMW Individual Shadow Line nadaje diodowym reflektorom adaptacyjnym i reflektorom laserowym BMW dodatkowy ciemny akcent. Cechami rozpoznawczymi sportowej wersji BMW serii 5 są oprócz podwójnych listew grilla atrapy chłodnicy również aluminiowa maska silnika, przednie błotnik i z charakterystycznymi skrzelami M, aerodynamiczne lusterka zewnętrzne M oraz dach z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Dzięki cieńszym ściankom specyficzne dla M podwójne końcówki rur wydechowych mają teraz jeszcze bardziej „techniczny” i precyzyjny wygląd. Nowy jest również masywny pas z dużym dyfuzorem oraz trójwymiarowe diodowe lampy tylne, których precyzyjny kształt świateł jest nową interpretacją typowego dla BMW kształtu L.
Nieprzeciętny charakter BMW M5 Competition podkreślają również liczne czarne detale. Obramowanie atrapy chłodnicy, kratka ozdobna skrzeli M, lusterka zewnętrzne i dodatkowy spojler tylny na klapie tylnej wykonane są w błyszczącym kolorze czarnym. Pas tylny ma wstawki w kolorze czarnym. Na atrapie chłodnicy BMW, skrzelach i klapie tylnej znajdują się czarne, a na listwach progowych dodatkowo podświetlane oznaczenia modelu M5 Competition. Końcówki rur wydechowych oferowanego w standardzie sportowego układu wydechowego M wykonane są w czarnym chromie. Paleta kolorów w BMW M5iBMW M5 Competition obejmuje kolor szary Brands Hatch i czerwony Motegi metalizowany oraz lakiery BMW Individual: niebieski tanzanit II metalizowany, czerwony awenturyn II metalizowany i matowy mroźny bazalt metalizowany. Dotychczasowy szampański kwarc metalizowany jest teraz oferowany jako szary alwit metalizowany. W ofercie obręczy kół ze stopów lekkich opcjonalnie dostępne są znane z BMW M8 20-calowe frezowane obręcze M Double Spoke w kolorze Orbit Grey.
Wraz ze wprowadzeniem nowej koncepcji obsługi i powiększeniem centralnego ekranu do przekątnej 12,3 cala nowe BMW M5iBMW M5 Competition stawiają kierowcę jeszcze bardziej w centrum uwagi. Dzięki temu ma wgląd w szeroki zakres funkcji systemów dynamiki jazdy i napędu na wszystkie koła BMW M xDrive. Dwa nowe, znane już z BMW M8 przyciski na konsoli środkowej umożliwiają zmianę ustawień oraz wskazań na zestawie wskaźników i wyświetlaczu Head-Up. Naciśnięcie przycisku M Mode powoduje natychmiastowe przełączenie pomiędzy trybami ROAD i SPORT. Przy podstawowym ustawieniu ROAD wszystkie standardowe i opcjonalne systemy wspomagające kierowcę są w pełni aktywne. W ustawieniu SPORT systemy wspomagające aktywne zgodnie z indywidualną konfiguracją kierowcy przekazują tylko komunikaty ostrzegawcze, np. o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Z wyjątkiem systemu ostrzegania przed kolizją z funkcją hamowania i asystenta omijania wszelkie ingerencje w systemy hamowania i kierowania są w tym trybie wyłączone. W trybie SPORT na zestawie wskaźników oraz na wyświetlaczu Head-Up pojawia się specyficzny widok M.
Przycisk Setup umieszczony nad przyciskiem M Mode prowadzi kierowcę bezpośrednio do menu na centralnym ekranie, gdzie można indywidualnie skonfigurować układ napędowy i jezdny, dostosowując konfigurację pojazdu do danej sytuacji na drodze i osobistych preferencji. Dzięki prostszej obsłudze za pomocą ekranu dotykowego lub kontrolera iDrive kierowca może wybrać różne ustawienia silnika, układu jezdnego i kierowniczego oraz napędu na wszystkie koła M xDrive. Oprócz tego dwa czerwone przyciski M1iM2 na wielofunkcyjnej kierownicy M obok łopatek zmiany biegów pozwalają na szybką zmianę konfiguracji pojazdu. Umożliwiają skonfigurowanie dwóch indywidualnych ustawień, które obejmują układ M xDrive iDSC, silnik, skrzynię biegów, amortyzatory, układ kierowniczy oraz wskazania M na wyświetlaczu Head-Up.
W przypadku BMW M5 Competition długie naciśnięcie przycisku M Mode, a następnie potwierdzenie na ekranie centralnym aktywuje dodatkowe ustawienie TRACK. Tryb przeznaczony wyłącznie do użytku na torze wyścigowym wyłącza wszystkie funkcje komfortu i bezpieczeństwa. Aby umożliwić jeszcze lepszą koncentrację kierowcy na jezdni, system audio jest wyciszony, a ekran centralny wyłączony. W ten sposób kierowca może doświadczyć niezwykle purystycznej jazdy w stylu M. Zestaw wskaźników przełącza się na widok M, natomiast wyświetlacz Head-Up nie zawiera wskazań systemów wspomagających kierowcę. Po hamowaniu awaryjnym automatycznie włączają się światła awaryjne i wyłącza ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem. Ponowne naciśnięcie przycisku M Mode przełącza tryb TRACK na tryb ROAD.
Oprócz standardowych foteli sportowych M w skórze Merino z wieloma możliwościami regulacji elektrycznej dostępne są opcjonalnie fotele wielofunkcyjne M ze zintegrowanym zagłówkiem, podświetlanym logo M5irozszerzonymi funkcjami. Wyłącznie w BMW M5 Competition dostępna jest teraz pełna tapicerka skórzana ze skóry Merino w kolorze czarnym i beżu Midrand.
W modelach Performance dostępne są wszystkie systemy wspomagające kierowcę i funkcje BMW serii 5. Wyposażenie standardowe obejmuje wszechstronny system asystujący kierowcy Professional; opcjonalnie dostępny jest m.in. asystent jazdy w korku, a na wybranych rynkach uruchamianie silnika za pomocą pilota. Opcjonalny dostęp komfortowy oferuje także funkcję BMW Digital Key umożliwiającą odblokowywanie i blokowanie pojazdu za pomocą kompatybilnego smartfona z NFC (Near Field Communication).
Wysokoobrotowa koncepcja silnika V8 wywodząca się z motorsportu zapewnia BMW M5iBMW M5 Competition imponującą siłę ciągu i wyróżnia się doskonałym oddawaniem mocy. W BMW M5 moc szczytowa 441 kW (600 KM) osiągana jest przy 6000obr/min, a moc w BMW M5 Competition 460 kW (625 KM) również przy 6000obr/min. Maksymalny moment obrotowy 750Nmuzyskiwany jest w obu modelach już od 1800obr/min i utrzymuje się aż do 5600obr/min, a w BMW M5 Competition nawet do 5860obr/min. Charakterystykę silnika można zmienić naciśnięciem przycisku z podstawowego ustawienia EFFICIENT na SPORT lub SPORT+, co daje szybszą reakcję pedał gazu. Standardowy sprint od0 do100km/h zajmuje BMW M5zaledwie 3,4 s, co jest wynikiem na poziomie samochodów supersportowych. 200km/hosiągaw11,1s. BMWM5 Competition wykonuje oba zadania jeszcze szybciej: 100 km/h osiąga w czasie 3,3 s, 200 km/h w czasie 10,8 s. Prędkość maksymalna BMW M5iBMW M5 Competition wynosi 250 km/h, a z opcjonalnym pakietem M Driver 305 km/h. Odpowiednie tło akustyczne zapewnia wyposażony w regulowane przepustnice dwudrożny układ wydechowy w BMW M5 oraz sportowy układ wydechowy M w BMW M5 Competition. Przycisk M Sound Control pozwala też złagodzić brzmienie. Standardowa 8-stopniowa skrzynia M Steptronic umożliwia niezwykle szybkie zmiany biegów oraz precyzyjne reakcje na każde naciśnięcie gazu. Przełącznik układu Drivelogic dźwigni biegów umożliwia wybór trzech trybów: wydajną, sportową lub bardzo dynamiczną jazdę na torze wyścigowym z ekstremalnie szybką zmianą biegów. Ręczna interwencja jest możliwa zarówno przy użyciu dźwigni biegów, jak i łopatek na kierownicy.
Cechą szczególną BMW M5 Competition są specjalne poduszki silnika o sztywniejszej charakterystyce. Wyraźnie odczuwalne sztywniejsze połączenie jednostki napędowej z pojazdem skutkuje jeszcze szybszą reakcją silnika i bezpośrednim przeniesieniem mocy na układ napędowy. Sztywniejsza charakterystyka zapewnia oprócz tego bardziej bezpośrednie i precyzyjne zachowanie na zakrętach.
Układ M xDrive z centralnie sterowanym inteligentnym sterowaniem aktywnego dyferencjału M pozwala pogodzić absolutną funkcjonalność i radość z jazdy w codziennej eksploatacji z najwyższymi osiągami na torze wyścigowym. Począwszy od adaptacyjnego trybu jazdy z napędem na wszystkie koła (4WD) z większym przeniesieniem napędu na tył kierowca może wpływać na prowadzenie w różnych stopniach aż po czysto tylny napęd bez dynamicznej kontroli stabilności (DSC) w trybie 2WD, co doświadczonym kierowcom pozwala cieszyć się absolutnie purystyczną jazdy. Wszechstronną regulację zapewnia też układ kierowniczy M Servotronic w trybach COMFORT i SPORT oraz adaptacyjna kontrola amortyzatorów (VDC) z trybem COMFORT oferującym doskonałą funkcjonalność w codziennej eksploatacji, SPORT do sportowej jazdy po drogach pozamiejskich i idealne prowadzenie na Pętli Północnej Nürburgring oraz tryb SPORT+ zapewniający maksymalną dynamikę jazdy na równym asfalcie przy minimalnych ruchach kół i nadwozia. BMW M5 Competition poza obniżeniem zawieszeniao7 mm i innymi modyfikacjami układu jezdnego ma dodatkowo konfigurację dostosowaną do zwiększonej mocy, szczególnie efektywną na torze wyścigowym. Nowe amortyzatory z BMW M8 Gran Coupé nie tylko poprawiają prowadzenie podczas jazdy na limicie, ale także komfort. Nierówności asfaltu są w znacznie mniejszym stopniu przenoszone na karoserię, a tym samym na pasażerów, bez uszczerbku dla sportowego charakteru i precyzji we wszystkich zakresach prędkości. BMW M5 Competition wyposażone jest fabrycznie w kute, dwukolorowe 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Y Spoke (przód: 9,5J x 20, tył: 10,5 J x 20) oraz ogumienie mieszane w rozmiarach 275/35R20zprzodui285/35 R 20ztyłu. BMW M5 porusza się na odlewanych, frezowanych obręczach kół ze stopów lekkich Double Spoke w kolorze Orbit Grey (przód: 9,5 J x 19, tył: 10,5 J x 19) z ogumieniem mieszanym w rozmiarach 275/40 R 19zprzodui285/40 R 19ztyłu.
Oba warianty M5 są standardowo wyposażone w hamulce M z pływającymi, perforowanymi i wentylowanymi tarczami oraz sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi z logo M z przodu i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi ze zintegrowanym hamulcem postojowym z tyłu. Zamiast standardowo niebieskich zacisków dostępne są również zaciski w błyszczącym kolorze czarnym lub czerwonym. Opcjonalne hamulce węglowo-ceramiczne można rozpoznać po lakierowanych na złoto zaciskach z logo M(sześciotłoczkowe zaciski stałe z przodu i jednotłoczkowe zaciski pływające z tyłu). Są one bardzo odporne na zużycie,o23 kg lżejsze i oferują jeszcze lepszą skuteczność hamowania i stabilność termiczną, a także jeszcze większą odporność na zanik siły hamowania.
Źródło: BMW MEDIA
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW