Bezpieczeństwo i nowe technologie
Fotele
Gwarancje i zabezpieczenia antykradzieżowe
Koła i opony
Komfort i funkcjonalność
MARKETING
Oświetlenie
Stylistyka i wyposażenie zewnętrzne
Systemy multimedialne i nawigacji
Wygląd wnętrza
Corolla Cross, zupełnie nowy model w gamie Toyoty, to praktyczny rodzinny SUV segmentu C, który rozbudowuje rodzinę Corolli do czterech odmian nadwozia. Wraz z tym samochodem Toyota zyskuje w Europie jeszcze silniejszą pozycję w segmencie aut kompaktowych oraz najszerszą gamę SUV-ów. Corolla, najpopularniejszy samochód w historii motoryzacji, po raz pierwszy zyskuje wariant z segmentu SUV, który dołącza do Corolli Hatchback, Sedan i TS Kombi.
Zaprojektowana w architekturze TNGA, Corolla Cross została zbudowana na platformie GA-C. Nowy model ma wszystkie cechy, które zapewniły Corolli trwały sukces przez 55 lat i 12 generacji. Corolla jest liderem światowego rynku samochodów, z ponad 50 milionami sprzedanych egzemplarzy.
Nowy SUV Corolla Cross poszerzy ofertę samochodów kompaktowych Toyoty oraz ułatwi marce osiągnięcie do 2025 roku celu sprzedaży 400 000 aut kompaktowych rocznie i udziału w segmencie C na poziomie 9%.
Nowy model korzysta z najnowszych technologii Toyoty, takich jak napęd hybrydowy piątej generacji, nowe multimedia i aplikacje oraz najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Corolla Cross jest wyposażona w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense (TSS), który po raz pierwszy może być aktualizowany online, z innymi asystentami jazdy oraz parkowania, aby nie tylko prowadzenie auta było łatwiejsze i bezpieczniejsze, ale także by chronić wszystkich pasażerów pojazdu, a także innych użytkowników dróg.
Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji o wyższej mocy i większej wydajności. Układ napędowy oparty na 2,0-litrowym silniku benzynowym został skalibrowany pod kątem większej dynamiki dostosowanej do stylu jazdy europejskich kierowców, z bardziej bezpośrednimi reakcjami auta na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Osiągi napędu wspiera bardzo sztywna platforma GA-C oraz wysokiej jakości zawieszenie, które zapewniają dobre trzymanie się drogi i bardzo dobre właściwości jezdne.
Układ hybrydowy 2.0 jest opcjonalnie dostępny z inteligentnym napędem na wszystkie koła AWD-i, który w porównaniu do hybryd czwartej generacji został udoskonalony, otrzymując tylny silnik elektryczny o większej mocy (40 KM) i wyższym momencie obrotowym (84 Nm). Dzięki temu samochód jest jeszcze skuteczniejszy w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów i ruszaniu na drogach o niskiej przyczepności.
Corolla Cross to praktyczny, wszechstronny SUV do codziennej jazdy, o mocnej stylistyce nadwozia i przestronnym wnętrzu. Bagażnik jest pojemny i ustawny oraz łatwy w pakowaniu.
Wraz z nowym crossoverem Toyoty debiutuje Digital Cockpit, czyli 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, oferowany w standardzie. Ekran daje bardzo duże możliwości personalizacji wyglądu oraz wyświetlanych treści. Nowością jest także oferowany w standardzie system multimedialny Toyota Smart Connect z szybszym procesorem, 10,5-calowym ekranem dotykowym HD, dostępem do usług online i łatwą integracją ze smartfonem.
Wyraziste, masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Stylistykę przodu definiuje dwudzielny trapezoidalny grill i wąskie światła bi-LED, a w wyższych wersjach także LED-owe światłowody i sekwencyjne kierunkowskazy. Z tyłu charakter SUV-a podkreślają szerokie nadkola. Od wersji Style auto otrzymuje przyciemniane tylne szyby i relingi dachowe. Wybór felg obejmuje 17-calowe srebrne koła aluminiowe oraz 18-calowe aluminiowe obręcze, których polerowane jasne wykończenie kontrastuje z ciemnoszarymi powierzchniami.
Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV, oferując wygodę, praktyczność i wszechstronność, które są tak ważne dla rodzin z dziećmi.
Wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby kierowca i każdy z pasażerów miał doskonałą widoczność oraz wystarczającą przestrzeń nad głową i na nogi. Samochód otrzymał duże boczne okna oraz opcjonalny panoramiczny dach o długości 1 021 mm z elektrycznymi zasłonami. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego na wysokości 720 mm (jeden z najniższych w klasie) i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem. Bagażnik o pojemności 433 litrów lub 1 337 litrów po złożeniu kanapy opcjonalnie może otrzymać w wersji z napędem na przód funkcję elektrycznego automatycznego otwierania ruchem stopy.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają montaż fotelika dziecięcego. Dla komfortu dorosłych pasażerów oparcie tylnej kanapy daje możliwość regulacji stopnia nachylenia. W całej kabinie jest wiele schowków, a także port USB-A, bezprzewodowa ładowarka na konsoli centralnej i dwa porty USB-C dla pasażerów z tyłu.
Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji. 25 lat nieustannego doskonalenia tej technologii sprawiło, że piąta odsłona napędów hybrydowych stanowi wyjątkowe połączenie mocy, dynamiki, kultury pracy i przyjemności z jazdy oraz wydajności i oszczędności paliwa.
Samochód otrzymał układ hybrydowy z silnikiem 2.0 napędzający przednią oś lub opcjonalnie z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i. Łączna moc zestawu jest o 8% wyższa od poprzednika i wynosi 197 KM (145 kW). Najnowsza hybryda pozwoli rozpędzić Corollę Cross od 0 do 100 km/h w 7,5 s (AWD-i) lub 7,6 s (FWD). Jej średnie zużycie paliwa wynosi od 5,0 l/100 km dla wersji FWD i od 5,3 l/100 km dla AWD-i, zaś emisja CO2 odpowiednio od 114 g/km dla FWD i 120 g/km dla AWD-i.
Toyota z każdą kolejną generacją udoskonala swoje hybrydowe napędy. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze i lżejsze, co pozwoliło utrzymać niskie zużycie paliwa przy większej mocy i lepszych osiągach. Nowa konstrukcja napędu hybrydowego jest przy tym równie niezawodna jak wszystkie dotychczasowe generacje, które nie raz udowodniły, że są w stanie pokonać bezawaryjnie nawet milion kilometrów.
System wykorzystuje nową jednostkę sterującą PCU, która pracuje ciszej i ograniczyła straty energii o 6%. Wersja AWD-i otrzymała PCU z tyłu, która przynosi korzyści pod względem masy i objętości układu. PCU jest instalowany bezpośrednio nad nową przekładnią, która jest o 15% lżejsza niż wcześniej dzięki zastosowaniu nowych materiałów i która wykorzystuje nowe, kompaktowe, wysokowydajne silniki elektryczne. Toyota przeprojektowała także układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.
Większa wydajność napędu to także efekt zastosowania w napędzie hybrydowym 2.0 akumulatora litowo-jonowego, o 40% lżejszego od baterii niklowo-wodorkowej w napędzie 2.0 poprzedniej generacji. Tym samym możliwe jest pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.
Nowa bateria jest mniejsza i o 14% lżejsza od baterii litowo-jonowej stosowanej w napędach hybrydowych czwartej generacji, a jednocześnie ma o 14% większą moc. Zoptymalizowany został także układ chłodzenia baterii, który pracuje ciszej i zapewnia ogniwom dłuższą żywotność.
Układ hybrydowy piątej generacji zapewnia lepsze właściwości jezdne i bardziej bezpośrednie odczucia podczas prowadzenia. Działanie przepustnicy zostało skalibrowane pod kątem dynamicznego stylu jazdy europejskich kierowców oraz częstej zmiany prędkości na ruchliwych ulicach miast. Zwrócono także uwagę, by praca napędu ułatwiała ruszanie oraz jazdę pod górę i w dół. Silnik benzynowy pracuje na niższych obrotach, co wpływa na cichszą jazdę z prędkością autostradową.
Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i dostępny dla 2,0-litrowej Corolli Cross wyraźnie różni się od AWD-i w modelu Yaris Cross. Silnik elektryczny przy tylnej osi ma 6-krotnie większą moc, która wynosi 41 KM, i trzykrotnie większy maksymalny moment obrotowy na poziomie 84 Nm.
System zapewnia optymalny rozkład momentu napędowego między przednią i tylną osią w zależności od warunków, zapewniając bezpieczne ruszanie na śliskich nawierzchniach lub na luźnym podłożu oraz większą stabilność podczas pokonywania zakrętów, zmiany pasa ruchu czy przyspieszania z niskich prędkości. W normalnych warunkach moc kierowana jest tylko na przednie koła, by utrzymać zużycie paliwa na niskim poziomie.
Elektryczne wspomaganie kierownicy zostało tak ustawione, aby zapewnić szybkie, bezpośrednie reakcje na ruchy kierownicą. Układ zawieszenia Corolli Cross wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu i wahacze wzdłużne z tyłu. Został zoptymalizowany pod kątem komfortu jazdy po nierównych powierzchniach. Z przodu i z tyłu zamontowano hamulce tarczowe.
Nowa Corolla Cross jest wyposażona w zaawansowany zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense (TSS) z innymi asystentami jazdy oraz parkowania. Systemy te zapewniają ochronę wszystkim pasażerom oraz innym użytkownikom ruchu drogowego. Wysoki poziom ochrony kierowcy i pasażerów to także efekt sztywnej konstrukcji nadwozia i kompletu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa biernego, w tym ośmiu poduszek powietrznych.
Trzecia generacja systemu Toyota Safety Sense wprowadza nowe układy i rozbudowuje dotychczasowe o nowe funkcje. Dzięki aktualizacjom online systemy bezpieczeństwa można teraz aktualizować automatycznie, bez konieczności odwiedzania centrum serwisowego.
Działanie Toyota Safety Sense 3. generacji opiera się na współpracy kamery zamontowanej na górze przedniej szyby i radaru nad przednim grillem. Nowa kamera ma dwukrotnie większy zasięg i szerszy kąt widzenia, a jej skuteczność wspiera technologia Motion 3D, która pozwala rozpoznawać obiekty trójwymiarowe. Dzięki temu ma większe możliwości monitorowania otoczenia, lepiej rozpoznaje linie na jezdni i jej krawędzie. System wcześniej wykrywa obiekty na drodze i uwzględnia więcej potencjalnych zagrożeń, w tym motocyklistów.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) wykrywający samochody, pieszych, rowerzystów i motocyklistów rozpoznaje więcej niebezpiecznych sytuacji w ruchu miejskim, w tym ryzyko zderzenia czołowego.
Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach monitoruje ruch na dwóch przeciwległych pasach. Zareaguje także na rowerzystów i samochody włączające się nagle do ruchu z boku.
Udoskonalone wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga utrzymać samochód w granicach pasa ruchu podczas omijania pieszego, rowerzysty, zaparkowanego samochodu lub motocyklisty. Nowy system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach zapobiega skutkom przypadkowego wciśnięcia pedału gazu podczas jazdy z małą prędkością.
Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) działający w pełnym zakresie prędkości reaguje szybciej i daje kierowcy bardziej naturalne odczucia. Na przykład, dzięki wcześniejszemu wykrywaniu przeszkód samochód zwalnia bardziej płynnie, gdy inny pojazd zjeżdża przed nim z sąsiedniego pasa. Kierowca ma do wyboru różne ustawienia odległości zachowywanej od poprzedzającego samochodu. Funkcja redukcji prędkości na zakręcie włącza się wcześniej, pozwalając na bardziej płynne dostosowanie prędkości do zakrzywienia jezdni.
Jedną z nowych funkcji tempomatu adaptacyjnego jest system zapobiegania wyprzedzaniu z prawej strony, który podczas jazdy na drodze wielopasmowej pomaga uniknąć przypadkowego wyprzedzenia pojazdu jadącego na lewym pasie. Nowością jest także powiązany z kierunkowskazami układ sterowania z asystentem zwalniania. Aktywuje się podczas zmiany pasa, gdy wykryty zostanie wolniej poruszający się pojazd. Po włączeniu kierunkowskazu w kierunku zmiany pasa ruchu system rozpoczyna wspomaganie zwalniania, a następnie je utrzymuje podczas zmiany pasów, aby zwalnianie było bardziej płynne. Funkcja ta dołącza do analogicznie działającego asystenta przyspieszania, który został wdrożony w TSS drugiej generacji.
Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) opiera się teraz na udoskonalonej technologii sztucznej inteligencji, która zapewnia mu skuteczność w jeszcze trudniejszych sytuacjach.
System ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) z kontrolą kierowania został rozbudowany o zdolność wykrywania, że kierowca próbuje ominąć przeszkodę. W takiej sytuacji tymczasowo anuluje zapobieganie opuszczeniu pasa ruchu, jeśli uzna, że kierowca celowo przekroczył krawędź pasa ruchu, aby wyminąć przeszkodę, pieszych lub innych użytkowników drogi.
Funkcja utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu również została ulepszona, dzięki czemu podczas mijania innych użytkowników drogi samochód zachowuje bezpieczną odległość w stosunku do pojazdów jadących na sąsiednim pasie, jeśli jadą zbyt blisko krawędzi pasa.
System Emergency Driving Stop, który działa przy włączonych układach ACC i LTA, monitoruje poziom aktywności kierowcy, aby zareagować w razie zasłabnięcia. Jeśli kierowca przestanie prowadzić samochód, rozlegnie się dźwięk ostrzegawczy, a przy braku reakcji samochód się zatrzyma i włączy światła awaryjne.
Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) daje teraz możliwość łatwego dostosowania ustawienia aktywnego tempomatu do ograniczeń prędkości na znakach drogowych.
Toyota Safety Sense 3 (TSS) po raz pierwszy daje możliwość aktualizacji online (OTA). Jedną z najważniejszych funkcji, które rozbudują zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego w 2023 roku, jest proaktywny asystent prowadzenia (PDA). System ten zawiera funkcję przewidywania pojawienia się przeszkody (OAA) oraz asystenta zwalniania (DA) i asystenta kierowania (SA), które operują hamulcami i kierownicą by zachować bezpieczną odległość od przeszkody. Funkcja OAA wykrywa obiekty z bardzo dużym wyprzedzeniem. Jeżeli pojawi się konieczność zwolnienia po tym, jak kierowca puści pedał przyspieszenia, asystent zwalniania kontroluje płynne wytracanie prędkości, na przykład podczas zbliżania się do poprzedzającego pojazdu lub zakrętu. Asystent kierowania wykrywa zakręt przed samochodem i dostosowuje siłę wspomagania kierownicy, aby ułatwić jego prawidłowe pokonanie.
W wyższych wersjach wyposażenia Corolli Cross, Toyota T-MATE zawiera zaawansowanego asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park. Układ korzysta z 12 kamer monitora panoramicznego 360 stopni oraz z 12 czujników ultradźwiękowych, aby płynnie wprowadzić samochód na miejsce postojowe. Kierowca musi tylko obserwować otoczenie i w razie potrzeby obsługiwać dźwignię skrzyni biegów. System zapamiętuje często używane miejsca postojowe, na przykład pod domem lub koło biura. Może też zaparkować przodem na parkingu z miejscami prostopadłymi.
Toyota T-MATE wspiera kierowcę również dzięki takim funkcjom jak monitor panoramiczny 360 stopni, dający pełny podgląd najbliższego otoczenia pojazdu podczas manewrowania. System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją hamowania informują o ryzyku kolizji podczas wyprzedzania i cofania. System ostrzegający kierowcę wysiadającego z samochodu, że tylna kanapa jest zajęta, zapobiega niezamierzonemu zamknięciu w samochodzie dzieci lub pozostawieniu rzeczy na tylnych siedzeniach.
Asystent bezpiecznego wysiadania pomoże uniknąć kolizji po otwarciu drzwi z nadjeżdżającym samochodem, rowerem czy zbliżającym się pieszym. Funkcja ta korzysta z systemu monitorowania martwego pola, a jeśli za samochodem znajduje się inny pojazd lub użytkownik drogi, ostrzega sygnałem świetlnym na tablicy wskaźników oraz sygnałem dźwiękowym.
W razie kolizji bardzo sztywna konstrukcja nadwozia oparta na platformie TNGA-C zapewnia solidną ochronę, skutecznie pochłaniając i rozpraszając siłę uderzenia. W kluczowych obszarach nadwozia zastosowano lekkie, lecz mocne i odporne materiały, a elementy konstrukcji zostały połączone wieloma dodatkowymi punktami zgrzewania.
Do standardowego wyposażenia samochodu należy osiem poduszek powietrznych w tym centralna poduszka między przednimi fotelami, która w razie kolizji zapobiega zderzeniu się ze sobą kierowcy i pasażera.
Platforma TNGA-C tworzy dogodny fundament dla montażu nowych systemów elektronicznych, które znajdą zastosowanie także w odświeżonej wersji Corolli z nadwoziem hatchback, sedan i TS Kombi. Dzięki temu Corolla Cross otrzymała zaawansowane technologie cyfrowe – zarówno nowy system obsługi napędu hybrydowego piątej generacji, jak i nowe systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota T-MATE z Toyota Safety Sense, multimedia Toyota Smart Connect oraz moduł transmisji danych DCM, zapewniający autu stałe połączenie z internetem.
Corolla Cross to pierwszy model Toyoty wyposażony w Digital Cockpit – 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów, dostępny w standardzie dla wszystkich wersji.
Zaprojektowany od nowa ekran z nowym oprogramowaniem to największy tego rodzaju wyświetlacz w segmencie. Sterowanie nim jest intuicyjne, a informacje dobrze widoczne. Każdą sekcję można spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego czy nawigacji. Do wyboru są również różne layouty graficzne: Casual, Smart i Tough Sporty. Zmiany na ekranie są łatwe do wprowadzenia za pomocą przełączników na kierownicy.
Wysokiej jakości multimedia ze stałym podłączeniem do internetu to standard w nowej Corolli Cross. Nowy system Toyota Smart Connect z wydajnym procesorem i ekranem dotykowym w rozdzielczości HD jest szybki i intuicyjny, a dzięki bezprzewodowym aktualizacjom będzie zyskiwał nowe funkcje i usługi w trakcie użytkowania samochodu.
System multimediów z 10,5-calowym, dotykowym wyświetlaczem HD łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay® i przewodowo z Android Auto™ oraz udostępnia funkcje pakietu Toyota Smart Connect. System multimedialny został rozbudowany o nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, agenta głosowego oraz aktualizacje przez internet.
Aplikacja MyT na telefon zapewnia stały dostęp do informacji o samochodzie, takich jak analiza jazdy i poziom paliwa, wskazówki dotyczące efektywnego korzystania z napędu hybrydowego, a także różnego rodzaju ostrzeżenia, lokalizacja samochodu czy zdalne włączenie świateł awaryjnych. Pakiet Smart Connect zawiera dodatkowe funkcje uruchamiane zdalnie przez MyT, w tym blokowanie i odblokowywanie drzwi, otwieranie i zamykanie okien, a także włączanie klimatyzacji oraz podgrzewania siedzeń i kierownicy.
Toyota planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, a w drodze do realizacji tego celu cały czas stara się eliminować CO2 ze swojej globalnej działalności biznesowej oraz obniżać emisyjność transportu w poszczególnych regionach najbardziej jak to możliwe. Aby osiągnąć ten ambitny cel, Toyota koncentruje się na doskonaleniu wszystkich dostępnych napędów, które pozwolą kierowcom na całym świecie obniżyć emisyjność swoich pojazdów. Zdaniem Toyoty gama modeli powinna być dostosowana osobno do każdego regionu, biorąc pod uwagę lokalną infrastrukturę, w tym miks energetyczny oraz możliwości ładowania czy tankowania bezemisyjnych samochodów, a także z uwzględnieniem możliwości finansowych klientów i ich potrzeb transportowych. Najważniejszym kryterium doboru gamy modelowej powinno być to, czy oferta skłoni kierowców w danym regionie do wybrania bezemisyjnych aut lub przynajmniej mniej emisyjnych samochodów niż te, którymi jeżdżą obecnie.
Toyota realizuje ogromne inwestycje w rozwój i produkcję baterii, zarówno z myślą o samochodach elektrycznych, takich jak średniej wielkości SUV Toyota bZ4X, jak i dla aut hybrydowych. Masowo produkowane hybrydy są oferowane w przystępnych cenach i wybierane co roku przez miliony kierowców, co obniża emisyjność transportu i przyspiesza elektryfikację samochodów. Według planów Toyoty, do 2025 roku hybrydy i hybrydy plug-in będą stanowiły 80% sprzedaży nowych pojazdów marki w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, a 10% udziału w sprzedaży osiągną auta bezemisyjne. Do 2030 roku 50% aut sprzedawanych w regionie będzie wyposażonych w bezemisyjne napędy, a zakłady produkcyjne Toyoty staną się w 100% neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Do 2035 roku wszystkie auta marki dostępne w Europie Zachodniej będą bezemisyjne.
Źródło: TOYOTA MEDIA
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota