Blog.

B─ůd┼║ na bie┼╝─ůco

Czytaj wi─Öcej
audi rs3 sportback - leasing, kredyt lub najem

Poznaj RS3 Sportback

Od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, pr─Ödko┼Ť─ç maksymalna do 290 km/h, mechanizm RS Torque Splitter, opony semi slick i specjalne tryby jazdy RS — nowe Audi RS 3 oferuje najwy┼╝szej klasy dynamik─Ö jazdy i najlepsze parametry w swoim segmencie. Model wyposa┼╝ono w pi─Öciocylindrowy silnik o mocy 294 kW (400 KM) i o wysokich parametrach pracy, daj─ůcy mocne i natychmiastowe przyspieszenie oraz bardzo upajaj─ůcy d┼║wi─Ök. Szybko reaguj─ůca jednostka nap─Ödowa zapewnia moment obrotowy 500 Nm. Sportowe DNA modelu RS 3 wizualnie objawia si─Ö w szerszej karoserii, sportowym uk┼éadzie wydechowym RS i wy┼Ťwietlaczach kokpitu podobnych do tych montowanych w samochodach wy┼Ťcigowych.

 

„Trzecia generacja Audi RS 3 Sportback i druga generacja Audi RS 3 Limousine to samochody sportowe segmentu premium, które nadaj─ů si─Ö do codziennego u┼╝ytkowania, a jednocze┼Ťnie zapewniaj─ů taki sam dreszczyk emocji podczas jazdy po drogach publicznych jaki mo┼╝na poczu─ç na torze wy┼Ťcigowym” — mówi Sebastian Grams, dyrektor zarz─ůdzaj─ůcy Audi Sport GmbH. „Te samochody to punkt wej┼Ťcia w ┼Ťwiat RS, a dzi─Öki mechanizmowi RS Torque Splitter zapewniaj─ů maksymalne osi─ůgi.”

 

Przyspieszenie bez porównania: silnik 2.5 TFSI

 

Dzi─Öki oferuj─ůcemu wysokie parametry pracy pi─Öciocylindrowemu silnikowi, Audi RS 3 to jedyny w swoim rodzaju model w tym segmencie. Jednostka nap─Ödowa 2.5 TFSI pi─Ö─ç razy z rz─Ödu zdoby┼éa mi─Ödzynarodow─ů nagrod─Ö silnika roku (International Engine of the Year). W najnowszej generacji tych kompaktowych pojazdów sportowych jest mocniejsza ni┼╝ kiedykolwiek wcze┼Ťniej. Nowe RS 3 w obu wersjach nadwozia od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 sekundy. Ich pr─Ödko┼Ť─ç maksymalna zosta┼éa ograniczona do 250 km/h, ale opcjonalnie dost─Öpne jest jej podwy┼╝szenie do 280 km/h. Samochód wyposa┼╝ony w pakiet RS Dynamic i ceramiczne hamulce mo┼╝e nawet osi─ůgn─ů─ç pr─Ödko┼Ť─ç maksymaln─ů 290 km/h. To sprawia, ┼╝e Audi RS 3 jest najlepsze w swojej klasie w kategoriach przyspieszenia i pr─Ödko┼Ťci maksymalnej. Zawdzi─Öcza to g┼éównie zwi─Ökszeniu momentu obrotowego do 500 Nm (moment dost─Öpny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min). To 20 Nm wi─Öcej ni┼╝ w przypadku poprzedniej wersji tego modelu. W rezultacie Audi RS 3 jeszcze szybciej przyspiesza z zakresów niskiej pr─Ödko┼Ťci obrotowej. Maksymalna moc silnika 294 kW (400 KM) jest dost─Öpna szybciej ni┼╝ poprzednio, przy pr─Ödko┼Ťci obrotowej 5600 obr./min oraz w szerokim zakresie a┼╝ do 7000 obr./min. Nowy sterownik silnika zwi─Öksza równie┼╝ pr─Ödko┼Ť─ç, z jak─ů wszystkie komponenty uk┼éadu nap─Ödowego komunikuj─ů si─Ö ze sob─ů.

 

Siedmiobiegowa, dwusprz─Ög┼éowa automatyczna skrzynia biegów przenosi moc pi─Öciocylindrowego silnika na nawierzchni─Ö drogi — daje krótkie czasy prze┼éo┼╝enia i bardziej sportowy ich rozk┼éad. Unikatowa sekwencja zap┼éonu silnika 1ÔÇĹ2ÔÇĹ4ÔÇĹ5-3 oraz nieporównywalny d┼║wi─Ök jaki si─Ö z tym wi─ů┼╝e sprawiaj─ů, ┼╝e jazda staje si─Ö jeszcze bardziej porywaj─ůca. Po raz pierwszy uk┼éad wydechowy jest wyposa┼╝ony w ca┼ékowicie elastyczny uk┼éad sterowania klapami preferuj─ůcy po┼éo┼╝enia po┼Ťrednie, a tym samym jeszcze bardziej poszerzaj─ůcy zakres charakterystyki d┼║wi─Öku. Mo┼╝na go dostosowywa─ç do potrzeb za pomoc─ů systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select. Na przyk┼éad w trybach jazdy Dynamic i RS Performance klapy otwieraj─ů si─Ö du┼╝o wcze┼Ťniej, a tym samym emocjonalne komponenty d┼║wi─Öku s─ů jeszcze wyra┼║niejsze. Dodatkowo, charakterystyczny d┼║wi─Ök pi─Öciocylindrowego silnika jest jeszcze wzmacniany przez opcjonalny sportowy uk┼éad wydechowy RS.

 

Maksymalna zwinno┼Ť─ç: mechanizm RS Torque Splitter i specjalne tryby RS 3

 

RS Torque Splitter umo┼╝liwia aktywny, w pe┼éni zmienny rozk┼éad momentu obrotowego mi─Ödzy tylnymi ko┼éami. W przeciwie┼ästwie do mechanizmu ró┼╝nicowego tylnej osi i wcze┼Ťniej montowanego sprz─Ög┼éa wielop┼éytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprz─Ögle wielotarczowym na ka┼╝de nap─Ödzane ko┼éo tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwi─Öksza intensywno┼Ť─ç momentu obrotowego docieraj─ůcego do tylnego ko┼éa znajduj─ůcego si─Ö po zewn─Ötrznej stronie zakr─Ötu, które jest w tym momencie bardziej obci─ů┼╝one. Znacznie zmniejsza to tendencj─Ö do podsterowno┼Ťci. Na lewych ┼éukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne ko┼éo, na prawych ┼éukach na lewe tylne ko┼éo, a podczas jazdy na wprost na oba ko┼éa. Dzi─Öki temu uzyskuje si─Ö optymaln─ů stabilno┼Ť─ç i maksymaln─ů zwrotno┼Ť─ç – zw┼éaszcza podczas pokonywania zakr─Ötów z du┼╝─ů pr─Ödko┼Ťci─ů.

 

Podczas jazdy na zamkni─Ötych drogach, RS Torque Splitter umo┼╝liwia wej┼Ťcie w kontrolowany drift, przenosz─ůc ca┼é─ů moc silnika na jedno z tylnych kó┼é - maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. Dok┼éadny rozk┼éad momentu obrotowego zale┼╝y zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze. W Audi, specjalnie dla RS 3, opracowano nawet tryb driftu — RS Torque Rear — z odr─Öbn─ů charakterystyk─ů pracy mechanizmu Torque Splitter. Tryb RS Performance, stworzony specjalnie z my┼Ťl─ů o torze wy┼Ťcigowym, to kolejna niespotykana wcze┼Ťniej innowacja. Wykorzystuje on specyficzn─ů konfiguracj─Ö silnika i skrzyni biegów i jest precyzyjnie dostosowany do u┼╝ywania opon typu semi slick, które s─ů dost─Öpne dla modelu RS 3 po raz pierwszy jako opcja montowana fabrycznie. W takim przypadku mechanizm Torque Splitter zapewnia wyj─ůtkowo dynamiczn─ů, sportow─ů jazd─Ö z mo┼╝liwie najmniejszym efektem podsterowno┼Ťci lub nadsterowno┼Ťci. Tryby te mo┼╝na wybra─ç za pomoc─ů systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który oprócz tego oferuje równie┼╝ nast─Öpuj─ůce tryby: comfort, auto, dynamic, RS Individual oraz efficiency.

 

Bardziej dynamiczna i bardziej precyzyjna jazda: zawieszenie sportowe RS i wi─Ökszy k─ůt pochylenia kó┼é

 

Standardowe zawieszenie sportowe RS jest wyposa┼╝one w zaprojektowane na nowo, specjalnie na potrzeby modelu RS 3, amortyzatory oraz uk┼éad zaworów. Zawory zapewniaj─ů szczególnie czu┼é─ů reakcj─Ö amortyzatorów w zakresie charakterystyki odbicia i spr─Ö┼╝ania. W ten sposób zawieszenie jeszcze szybciej i bardziej efektywnie b─Ödzie reagowa┼éo na konkretn─ů sytuacj─Ö drogow─ů. Opcjonalnie dost─Öpne jest zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjn─ů regulacj─ů amortyzatorów. Stale i indywidualnie dostosowuje ona amortyzatory do warunków drogowych, stylu jazdy i trybu wybranego w systemie Audi drive select. Trzy krzywe — komfortowa, zbilansowana i sportowa — zapewniaj─ů wyra┼║nie odczuwalne zró┼╝nicowanie charakterystyki pracy amortyzatorów.

 

Wi─Ökszy k─ůt pochylenia kó┼é, tzn. ich nachylenie w kierunku drogi, skutkuje bardziej precyzyjn─ů reakcj─ů uk┼éadu kierowniczego i wi─Öksz─ů si┼é─ů pokonywania zakr─Ötów. W porównaniu z Audi A3, ko┼éa osi przedniej w nowym RS 3 charakteryzuj─ů si─Ö dodatkowym, niemal jednostopniowym pochyleniem ujemnym. Aby uzyska─ç ten efekt zmodyfikowano ┼éo┼╝yska przegubów, a dolne wahacze wyposa┼╝ono w sztywniejsze ┼éo┼╝yska, ramy pomocnicze i stabilizatory. Konstrukcja osi tylnej jest czterowahaczowa, z oddzielne przyporz─ůdkowanymi spr─Ö┼╝ynami/amortyzatorami, ram─ů pomocnicz─ů i stabilizatorem rurowym. Wahacze s─ů sztywniejsze ni┼╝ w Audi A3 czy S3 i absorbuj─ů zwi─Ökszone si┼éy boczne generowane przez mechanizm Torque Splitter. Negatywne pochylenie kó┼é jest tu prawie o pó┼é stopnia wi─Öksze ni┼╝ w modelu A3. Charakterystyczny dla RS progresywny uk┼éad kierowniczy zmienia prze┼éo┼╝enie w zale┼╝no┼Ťci od k─ůta skr─Ötu kierownicy - wraz ze wzrostem k─ůta skr─Ötu kierownicy prze┼éo┼╝enie staje si─Ö mniejsze, a kierowanie bardziej bezpo┼Ťrednie. System wspomagania zale┼╝ny jest równie┼╝ od pr─Ödko┼Ťci jazdy i mo┼╝e by─ç regulowany za pomoc─ů systemu Audi drive select. Zestrojenie spr─Ö┼╝yn i amortyzatorów jest wyra┼║nie sztywne, a karoseria jest zawieszona o 10 mm ni┼╝ej ni┼╝ w modelu S3 i 25 mm ni┼╝ej ni┼╝ w A3.

 

Inn─ů nowo┼Ťci─ů zastosowan─ů w RS 3 jest modu┼éowy sterownik dynamiki pojazdu (mVDC). Ten centralny sterownik pobiera dane z wszystkich komponentów zwi─ůzanych z dynamik─ů boczn─ů, zapewniaj─ůc tym samym ich bardziej precyzyjne i szybsze interakcje. mVDC synchronizuje prac─Ö mechanizmu Torque Splitter, adaptacyjnych amortyzatorów oraz selektywnego sterowania rozk┼éadem momentu obrotowego, zapewniaj─ůc precyzj─Ö prowadzenia. Ogó┼éem zwi─Öksza zwinno┼Ť─ç pojazdu, w szczególno┼Ťci na kr─Ötych drogach.

 

Pe┼éne mocy hamowanie: sze┼Ťciot┼éoczkowy uk┼éad hamulcowy ze stalowymi lub ceramicznymi tarczami

 

Aby utrzyma─ç moc pi─Öciocylindrowego silnika w ryzach, RS 3 jest standardowo wyposa┼╝one w wi─Öksze i na nowo opracowane sze┼Ťciot┼éoczkowe hamulce z tarczami stalowymi. Opcjonalnie dost─Öpny jest uk┼éad hamulcowy osi przedniej z tarczami ceramicznymi o wymiarach 380 na 38 mm, którego charakterystyka peda┼éu hamulca jest specjalnie dopasowana do mocy wspomagania hamulców. Ten wysokowydajny uk┼éad hamulcowy wa┼╝y o 10 kg mniej ni┼╝ konwencjonalny uk┼éad z tarczami stalowymi. Jego wewn─Ötrznie wentylowane i nawiercane tarcze hamulcowe maj─ů wymiary 375 na 36 mm z przodu i 310 na 22 mm z ty┼éu. Dzi─Öki temu s─ů one wi─Öksze i bardziej stabilne ni┼╝ w poprzednim modelu. Elementy steruj─ůce przep┼éywem powietrza poprawiaj─ů czas ch┼éodzenia hamulców o 20 procent. Pozwala to szybciej obni┼╝y─ç szczytow─ů temperatur─Ö podczas ostrego hamowania, przy niezmienionym wyczuciu peda┼éu hamulca. Dodatkowo zmniejsza to zu┼╝ycie klocków hamulcowych, które s─ů o 15 procent wi─Öksze i nie zawieraj─ů miedzi. Zwolennicy hamulców ceramicznych mog─ů wybiera─ç pomi─Ödzy szarymi, czerwonymi i niebieskimi zaciskami hamulcowymi. Ci, którzy wol─ů wersj─Ö stalow─ů, mog─ů zamówi─ç czerwone zaciski zamiast czarnych.

 

Charakterystyczny i pe┼éen ekspresji: wygl─ůd zewn─Ötrzny i ┼Ťwiat┼éa

 

Design nowego Audi RS 3 jest jeszcze bardziej dynamiczny i pe┼éen mocy ni┼╝ stylistyka poprzednika. W przodzie, szeroki zderzak RS, zaprojektowana na nowo os┼éona ch┼éodnicy Singleframe z charakterystycznym grillem o strukturze, gdzie oczka przypominaj─ů plaster miodu oraz du┼╝e wloty powietrza, nadaj─ů temu kompaktowemu, sportowemu autu pe┼énego ekspresji wygl─ůdu. RS 3 jest standardowo wyposa┼╝one w p┼éaskie reflektory LED w kszta┼écie klinów oraz równie┼╝ diodowe ┼Ťwiat┼éa tylne z dynamicznymi kierunkowskazami. Opcjonalnie dost─Öpne s─ů reflektory Matrix LED z przyciemnionymi ramkami, które wokó┼é swoich zewn─Ötrznych, zagi─Ötych k─ůtów posiadaj─ů cyfrowe ┼Ťwiat┼éa do jazdy w dzie┼ä. Dzi─Öki pikselowemu polu 3 x 5 segmentów diod LED, zapewniaj─ů one niepowtarzalne widowisko - w lewym reflektorze pojawia si─Ö flaga w szachownic─Ö jako dynamiczna funkcja leaving oraz coming home, a po stronie kierowcy pojawia si─Ö napis RS 3. Podczas jazdy flaga w szachownic─Ö ┼Ťwieci po obu stronach.

 

Za przednimi nadkolami pojawia si─Ö nowy element stylistyki: przykuwaj─ůcy wzrok dodatkowy wylot powietrza. Partia progów z czarn─ů listw─ů równie┼╝ zosta┼éa na nowo zaprojektowana, a w po┼é─ůczeniu z poszerzonymi nadkolami uwydatnia pe┼éen ekspresji charakter nowego RS 3. W porównaniu z poprzednim modelem, rozstaw kó┼é osi przedniej zosta┼é poszerzony o 33 mm. W wersji Sportback rozstaw kó┼é osi tylnej poszerzono o 10 mm. Model RS 3 jest standardowo wyposa┼╝ony w 19-calowe, 10 ramienne felgi o stylistyce ramion w kszta┼écie litery Y. Stylistyka prawdziwie rajdowa znajduje uciele┼Ťnienie w dost─Öpnych opcjonalnie felgach pi─Öcioramiennych ozdobionych logiem RS. Na ┼╝yczenie, Audi b─Ödzie te┼╝ po raz pierwszy wyposa┼╝a─ç ten model w opony typu semi slick Pirelli P Zero „Trofeo R”. Wyko┼äczenie inspirowane stylistyk─ů wy┼Ťcigow─ů obejmuje zaprojektowany na nowo, charakterystyczny dla RS zderzak tylny ze zintegrowanym dyfuzorem oraz uk┼éad wydechowy RS z dwoma du┼╝ymi owalnymi rurami wydechowymi.

 

Nowe Audi RS 3 mo┼╝na zamawia─ç w dwóch ekskluzywnych kolorach: zielonym Kyalami i szarym Kemora. Dach wersji Limousine po raz pierwszy mo┼╝e równie┼╝ by─ç wyko┼äczony w kontrastuj─ůcym kolorze czarnym Brilliant. Poszczególne elementy wygl─ůdu zewn─Ötrznego, na przyk┼éad grill ch┼éodnicy Singleframe, standardowo s─ů wyko┼äczone w kolorze czarnym — matowym lub z wysokim po┼éyskiem. Pakiet wyko┼äczenia Alu-Optic Trim jest dost─Öpny opcjonalnie. Akcentuje on zderzak przedni, wk┼éadk─Ö dyfuzora i ramki okien. Opcjonalnie dost─Öpne s─ů nak┼éadki na progi wykonane z polimeru wzmacnianego w┼éóknem w─Öglowym (CFRP) zapewniaj─ůce jeszcze bardziej sportowy wygl─ůd. To samo dotyczy os┼éon lusterek, osadzonego na klapie baga┼╝nika spojlera w wersji Limousine oraz spojlera na kraw─Ödzi dachu w wersji Sportback.

 

Prawdziwie rajdowy charakter: wn─Ötrze

 

Sportowy charakter modelu podkre┼Ťla równie┼╝ wiele charakterystycznych dla linii RS elementów wn─Ötrza. Zegary, kontrolki i wska┼║niki wy┼Ťwietlane s─ů na 12,3-calowym ekranie kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit plus b─Öd─ůcego wyposa┼╝eniem standardowym. Pokazuj─ů one m.in. pr─Ödko┼Ť─ç obrotow─ů w postaci wykresu s┼éupkowego oraz moc i moment obrotowy w warto┼Ťciach procentowych. Opcjonalnie wy┼Ťwietlacz pr─Ödko┼Ťci obrotowej jest dost─Öpny w nowej stylistyce „RS Runway”. W tym przypadku warto┼Ťci wy┼Ťwietlane s─ů w kierunku przeciwnym, w sposób wizualnie przypominaj─ůcy pas startowy — najwy┼╝sza pr─Ödko┼Ť─ç pokazywana jest na przednim planie, najni┼╝sza — na tylnym. Dodatkowo kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus zawiera wska┼║niki przeci─ů┼╝enia, czasu okr─ů┼╝enia, przyspieszenia 0–100 km/h, 0–200 km/h, 1/4 mili i 1/8 mili.

 

Charakterystyczny dla modeli typu RS migaj─ůcy wska┼║nik zmiany biegów w trybie manualnej skrzyni biegów, zmienia kolor wy┼Ťwietlacza obrotów z zielonego na ┼╝ó┼éty i czerwony, migaj─ůc w sposób identyczny jak w samochodach znanych ze sportów motorowych, tak by wskaza─ç idealny moment na zmian─Ö biegu. Wy┼Ťwietlacz dotykowy o przek─ůtnej 10,1 cala zawiera funkcj─Ö zwan─ů "RS Monitor", która wy┼Ťwietla temperatur─Ö p┼éynu ch┼éodz─ůcego, silnika i oleju przek┼éadniowego, a tak┼╝e ci┼Ťnienie w oponach. Po raz pierwszy w Audi RS 3 dost─Öpny jest tak┼╝e wy┼Ťwietlacz head-up display, który oprócz wska┼║nika zmiany biegów wy┼Ťwietla istotne informacje na przedniej szybie, w bezpo┼Ťrednim polu widzenia kierowcy.

 

Prawdziwie wy┼Ťcigowy charakter wn─Ötrza podkre┼Ťla dodatkowo deska rozdzielcza wykonana z w┼éókna w─Öglowego oraz fotele sportowe RS z przet┼éoczeniami RS i z kontrastowymi, antracytowymi przeszyciami. Tapicerka foteli jest opcjonalnie dost─Öpna w wykonaniu ze skóry Nappa z przeszyciami RS z wzorem plastra miodu oraz b┼éyszcz─ůcymi czarnymi, czerwonymi lub — po raz pierwszy — zielonymi kontrastowymi stebnówkami. Mo┼╝na do tego dobra─ç pakiety RS Design w kolorze czerwonym i zielonym. Obejmuj─ů one specjalne dywaniki z kontrastowymi przeszyciami i haftowanym logo RS, a tak┼╝e pasy bezpiecze┼ästwa z kolorowymi kraw─Ödziami. Pakiet stylistyczny plus obejmuje naro┼╝niki foteli w kolorze czerwonym lub zielonym oraz kolorowe akcenty na wlotach powietrza.

 

Wszystko pod kontrol─ů: kierownica z paskiem w po┼éo┼╝eniu godziny 12 oraz z przyciskiem trybu RS

 

Audi RS 3 jest standardowo wyposa┼╝one w trójramienn─ů, skórzan─ů wielofunkcyjn─ů kierownic─Ö RS Sport ze sp┼éaszczonym u do┼éu ko┼éem. Zawiera wbudowane manetki wykonane z wysokiej jako┼Ťci odlewu cynkowego. W modelach z pakietem Design, poza logiem RS na kierownicy, w po┼éo┼╝eniu godziny 12 umieszczany jest pasek zapewniaj─ůcy szybk─ů identyfikacj─Ö pozycji kierownicy podczas dynamicznej jazdy. Alternatywnie dost─Öpna jest okr─ůg┼éa kierownica RS z detekcj─ů u┼éo┼╝enia r─ůk, tzn. pojemno┼Ťciowym rozpoznawaniem chwytu wykorzystywanym przez systemy asystuj─ůce kierowcy. Oba warianty wyposa┼╝ono w nowy przycisk trybu RS na prawym ramieniu kierownicy. Za pomoc─ů tego przycisku, w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select mo┼╝na wybra─ç tryby RS Performance, RS Individual lub ostatni wykorzystywany tryb. W obu trybach RS pokazywane wska┼║niki i wy┼Ťwietlacz head-up display maj─ů jeszcze bardziej sportowy wygl─ůd i zawieraj─ů migaj─ůcy wska┼║nik zmiany biegu.

Wróć do listy artykułów
Zobacz nasze najlepsze oferty