Blog.

B─ůd┼║ na bie┼╝─ůco

Czytaj wi─Öcej
audi q3 sportback - leasing, kredyt lub najem

Poznaj Audi Q3 Sportback

Moc i elegancja: Audi Q3 Sportback

Kompaktowy SUV coupé o ekspresyjnej stylistyce i dynamicznych w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach jezdnych  

Progresywny układ kierowniczy oraz system Audi drive select
w standardzie, sportowe zawieszenie bez dopłaty

Diodowe reflektory przednie w ka┼╝dej wersji wyposa┼╝enia, osieciowanie na poziomie luksusowej limuzyny

Ingolstadt, 24 lipca 2019 r. Audi dodaje do swej gamy modelowej nowy samochód: Audi Q3 Sportback. To kompaktowy SUV o kszta┼étach coupé. Auto to, to po┼é─ůczenie mocnego wygl─ůdu i wszechstronno┼Ťci SUV’a ze sportow─ů elegancj─ů i zwinno┼Ťci─ů prowadzenia coupé. Cechy te sprawiaj─ů, ┼╝e mamy  do czynienia z w┼éa┼Ťciwie pierwszym crossoverem marki Audi.

Niska linia dachu i muskularne nadwozie: stylistyka

Audi Q3 Sportback jest samochodem przeznaczonym dla klientów ceni─ůcych sobie w równej mierze zarówno techniczne innowacje i sportowy charakter pojazdu, jak i jego ekspresyjn─ů stylistyk─Ö. Kompaktowy SUV to wytrzyma┼éo┼Ť─ç i precyzja, co znajduje swoje odzwierciedlenie we wszystkich jego szczegó┼éach stylistycznych. Wyró┼╝niaj─ůca go cech─ů – podobnie jak wszystkich innych modeli Audi – jest du┼╝a, o┼Ťmiok─ůtna os┼éona ch┼éodnicy Singleframe, podkre┼Ťlaj─ůca przynale┼╝no┼Ť─ç nowego modelu do rodziny Q. Czarny grill os┼éony o strukturze plastra miodu otoczony jest srebrn─ů ram─ů, czyni─ůc─ů front pojazdu jeszcze bardziej wyrazistym. To samo odnosi si─Ö do trapezoidalnych wlotów powietrza po┼é─ůczonych ze sob─ů w─ůskim, poziomym przet┼éoczeniem u do┼éu zderzaka. W─ůskie reflektory o kszta┼écie klina zw─Ö┼╝aj─ů si─Ö do wewn─ůtrz. We wszystkich trzech wersjach wyposa┼╝enia s─ů to zawsze reflektory diodowe Matrix LED, których adaptacyjne ┼Ťwiat┼éa drogowe inteligentnie o┼Ťwietlaj─ů drog─Ö, odpowiednio do aktualnej sytuacji.

Stylistycznym kontrastem dla posiadaj─ůcego wszystkie cechy SUV’a przodu auta, jest przedzia┼é pasa┼╝erski wyposa┼╝ony w typowe cechy coupé. Dzi─Öki niskiemu dachowi przechodz─ůcemu w p┼éaskie, pochy┼ée s┼éupki D, gdy patrzy si─Ö na ten samochód z boku, wydaje si─Ö on znacznie d┼éu┼╝szy ni┼╝ jego siostrzane Audi Q3. W rzeczywisto┼Ťci ró┼╝nica mi─Ödzy nimi to zaledwie 16 mm. Natomiast ten SUV coupé jest o 29 mm ni┼╝szy. Jego elegancko zarysowana linia ramion przebiega znacznie ni┼╝ej ni┼╝ w Q3 i w ten sposób optycznie obni┼╝a ca┼ée nadwozie. Dzi─Öki temu zabiegowi stylistycznemu auto wygl─ůda bardziej muskularnie. Mocne przet┼éoczenia nad nadkolami podkre┼Ťlaj─ů obecno┼Ť─ç w tym modelu nap─Ödu quattro, dost─Öpnego z wi─Ökszo┼Ťci─ů wersji silnikowych. Wkl─Ös┼ée przet┼éoczenia u do┼éu drzwi akcentuj─ů ┼Ťrodkow─ů sekcj─Ö SUV’a i wzmacniaj─ů jego atletyczny charakter.

Ty┼é Audi Q3 Sportback jest w ka┼╝dym calu tak pe┼éen mocy jak jego przód. Powierzchnie pe┼éne s─ů gry ┼Ťwiate┼é i cieni. Szeroko┼Ť─ç nowego crossovera z tej perspektywy, podkre┼Ťla d┼éugi spojler dachowy rozci─ůgaj─ůcy si─Ö ponad niskimi oknami. Wra┼╝enie to pot─Öguj─ů równie┼╝ ┼Ťwiat┼éa tylne powielaj─ůce motyw reflektorów przednich, a zarazem si─Ö od nich ró┼╝ni─ůce. Doln─ů cz─Ö┼Ť─ç ty┼éu zamyka dyfuzor z szerokim blade’em i dwoma wyra┼║nymi przet┼éoczeniami.

Sportowe i eleganckie: warianty wygl─ůdu zewn─Ötrznego

W nowym Q3 Sportback mamy w sumie do wyboru jedena┼Ťcie wersji kolorystycznych karoserii. W wersji podstawowej, dodatki w dolnej partii nadwozia maj─ů kontrastowy kolor szary Manhattan, podkre┼Ťlaj─ůcy charakter SUV’a. W linii stylistycznej S line wn─Ötrze, zderzaki, kraw─Ödzie nadkoli i listwy progowe s─ů równie┼╝ odpowiednio polakierowane. Na ┼╝yczenie klienta, wszystkie te elementy mog─ů by─ç utrzymane w kolorze nadwozia. Dzi─Öki elementom aluminiowym, kratownica w kszta┼écie plastra miodu os┼éony ch┼éodnicy Singleframe w wersji Q3 Sportback S line, jest jeszcze bardziej wyrazista. To samo je┼Ťli chodzi o progi i ich nak┼éadki w kolorze srebrnym. Wyra┼║nie zarysowany dyfuzor z czterema pionowymi przet┼éoczeniami zawiera wyloty powietrza o kszta┼écie bumerangu, nadaj─ůc w ten sposób ty┼éowi pojazdu jeszcze wi─Öcej dynamiki. W tej sportowej wersji modelu standardowe, 17-calowe felgi w wyszukanej pi─Öcioramiennej stylistyce z oponami w rozmiarze 215/65, zast─ůpione zosta┼éy felgami aluminiowymi o rozmiarze 18 cali, z oponami 235/55. W po┼é─ůczeniu z opcjonalnymi ko┼éami 19- lub 20- calowymi dostarczanymi przez Audi Sport, os┼éony kraw─Ödzi nadkoli zosta┼éy delikatnie poszerzone.

Ka┼╝de Audi Q3 Sportback w standardzie otrzymuje pakiet „wysoki po┼éysk”. To przyci─ůga wzrok do aluminiowej ramy dachu oraz równie┼╝ aluminiowych ramek szyb w drzwiach. Natomiast ramki s┼éupków B oraz C l┼Ťni─ů czerni─ů. Czarny pakiet stylistyczny zapewnia jeszcze bardziej dynamiczny wygl─ůd auta, poniewa┼╝ dzi─Öki czarnym powierzchniom zderzaków samochód wydaje si─Ö jeszcze ni┼╝szy. Podkre┼Ťla równie┼╝ os┼éon─Ö Singleframe oraz wyko┼äczenia okien bocznych. W linii stylistycznej S line, nak┼éadki progów s─ů czarne. Opcjonalnie do pakietu doda─ç mo┼╝na czarne obudowy lusterek zewn─Ötrznych.

Zwinne i spr─Ö┼╝yste na drodze i poza ni─ů: zwieszenie

Audi Q3 Sportback oferuje ogromn─ů rado┼Ť─ç z jazdy w ka┼╝dych okoliczno┼Ťciach i w ka┼╝dym terenie. W mie┼Ťcie, w d┼éugich podró┼╝ach, czy w lekkim terenie – kompaktowy crossover to samochód dynamiczny i wszechstronny. Standardowo wyposa┼╝ony jest w sportowo bezpo┼Ťredni progresywny uk┼éad kierowniczy posiadaj─ůcy ogromne zalety zwi─ůzane z uzyskiwaniem prze┼éo┼╝enia zale┼╝nego od k─ůta skr─Ötu kierownicy. W miar─Ö jak ro┼Ťnie warto┼Ť─ç k─ůta skr─Ötu kó┼é, prze┼éo┼╝enie staje si─Ö coraz bardziej bezpo┼Ťrednie, co u┼éatwia prowadzenie w ruchu miejskim lub podczas wyprzedzania. W ciasnych zakr─Ötach Audi Q3 Sportback prowadzi si─Ö bardzo dynamicznie i wykazuje ono spontaniczn─ů zwinno┼Ť─ç oraz wysoki poziom komfortu, zw┼éaszcza kiedy wyposa┼╝one jest w sportowe zawieszenie, które bez dop┼éaty wybra─ç mo┼╝na alternatywnie do zawieszenia standardowego. Na ┼╝yczenie dost─Öpne jest zawieszenie z adaptacyjn─ů kontrol─ů stopnia t┼éumienia, którego sterownik przetwarza sygna┼éy z czujników przyspieszenia i ruchu kó┼é, kontroluj─ůc ruchy struktury nadwozia. Dzi─Öki temu, amortyzacja ka┼╝dego z kó┼é w kilka milisekund przystosowuje si─Ö do stanu nawierzchni i do warunków drogowych. Zwi─Öksza si─Ö w ten sposób zakres mo┼╝liwo┼Ťci jazdy – od bardzo mi─Ökkiej, stonowanej, a┼╝ po tward─ů, sportow─ů.

Ponadto kierowca Audi Q3 Sportback do┼Ťwiadczy─ç mo┼╝e ró┼╝nych scenariuszy jazdy. Standardowo, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w sze┼Ťciu trybach dostosowuje do warunków charakterystyk─Ö pracy wielu podzespo┼éów i funkcji. Zmieni─ç w ten sposób mo┼╝na charakterystyk─Ö pracy silnika i skrzyni biegów, kontroli t┼éumienia amortyzatorów, czy moc wspomagania kierownicy. Oprócz ustawie┼ä standardowych, dost─Öpne s─ů tryby: komfortowy, dynamiczny i wydajny oraz tryb indywidualny ustalany przez kierowc─Ö. Do jazdy poza drogami utwardzonymi s┼éu┼╝y tryb offroad. W tym trybie uk┼éad elektronicznej kontroli stabilizacji prze┼é─ůcza system kontroli trakcji w tryb offroad. Wsparciem mo┼╝e by─ç tu równie┼╝ opcjonalny system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Na stromych zboczach o pochyleniu wi─Ökszym ni┼╝ sze┼Ť─ç procent, utrzymuje on sta┼é─ů, zadan─ů przez kierowc─Ö pr─Ödko┼Ť─ç (maksimum 30 km/h), automatycznie inicjuj─ůc impulsy hamuj─ůce. W takim przypadku na wy┼Ťwietlaczu MMI pojawiaj─ů si─Ö bie┼╝─ůce informacje o k─ůcie nachylenia.

O┼Ť przednia Audi Q3 Sportback to konstrukcja McPhersona z dolnymi wahaczami. Rozstaw kó┼é to 1584 mm. W tyle montuje si─Ö konstrukcj─Ö czterowahaczow─ů, a rozstaw kó┼é to 1576 mm. Spr─Ö┼╝yny i amortyzatory s─ů od siebie oddzielone, co wp┼éywa na zwi─Ökszenie powierzchni ┼éadunkowej. Dost─Öpne s─ů felgi w rozmiarach od 17 do 20 cali. W zale┼╝no┼Ťci od wersji silnikowej, wentylowane tarcze hamulcowe osi przedniej maj─ů maksymalnie 340 mm, a osi tylnej maksymalnie 310 mm.

 

TFSI, TDI, S tronic, quattro: nap─Öd

Silniki Audi Q3 Sportback s─ů wydajne, mocne i charakteryzuj─ů si─Ö wysok─ů kultur─ů pracy. Wszystkie standardowo posiadaj─ů certyfikacj─Ö zgodno┼Ťci z norm─ů emisji Euro 6d-TEMP. Na rynku europejskim na pocz─ůtku dost─Öpny b─Ödzie jeden silnik benzynowy i dwie jednostki wysokopr─Ö┼╝ne. Najmocniejszym z nich jest silnik 2.0 TFSI (169 kW/230 KM) montowany w Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro. Jednostka Diesla wyst─Öpuje w dwóch wersjach mocy: 110 kW (150 KM) lub 140 kW (190 KM). Montowana jest ona odpowiednio w Q3 Sportback 35 TDI i Q3 Sportback 40 TDI quattro.

Wkrótce po wprowadzeniu modelu na rynek, pojawi si─Ö jeszcze jedna jednostka nap─Ödowa: benzynowa 1.5 o mocy 110 kW (150 KM) z systemem cylinder on demand, montowana w Q3 Sportback 35 TFSI. System cylinder on demand sprawia, ┼╝e przy niskich i ┼Ťrednich obci─ů┼╝eniach wy┼é─ůcza si─Ö drugi i trzeci cylinder, co znacznie redukuje zu┼╝ycie paliwa. W po┼é─ůczeniu z dwusprz─Ög┼éow─ů, automatyczn─ů skrzyni─ů biegów, 1.5 TFSI wyposa┼╝one jest w kolejne rozwi─ůzanie techniczne wp┼éywaj─ůce na wydajno┼Ť─ç silnika: system mild-hybrid (MHEV) bazuj─ůcy na 48-woltowej, pok┼éadowej instalacji elektrycznej. System ten w codziennym, praktycznym u┼╝ytkowaniu redukuje spalanie nawet o 0,4 l. paliwa na 100 km i wp┼éywa na zwi─Ökszenie komfortu u┼╝ytkowania. Sercem systemu MHEV jest alternator-rozrusznik (RSG) odzyskuj─ůcy podczas hamowania do 12 kW mocy i przekazuj─ůcy j─ů do kompaktowego akumulatora litowo jonowego. Je┼╝eli kierowca przy pr─Ödko┼Ťci pomi─Ödzy 40 a 160 km/h zaczyna hamowa─ç, Audi Q3 Sportback 1.5 TFSI MHEV prze┼é─ůcza si─Ö w tryb jazdy na biegu ja┼éowym albo w tryb ┼╝eglowania, w którym silnik automatycznie si─Ö wy┼é─ůcza. O tym, w który z tych trybów prze┼é─ůczy si─Ö jednostka nap─Ödowa, na podstawie danych dotycz─ůcych sytuacji drogowej i wybranego trybu jazdy decyduje uk┼éad zarz─ůdzania prac─ů silnika. W momencie, w którym kierowca ponownie wci┼Ťnie peda┼é gazu, alternator-rozrusznik RSG szybko i g┼éadko uruchamia motor 1.5 TFSI. System start stop uruchamia si─Ö ju┼╝ przy obni┼╝eniu pr─Ödko┼Ťci do 21 km/h.

Za przeniesienie mocy silnika na ko┼éa odpowiada siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic wraz z nap─Ödem na cztery ko┼éa quattro. Uk┼éad taki montowany jest praktycznie we wszystkich wersjach silnikowych. Wyj─ůtkiem s─ů tylko dwie, nap─Ödzane wy┼é─ůcznie na o┼Ť przedni─ů i wyposa┼╝one w manualn─ů skrzyni─Ö biegów wersje bazowe: 1.5 TFSI i 2.0 TDI, obie o mocy 110 kW (150 KM), przy czym silnik Diesla mo┼╝e by─ç tu opcjonalnie wyposa┼╝ony w nap─Öd na cztery ko┼éa quattro. Centralnym elementem nap─Ödu na cztery ko┼éa quattro jest sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprz─Ög┼éo wielop┼éytkowe montowane na osi tylnej. Jego sterownik zarz─ůdza przep┼éywem mocy, zapewniaj─ůc ┼Ťwietn─ů stabilno┼Ť─ç i przyczepno┼Ť─ç pojazdu, po┼é─ůczone z ogromn─ů rado┼Ťci─ů z jego prowadzenia. Ju┼╝ w momencie gdy kierowca sportowo wchodzi w zakr─Öt, uk┼éad mo┼╝e rozpocz─ů─ç przekazywanie cz─Ö┼Ťci momentu obrotowego z osi przedniej na o┼Ť tyln─ů. Kiedy samochód przyspiesza, jest dzi─Öki temu dos┼éownie wciskany w zakr─Öt. W granicach wydajno┼Ťci, nap─Öd na cztery ko┼éa quattro  blisko wspó┼épracuje z selektywnym rozk┼éadem momentu obrotowego mi─Ödzy ko┼éami. Ta funkcja oprogramowania sprawia, ┼╝e prowadzenie auta jest jeszcze bardziej dynamiczne, a jednocze┼Ťnie stabilne. Przy pomocy delikatnych interwencji w uk┼éad hamulcowy obu kó┼é tocz─ůcych si─Ö po wewn─Ötrznej stronie zakr─Ötu (w przypadku nap─Ödu quattro) lub ko┼éa przedniej osi tocz─ůcego si─Ö po wewn─Ötrznej stronie zakr─Ötu (w przypadku nap─Ödu na przedni─ů o┼Ť), przemieszcza moment nap─Ödowy na zewn─ůtrz zakr─Ötu.

Obszerne i z mo┼╝liwo┼Ťciami zmian: koncepcja przestrzeni

Audi Q3 Sportback jest jednym z najbardziej przestrzennych modeli w swej klasie. Jego d┼éugo┼Ť─ç to 4500 mm, wysoko┼Ť─ç  to 1556 mm, a szeroko┼Ť─ç 1843 mm. Ten SUV coupé jest o 16 mm d┼éu┼╝szy, 29 mm bardziej p┼éaski i 6 mm w─Ö┼╝szy od klasycznego Audi Q3. Rozstaw osi to 2680 mm, co tworzy ┼Ťwietn─ů baz─Ö dla ca┼ékiem obszernego wn─Ötrza. Samochód zosta┼é zaprojektowany jako SUV coupé i pe┼énoprawne, pi─Öciomiejscowe auto osobowe. Jego cechy charakterystyczne to wygodne wej┼Ťcia, dobra widoczno┼Ť─ç i sportowe pozycje siedz─ůce kierowcy i pasa┼╝era na przednim fotelu. Fotele przednie – opcjonalnie sterowane elektrycznie i podgrzewane – w takiej specyfikacji jak w tym modelu, standardowo wyst─Öpuj─ů dopiero w pojazdach klasy wy┼╝szej. Tyln─ů kanap─Ö mo┼╝na w standardzie przesuwa─ç o 130 mm w przód i w ty┼é. Jej oparcie podzielone jest na trzy cz─Ö┼Ťci i mo┼╝na je regulowa─ç w siedmiu stopniach pochylenia. Za tylnymi siedzeniami znajduje si─Ö baga┼╝nik o pojemno┼Ťci 530 l., a po z┼éo┼╝eniu opar─ç nawet 1400 l. Pod┼éoga w baga┼╝niku mo┼╝e by─ç umieszczona na ró┼╝nych poziomach, a tyln─ů pó┼ék─Ö schowa─ç mo┼╝na pod ni─ů, co jest bardzo praktyczne. Na ┼╝yczenie, Audi dostarcza elektrycznie otwieran─ů i zamykan─ů klap─Ö baga┼╝nika, któr─ů sterowa─ç mo┼╝na równie┼╝ za pomoc─ů ruchu stop─ů.

Architektura modeli klasy wy┼╝szej: wn─Ötrze

Sportowa stylistyka zewn─Ötrzna znajduje sw─ů kontynuacj─Ö wewn─ůtrz kompaktowego SUV’a coupé. Ogromny nacisk po┼éo┼╝ono tu na poziomy przebieg linii i na lekko┼Ť─ç przestrzeni. Podobnie jak w modelach Audi klasy wy┼╝szej, architektura wn─Ötrza pozostaje w pe┼énej harmonii z koncepcj─ů obs┼éugi. Centralnym elementem systemu obs┼éugi jest opcjonalny ekran dotykowy MMI touch display, otoczony szerok─ů ramk─ů utrzyman─ů w b┼éyszcz─ůcej czerni. Ramka jest o┼Ťmiok─ůtna i powiela w ten sposób kszta┼ét ramy os┼éony ch┼éodnicy Singleframe. Podobnie jak umieszczony poni┼╝ej panel obs┼éugi klimatyzacji, ekran systemu jest zwrócony pod k─ůtem 10 stopni w stron─Ö kierowcy.

Dzi─Öki mo┼╝liwo┼Ťci elastycznego dopasowywania linii wyposa┼╝enia oraz dzi─Öki du┼╝emu wyborowi kolorów i materia┼éów, klient mo┼╝e w du┼╝ym stopniu zindywidualizowa─ç wn─Ötrze swojego Audi Q3 Sportback. Tablica rozdzielcza mo┼╝e mie─ç pi─Ö─ç ró┼╝nych wzorów wyko┼äczenia, tapicerka foteli mo┼╝e by─ç wykonana z tkaniny, ze sztucznej skóry oraz z po┼é─ůczenia skóry z Alacantar─ů, a dodatkowo do wyboru jest przy tym szeroka gama odcieni i wzorów.

Trzy linie wyposa┼╝enia wn─Ötrza: podstawowa „basic”, „design selection” oraz „S line”, mog─ů by─ç dowolnie ┼é─ůczone z zewn─Ötrznymi liniami stylistycznymi. Opcjonalnie do┼éo┼╝y─ç w nich mo┼╝na fotele sportowe, których tapicerka pokryta jest kontrastowymi przeszyciami. W linii design selection, w zale┼╝no┼Ťci od tego jaki kolor tapicerki foteli zosta┼é wybrany, wzd┼éu┼╝ podpar─ç bocznych przebiega cienki pasek. Progresywn─ů filozofi─Ö wzornictwa Audi podkre┼Ťlaj─ů dodatkowo pokryte Alcantar─ů powierzchnie tablicy rozdzielczej i pod┼éokietników. Elementy te na ┼╝yczenie dost─Öpne s─ů w nast─Öpuj─ůcych kolorach: bursztynowo-br─ůzowy Amber, srebrny Lunar, pomara┼äczowy i stalowoszary. Unikatow─ů stylistyk─Ö drzwi i tunelu ┼Ťrodkowego podkre┼Ťla w ciemno┼Ťciach ┼Ťwiat┼éo opcjonalnego pakietu o┼Ťwietlenia konturowego i nastrojowego. ┼Üwiat┼éo to mo┼╝e by─ç – w zale┼╝no┼Ťci od nastroju kierowcy i pasa┼╝erów – ustawione w trzydziestu ró┼╝nych kolorach.

Cyfrowy ┼Ťwiat: obs┼éuga i wy┼Ťwietlacze

Koncepcja obs┼éugi i wy┼Ťwietlaczy w Q3 Sportback pokazuje, jak wielki post─Öp w dziedzinie cyfryzacji swych modeli poczyni┼éa marka Audi. Ju┼╝ w przypadku wyposa┼╝enia samochodu w podstawowe radio MMI, na pok┼éadzie znajduje si─Ö cyfrowy ekran o przek─ůtnej 10,25 cala. Kierowca operuje widocznymi na nim funkcjami z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej. W najwy┼╝szym stopniu rozbudowy systemu infotainment – MMI navigation plus, w miejscu analogowych zegarów pojawia si─Ö Audi virtual cockpit, na którym widocznych jest wiele dodatkowych funkcji, a na ┼Ťrodku tablicy rozdzielczej pojawia si─Ö równie┼╝ ekran dotykowy MMI touch display. Jego przek─ůtna to 10,1 cala i wyposa┼╝ony jest on w funkcj─Ö akustycznej reakcji zwrotnej zachodz─ůcej w momencie wyboru której┼Ť z ikon. Klient mo┼╝e ponadto zamówi─ç Audi virtual cockpit plus z ekranem o przek─ůtnej 12,3 cala. Mo┼╝na na nim wybra─ç jeden z trzech widoków, w tym widok dynamiczny charakteryzuj─ůcy si─Ö czerwonymi elementami. Rozmiar zegarów i zawarto┼Ť─ç menu infotainment mo┼╝na zmienia─ç przy pomocy przycisku View na kierownicy wielofunkcyjnej.

System MMI navigation plus w Audi Q3 Sportback oferuje tyle samo mo┼╝liwo┼Ťci, co w du┼╝ych modelach Audi. Jego koncepcja obs┼éugi, z p┼éask─ů struktur─ů menu, jest ┼éatwa do zrozumienia. Wprowadzanie celów nawigacji oraz wyszukiwanie przy pomocy funkcji MMI search, bazuj─ů na domy┼Ťlno┼Ťci systemu. Dla przyk┼éadu: je┼Ťli kierowca szuka restauracji, wystarczy, ┼╝e wprowadzi tylko kilka liter, a na ekranie pojawia si─Ö ca┼éa lista trafie┼ä. Porozumiewanie si─Ö z jednostk─ů steruj─ůca systemu opiera si─Ö na j─Özyku naturalnym, rozumiej─ůcym potoczne sformu┼éowania. To daje jeszcze wi─Öksz─ů wygod─Ö. Je┼Ťli na przyk┼éad kierowca powie: „jestem g┼éodny”, system zasugeruje mu restauracje znajduj─ůce si─Ö w pobli┼╝u.

System nawigacji na podstawie wcze┼Ťniej odbytych podró┼╝y rozpoznaje najcz─Ö┼Ťciej wybierane cele, co pozwala pó┼║niej na generowanie odpowiednich sugestii dotycz─ůcych trasy. Uwzgl─Ödnia przy tym statystyczne warto┼Ťci empiryczne, bior─ůc pod uwag─Ö nat─Ö┼╝enie ruchu i por─Ö dnia. Przebieg trasy obliczany jest online, na serwerach firmy HERE dostarczaj─ůcej mapy nawigacji, z u┼╝yciem danych w czasie rzeczywistym dotycz─ůcych sytuacji drogowej. Je┼Ťli podczas jazdy zerwie si─Ö po┼é─ůczenie z serwerem, system MMI navigation plus prze┼é─ůcza si─Ö automatycznie na pok┼éadowy GPS pracuj─ůcy ca┼éy czas w tle. 

Kompleksowo po┼é─ůczone z sieci─ů: Infotainment i Audi connect

Wraz z wyposa┼╝eniem samochodu w system MMI navigation plus, na jego pok┼éadzie zostaj─ů udost─Öpnione us┼éugi online Audi connect. Ich pobieranie nast─Öpuje za po┼Ťrednictwem zamontowanej na sta┼ée w aucie karty SIM – Audi connect SIM – z du┼╝─ů szybko┼Ťci─ů, w standardzie pobierania danych LTE Advanced. Us┼éugi takie jak informacje online na temat ruchu drogowego i wyszukiwanie najbardziej interesuj─ůcych nas miejsc (POI), s─ů idealnym uzupe┼énieniem wyznaczania trasy przez nawigacj─Ö. Do przewidywania dost─Öpno┼Ťci miejsc parkingowych przy ulicy oraz do dostarczania informacji na temat punktów niebezpiecznych i aktualnych ogranicze┼ä pr─Ödko┼Ťci, Audi Q3 Sportback wykorzystuje us┼éugi Car-to-X, czyli rozproszon─ů inteligencj─Ö floty Audi. Now─ů us┼éug─ů, któr─ů Audi dodaje do swej gamy w kolejnych, wybranych miastach Europy, jest informacja dotycz─ůca sygnalizacji ┼Ťwietlnej. Samochód, ┼é─ůcz─ůc si─Ö z miejsk─ů infrastruktur─ů, otrzymuje odpowiednie informacje z centralnego komputera sygnalizacji ┼Ťwietlnej, co pozwala kierowcy tak dostosowa─ç aktualn─ů pr─Ödko┼Ť─ç, by dojecha─ç do skrzy┼╝owania dok┼éadnie w kolejnej fazie ┼Ťwiat┼éa zielonego. Gdy samochód stoi jeszcze na czerwonym ┼Ťwietle, na tablicy rozdzielczej wy┼Ťwietla si─Ö rekomendowana pr─Ödko┼Ť─ç i czas, który pozosta┼é do ┼Ťwiat┼éa zielonego na kolejnym skrzy┼╝owaniu. System przyczynia si─Ö w ten sposób do przewidywalnego i efektywnego stylu jazdy oraz wp┼éywa na p┼éynno┼Ť─ç ruchu drogowego. Gama us┼éug Audi connect obejmuje równie┼╝ pobieraj─ůcy dane z pr─Ödko┼Ťci─ů 300 Mbit/sek. hotspot Wi-Fi, z którym po┼é─ůczy─ç si─Ö mog─ů urz─ůdzenia mobilne pasa┼╝erów.

Dost─Öpne dla klientów jest równie┼╝ rozszerzenie gamy us┼éug Audi connect, w postaci pakietu Audi connect navigation & infotainment plus. W jego sk┼éad wchodzi mi.in. nawigacja bazuj─ůca na Google Earth oraz radio hybrydowe, prze┼é─ůczaj─ůce si─Ö automatycznie w zale┼╝no┼Ťci od si┼éy sygna┼éu pomi─Ödzy sygna┼éami FM, DAB i streamingiem online. Oferowane w tym pakiecie sterowanie g┼éosowe ma rozszerzone mo┼╝liwo┼Ťci. By prawid┼éowo odpowiedzie─ç na pytania i polecenia kierowcy, wykorzystuje nie tylko pok┼éadow─ů baz─Ö danych, ale równie┼╝ szczegó┼éow─ů wiedz─Ö pozyskiwan─ů z chmury. Porównywanie danych prowadzone online poprawia szybko┼Ť─ç rozpoznawania oraz uzyskiwanie wyników. Ca┼éo┼Ť─ç uzupe┼éniana jest odpowiednimi zdj─Öciami, informacjami np. na temat godzin otwarcia oraz ocenami. Natomiast najwi─Öksz─ů zalet─ů informacji pochodz─ůcych z pok┼éadowej bazy danych jest ich szybka i bezpieczna dost─Öpno┼Ť─ç, równie┼╝ w miejscach, w których mo┼╝e wyst─ůpi─ç problem z zasi─Ögiem sieci komórkowej, np. na podziemnych parkingach.

Z darmow─ů aplikacj─ů myAudi bezprzewodowo ┼é─ůcz─ůc─ů smartfona z samochodem, powi─ůzano wiele funkcji Audi connect. Aplikacja mo┼╝e by─ç wykorzystana np. do transferu wyznaczonych tras nawigacji czy kalendarza, ze smartfona do systemu MMI oraz do streamingu muzyki. Co wi─Öcej, z jej pomoc─ů klient mo┼╝e zdalnie zablokowa─ç i odblokowa─ç drzwi w swoim Audi Q3 Sportback, sprawdzi─ç aktualny stan pojazdu, zlokalizowa─ç miejsce zaparkowania auta i nawigowa─ç doj┼Ťcie do niego oraz obs┼éugiwa─ç opcjonalne, dodatkowe ogrzewanie. Us┼éugi te oraz pakiet us┼éug zdalnych (oferowanych w standardzie wraz z MMI radio plus), s─ů cz─Ö┼Ťci─ů pakietu Audi connect emergency call & service. W jego sk┼éad wchodz─ů te┼╝ pomoc drogowa online i internetowa rezerwacja wizyty serwisowej.

Gam─Ö us┼éug infotainment uzupe┼éniaj─ů atrakcyjne modu┼éy sprz─Ötowe, m.in. Audi phone box. ┼ü─ůczy on smartfona w┼éa┼Ťciciela auta z anten─ů samochodow─ů oraz indukcyjnie taki telefon ┼éaduje. Funkcja Voice-over-LTE pomaga w szybszym nawi─ůzaniu po┼é─ůczenia i pozwala korzysta─ç w tym samym czasie z szybkiego transferu danych i wysokiej klasy po┼é─ůcze┼ä telefonicznych w cyfrowej jako┼Ťci. Audi smartphone interface integruje telefony komórkowe z systemem operacyjnym iOS lub Android z pok┼éadowym systemem infotainment. Interfejs ten ┼é─ůczy si─Ö z urz─ůdzeniem mobilnym i przenosi jego natywne ┼Ťrodowisko – Apple Car Play lub Android Auto – wprost na ekran systemu MMI. W przypadku iPhone’ów robi to bezprzewodowo. Cz─Ö┼Ťci─ů Audi smartphone interface s─ů dwa gniazda USB na konsoli ┼Ťrodkowej. Pozwalaj─ů one na┼éadowa─ç telefon oraz odtworzy─ç muzyk─Ö z urz─ůdzenia przeno┼Ťnego przez samochodowe g┼éo┼Ťniki. Jedno z tych gniazd jest kompatybilne z now─ů, symetryczn─ů i obustronn─ů wtyczk─ů typu C. Do ┼éadowania urz─ůdze┼ä s┼éu┼╝─ů dwa opcjonalne, dodatkowe gniazda USB-C w tyle pojazdu. Ogromn─ů rado┼Ť─ç ze s┼éuchania muzyki zapewnia rozbudowany system muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound System z wirtualnym, trójwymiarowym d┼║wi─Ökiem. W jego sk┼éad wchodzi 15 g┼éo┼Ťników kreuj─ůcych fascynuj─ůcy i przestrzenny d┼║wi─Ök. Cztery z nich znajduj─ů si─Ö w desce rozdzielczej, a po jednym umieszczono w s┼éupkach D. Program sprz─Ötowy infotainment uzupe┼énia cyfrowy tuner radiowy.

 

Doskonale si─Ö spisuj─ůce w ka┼╝dej sytuacji: systemy wspomagania

Dla uzyskania maksymalnego bezpiecze┼ästwa, Audi Q3 Sportback wyposa┼╝ono w cztery standardowe systemy wspomagania. Audi pre sense basic inicjuje prewencyjne ┼Ťrodki bezpiecze┼ästwa dla pasa┼╝erów w momencie, gdy tylko wykryje niestabilny stan prowadzenia pojazdu. By taki stan zidentyfikowa─ç, system wykorzystuje informacje pochodz─ůce z ró┼╝nych uk┼éadów samochodu. Dla przyk┼éadu: interweniuje wtedy, gdy czujniki elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC wykryj─ů po┼Ťlizg lub ostre hamowanie. System elektrycznie napina wtedy przednie pasy bezpiecze┼ästwa, zamyka automatycznie szyby i w┼é─ůcza ┼Ťwiat┼éa awaryjne by ostrzec samochody nadje┼╝d┼╝aj─ůce z ty┼éu. Standardowo jest tu równie┼╝ oferowany system Audi pre sense front. Za pomoc─ů radaru wykrywa on ryzyko kolizji, do której potencjalnie doj┼Ť─ç mo┼╝e z przodu pojazdu i rejestruje  - oprócz innych pojazdów – równie┼╝ rowerzystów i pieszych. W sytuacji krytycznej ostrzega te┼╝ kierowc─Ö przy pomocy serii sygna┼éów wizualnych, akustycznych i haptycznych. W sytuacji awaryjnej natomiast, uruchamia pe┼éne hamowanie i inicjuje podstawowe dzia┼éania systemu Audi pre sense basic.

Ostrze┼╝enie przed opuszczeniem pasa ruchu pomaga w utrzymaniu si─Ö na nim. Je┼Ťli kierowca nie w┼é─ůczy┼é kierunkowskazu i samochód ma zamiar przekroczy─ç wykryt─ů przez kamer─Ö przedni─ů lini─Ö poziom─ů rozdzielaj─ůc─ů pasy ruchu, system interweniuje koryguj─ůc ruchy uk┼éadu kierowniczego. Standardowy zakres systemów wspomagania oferowany na niemieckim rynku obejmuje równie┼╝ ostrze┼╝enie przed zmian─ů pasa ruchu, wykorzystuj─ůce obrazy pozyskiwane z dwóch kamer umieszczonych z ty┼éu pojazdu. Je┼Ťli system zidentyfikuje inny pojazd znajduj─ůcy si─Ö w tzw. martwym polu lub zbli┼╝aj─ůcy si─Ö z ty┼éu do naszego z du┼╝─ů pr─Ödko┼Ťci─ů, w odpowiednim lusterku bocznym rozb┼éy┼Ťnie ostrzegaj─ůca dioda.

Najwa┼╝niejszym spo┼Ťród systemów opcjonalnych, jest adaptacyjny asystent jazdy. ┼ü─ůczy on w sobie funkcje adaptacyjnego tempomatu  - adaptive cruise control, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy utrzymuj─ůcego pojazd po┼Ťrodku wybranego pasa jazdy. Wspomaga w ten sposób kierowc─Ö w utrzymywaniu wzd┼éu┼╝nej i poprzecznej kontroli nad pojazdem, co znacznie poprawia komfort jazdy, zw┼éaszcza na d┼éugich trasach.

Dla u┼éatwienia parkowania i manewrowania, w Audi Q3 Sportback umieszczono gam─Ö ultranowoczesnych systemów wspomagaj─ůcych. Kamery 360° rejestruj─ů wy┼Ťwietlane nast─Öpnie na ekranie MMI obrazy sytuacji dooko┼éa samochodu. Asystent parkowania automatycznie wprowadza i wyprowadza SUV’a coupé z miejsc parkingowych, a kierowca w tym wypadku jedynie przyspiesza, hamuje i zmienia biegi. Je┼Ťli kierowca chce wyjecha─ç ty┼éem z prostopad┼éego miejsca parkingowego lub np. z bramy, wesprze go w tym asystent ruchu przecinaj─ůcego tor jazdy z ty┼éu. System przy pomocy dwóch czujników radarowych monitoruje przestrze┼ä za samochodem i ostrzega kierowc─Ö w sytuacji zagro┼╝enia zderzeniem. Wiele innych wa┼╝nych systemów: adaptacyjny asystent jazdy, bazuj─ůcy na obrazach pozyskiwanych z kamery system rozpoznawania znaków drogowych, system parkowania plus, asystent ┼Ťwiate┼é drogowych oraz asystent niebezpiecze┼ästwa, zebranych jest w jeden pakiet systemów asystuj─ůcych.

Dost─Öpne w sprzeda┼╝y ju┼╝ jesieni─ů: wej┼Ťcie na rynek i limitowana seria modelowa

Audi Q3 Sportback produkowane jest w w─Ögierskiej fabryce czterech pier┼Ťcieni w Gy┼Ĺr. Sprzeda┼╝ modelu w Europie ruszy jesieni─ů tego roku. Oprócz cyfrowej deski rozdzielczej, radia MMI z Bluetooth i wielofunkcyjnej, skórzanej kierownicy, ten SUV coupé wyposa┼╝ony jest równie┼╝ w diodowe reflektory przednie oraz w system tylnej kanapy plus, dzi─Öki któremu ustawia─ç mo┼╝na samodzielnie d┼éugo┼Ť─ç siedziska oraz nachylenie opar─ç. Daje to – podobnie jak zmiana wysoko┼Ťci pod┼éogi baga┼╝nika - du┼╝─ů elastyczno┼Ť─ç zagospodarowania ty┼éu pojazdu. W wersjach sprzedawanych w Niemczech, standardem b─Öd─ů systemy bezpiecze┼ästwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front oraz systemy ostrzegaj─ůce przed niepo┼╝─ůdan─ů zmian─ů i opuszczeniem obranego pasa jazdy.

Z okazji wprowadzenia modelu na rynek, cztery pier┼Ťcienie zaprezentuj─ů specjalnie wyposa┼╝on─ů, limitowan─ů wersj─Ö tego samochodu pod nazw─ů „edition one”. B─Ödzie ona dost─Öpna w dwóch wariantach: w kolorze metalicznym „srebrna rosa” z dodatkami w szarej barwie Manhattan oraz w ca┼éo┼Ťci w kolorze czarnym metalik -  Mythos. W obu przypadkach zewn─Ötrzna stylistyka bazuje na linii S line oraz na czarnym pakiecie stylistycznym. Ciemne panele dekoracyjne w diodowych reflektorach Matrix LED oraz 20-calowe ko┼éa dostarczane przez Audi Sport, nadaj─ů mu jeszcze bardziej sportowego wygl─ůdu. We wn─Ötrzu na kierowc─Ö i pasa┼╝erów czeka linia stylistyczna „edition one srebrna rosa” bazuj─ůca na linii design selection oraz na srebrnych odcieniach kolorystycznych. Z kolei linia „edition one czarny Mythos” oparta jest na linii wn─Ötrza S line i uzupe┼éniona o niebieskie powierzchnie z Alcantary umieszczone na desce rozdzielczej i na pod┼éokietnikach w drzwiach.

 

Wróć do listy artykułów
Zobacz nasze najlepsze oferty