Bezpieczeństwo
Zabezpieczenia
Wnętrze
Wskaźniki i obsługa
Komfort i udogodnienia
Oświetlenie wnętrza
Systemy Audio i Systemy Informatyczne
Nadwozie
Oświetlenie zewnętrzne
Koła i opony
Nowy Civic to sportowe, ekscytujące osiągi hybrydy i dynamika, a także elegancki wygląd i nadzwyczajny komfort
Model Civic, wprowadzony na rynek w 1972 roku, zawsze był określany przez Hondę jako "samochód dla mieszkańców całego świata”. Jedenasta generacja modelu Civic, korzystająca z 50-letniego dorobku i doświadczenia ponad 27,5 miliona egzemplarzy sprzedanych w 170 krajach, stanowi nowoczesną ewolucję charakterystycznej sylwetki tego modelu. Nawiązuje ona do spokojnej, eleganckiej stylistyki, którą znamy z ostatnich modeli Hondy, wprowadzonych na rynek europejski.
Inżynierowie Hondy, zgodnie z założeniami rozwojowym «radosnego Civica», skupili się na tym, w jaki sposób elementy nadwozia i wnętrza mogą ze sobą współgrać, aby zapewnić bardziej komfortowe i ekscytujące odczucia podczas jazdy samochodem, które wpłyną pozytywnie na codzienne życie właścicieli. Dzięki zastosowaniu skoncentrowanej na człowieku koncepcji projektowania, zarówno na etapie prac stylistycznych, jak i opracowania właściwości dynamicznych, Honda stworzyła kabinę, w której komfort, dobra widoczność i przestronność przewyższają dotychczasowe standardy.
Również w tym projekcie zastosowano przyjętą przez Hondę zasadę tworzenia pojazdów "Maksimum dla Człowieka, Minimum dla Maszyny" (M/M), która opiera się na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest służenie potrzebom kierowcy i pasażerów. Przyczynia się do wzbogacenia wrażeń, jakich dostarcza jazda samochodem. Civic wzbudza zaufanie dzięki przyjemnym w dotyku detalom, bezpośredniemu prowadzeniu i dynamicznym właściwościom jezdnym oraz mocnemu, ale oszczędnemu układowi napędowemu, który sprawdza się w każdych warunkach.
Oferowany w standardzie hybrydowy układ napędowy e:HEV stanowi w nowym Civicu uwieńczenie zobowiązania marki, która zapowiadała zelektryfikowanie europejskiej gamy głównych modeli do końca 2022 roku. Hybrydowy układ napędowy wykorzystuje akumulator litowo-jonowy do zasilania dwóch kompaktowych silników elektrycznych, współpracujących z silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Bardzo dobre osiągi w zróżnicowanych warunkach zawdzięcza niezwykle wysokiej gęstości energii akumulatora, sprawności cieplnej i wysokiemu momentowi obrotowemu jednostki elektrycznej.
Dzięki opracowaniu specjalnych rozwiązań dla nowego Civica, układ e:HEV pracuje płynniej, szybciej rozwija moc i daje większe poczucie liniowego przyspieszenia, a także zapewnia wyjątkowo wysoką efektywność paliwową i niską emisję CO2.
„Każdy nowy Civic wzbudza bardzo duże oczekiwania, jednak w przypadku najnowszej generacji staraliśmy się je spełnić z nawiązką” - mówi Tomoyuki Yamagami, szef dużego projektu nowej generacji Civica e:HEV. „Nowoczesnym klientom zależy na stylistyce budzącej emocje, dynamicznej jeździe i wysokiej funkcjonalności, a my sprostaliśmy tym wymaganiom, wykorzystując dostępne nam najnowsze technologie i stosując naszą filozofię rozwoju. Wciąż rozwijamy nasz system e:HEV, ponieważ rozumiemy, w jaki sposób kierowcy korzystają z pojazdów hybrydowych, a jednocześnie udoskonalamy pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, aby ułatwić prowadzenie pojazdu i zwiększyć jego bezpieczeństwo, bez pogorszenia wrażeń z jazdy.”
Nowa Honda Civic została zaprojektowana z myślą o osobach poszukujących dynamicznego i bezpośrednio reagującego samochodu, dostępnego w tym segmencie. Układ napędowy e:HEV, zmodernizowany układ kierowniczy i udoskonalone zawieszenie zapewniają doskonałe osiągi oraz dynamiczne, dobrze wyczuwalne reakcje, które zawsze stanowiły o atrakcyjności modelu Civic.
Nowy system informacyjno-rozrywkowy został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu komfortu, łatwości obsługi i bezpieczeństwa, a Apple CarPlay i Android Auto są dostępne w standardzie. Po raz pierwszy w modelu Civic, najwyższa wersja Advance będzie wyposażona w 10,2-calowy, w pełni cyfrowy kokpit, oferujący możliwość wyboru dostosowanych do indywidualnych potrzeb układów zegarów, przekazujących najbardziej istotne informacje.
W nowym Civicu zastosowano także pakiet Honda SENSING, rozbudowany zestaw zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i rozwiązań wspomagających kierowcę, które zostały udoskonalone specjalnie dla tego nowego modelu. Wprowadzenie nowych, inteligentnych systemów wspomagających kierowcę oraz rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, a także zwiększona liczba poduszek powietrznych i nowe elementy konstrukcyjne, służące lepszemu zabezpieczeniu przed skutkami kolizji, stanowi gwarancję najwyższego bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Inżynierowie Hondy, projektując nowego Civica, skupili się na stworzeniu samochodu, który zadowoli klientów oczekujących stylistyki wzbudzającej emocje i dynamiczne wrażenia. W wyniku zmian powstała sylwetka wierna etosowi konstrukcyjnemu Hondy "Exhilarating Civic", składająca się z prostych, a zarazem wyrafinowanych elementów, które wpływają na poprawę wrażeń z jazdy.
Wzornictwo Civica nawiązuje do spokojnych i eleganckich rozwiązań stylistycznych zastosowanych w innych najnowszych modelach Hondy. Nowy Civic charakteryzuje się bardziej opływową linią dachu oraz niżej poprowadzoną linią przewężenia, co wpłynęło na zwiększenie powierzchni okien, dając poczucie przestronności i rozświetlenia kabiny.
Dla uzyskania bardziej sportowej, przypominającej coupe, bryły nadwozia, wydłużono o 35 mm rozstaw osi nowego Civica w stosunku do poprzedniego modelu. Skrócono też o 20 mm zwis tylny i zmniejszono ogólną wysokość. Najwyższy punkt linii dachu jest wysunięty bardziej do przodu niż w poprzednim modelu, a łagodne nachylenie klapy bagażnika dopełnia eleganckiego wyglądu. Klapa tylna wykonana z materiałów kompozytowych, opracowana przy użyciu nowej technologii produkcji, ma o 20% mniejszą masę niż jej poprzedniczka i okazała się niezwykle ważna dla osiągnięcia bardziej opływowego kształtu bez uszczerbku dla przestrzeni nad głowami pasażerów.
Przód Civica charakteryzuje się ostrzejszym niż w poprzednim modelu kształtem zderzaka oraz wykorzystaniem siatki w górnej osłonie chłodnicy, która podkreśla sportowy wygląd. Czarne listwy po obu stronach dolnej części zderzaka zostały przesunięte, aby nadać samochodowi niższy, bardziej przysadzisty wygląd. Z tyłu – obniżono krawędź klapy bagażnika i zespolone światła tylne w stosunku do ich pozycji w obecnej generacji Civica.
Tylna partia maski została obniżona o 25 mm, a podstawy słupków A przesunięte o 50 mm do tyłu, aby znalazły się w jednej linii z osią przednich kół, dzięki czemu samochód zyskał bardziej zrównoważone proporcje z profilu oraz szerszą, mocniej zarysowaną sylwetkę z każdej perspektywy. Sprawia to, że koła wydają się większe. W połączeniu z szerszym rozstawem tylnych kół i łukami nadkoli uzyskano efekt wizualnego zmniejszenia odstępu między oponą i nadkolem, niższą, pewniejszą sylwetką i ogólne wrażenie większej zwinności pojazdu. Pomimo szerszego rozstawu kół, całkowita szerokość pojazdu nie zmieniła się i wynosi 1800 mm, jak w poprzedniej generacji modelu.
Z profilu Civic e:HEV prezentuje się nowocześnie, bez zbędnych ozdobników, wtopione w powierzchnię drzwi klamki wyposażono w czujniki dotykowe, eliminujące konieczność użycia przycisku ryglowania. Lusterka boczne są teraz mocowane bezpośrednio do przednich drzwi, poniżej linii przewężenia, co pomaga ograniczyć zbędne martwe pole.
Po raz pierwszy w modelu Civic Honda zastosowała laserowe lutowanie poszycia dachu. Ta zaawansowana technologia produkcji pozwoliła na bliższe osadzenie paneli dachowych i bocznych, co wpłynęło na wizualną atrakcyjność samochodu. Osiągnięto to dzięki technice spawania, eliminującej konieczność stosowania listwy profilującej na całej długości dachu.
Smukłe reflektory zostały zintegrowane z gładkim profilem bocznym, podkreślając niski środek ciężkości i dynamiczną stylistykę nowego Civica. Zestaw dziewięciu diod LED, który spełnia także funkcję świateł do jazdy dziennej ma wyrazisty, ale przyjemny dla oka wygląd. Centralne położenie świateł drogowych sprawia, że przedni moduł oświetleniowy przypomina źrenicę oka, obramowaną światłami do jazdy dziennej. Tylne lampy zostały zintegrowane z kompozytową klapą bagażnika. Dzięki temu osiągnięto efekt wizualnej prostoty, pozbawionej zbędnych linii. Linia świateł w kształcie litery "C" to rozwiązanie, które zostało przeniesione z aktualnej generacji modelu Civic. W najnowszym Civicu obramowanie tylnych lamp zostało dodatkowo podświetlone, co nadaje sygnałowi STOP bardziej wyrazisty i elegancki wygląd.
Przedni zderzak został zaprojektowany tak, by ograniczyć efekt bocznych zawirowań powietrza, umożliwiając jego płynny przepływ wzdłuż kół i po bokach nadwozia. Klapa tylna, zintegrowany spojler i zespół świateł zostały starannie zaprojektowane pod kątem zachowania najwyższych parametrów aerodynamicznych, dzięki czemu ograniczono zawirowania powietrza z tyłu i poprawiono jego przepływ wokół nadwozia nowego Civica.
W nowym Civicu dostępna jest szeroka gama wzorów felg aluminiowych, a każdy z nich wyróżnia się wyrafinowanym i dynamicznym stylem. 17-calowe aluminiowe obręcze kół stanowią standardowe wyposażenie wersji Elegance, natomiast 18-calowe obręcze są montowane w wersjach Sport i Advance, przy czym te ostatnie otrzymują dwukolorowe wykończenie. Koła zostały zaprojektowane tak, aby stanowiły uzupełnienie sportowego i eleganckiego stylu modelu Civic.
Nowy Civic będzie dostępny w gamie nowoczesnych kolorów nadwozia, z lakierem Sonic Grey jako opcją standardową. Pozostałe kolory nadwozia to metailczne premium: Premium Crystal Red i Platinum Crystal Blue oraz perłowe: Crystal Black i Platinum White.
Konsekwencją zastosowania skoncentrowanej na człowieku koncepcji projektowania wnętrza, jest kabina nowego Civica, w której komfort, dobra widoczność i przestronność przewyższają dotychczasowe standardy. Ponadto jest to miejsce bezpieczniejsze i bardziej ekscytujące z punktu widzenia kierowcy. Inżynierowie Hondy skupili się na tych głównych aspektach, aby zapewnić kierowcom i pasażerom bardziej odprężające odczucia podczas długich podróży i porannych dojazdów do pracy.
Przykładem zastosowania przez Hondę koncepcji projektowej M/M jest wnętrze, które oferuje najwyższy poziom dopracowania i funkcjonalności w codziennej eksploatacji. Spełnia ono też najwyższe wymagania dotyczące przestronności, także w konfrontacji z modelami wyższych segmentów. Wyjątkowe podejście, ukierunkowane na osiąganie emocjonujących wrażeń z jazdy, zarówno poprzez walory dynamiczne, jak i stylistyczne, zaowocowało powstaniem kabiny, zapewniającej lepszą widoczność i rozświetlenie przestrzeni, dzięki niskiej, płaskiej desce rozdzielczej, zmianie usytuowania lusterek zewnętrznych i większym oknom.
Wnętrze ucieleśnia tę samą filozofię czystego, nowoczesnego wzornictwa, jaką kierowano się, projektując nadwozie. Układ zorientowany na użytkownika charakteryzuje się wysokiej jakości materiałami i przejrzystą deską rozdzielczą. Przyjemne wrażenia dotykowe również służą podniesieniu satysfakcji kierowcy i pasażerów, a sprężystość przycisków została dopracowana tak, aby ich obsługa pozostawiała wrażenia, jakie daje korzystanie z wysokiej klasy urządzeń domowych.
Stylowa, a zarazem praktyczna konsola środkowa została wyposażona w dwa uchwyty na kubki, umieszczone równolegle do przycisków zmiany biegów. Z przodu znajduje się duża taca, na której zmieści się największy smartfon Apple. Czarne, elementy konsoli środkowej (i paneli drzwi w modelach Advance) są pokryte powłoką odporną na zarysowania i odciski palców, co zapewnia trwałość i świetnie się prezentuje. Centralny schowek o dużej pojemności jest teraz wyposażony w podłokietnik z mechanizmem, który automatycznie otwiera górną część pod kątem 60 stopni, dzięki czemu pasażerowie nie muszą się obracać, aby podnieść pokrywę.
Osoby podróżujące z tyłu korzystają z przestronnej i doświetlonej części kabiny, co zapewnia układ sześciu szyb, z nowymi dodatkowymi oknami za tylnymi drzwiami. Słupek B sprawia wrażenie cieńszego niż jest w rzeczywistości, a górna część wewnętrznego panelu drzwi ma kształt aktywnie absorbujący światło zewnętrzne, co potęguje wrażenie przestrzeni z tyłu.
Projektanci koncentrujący się na redukcji zbędnych, wprowadzających zamieszanie elementów, stworzyli innowacyjne nawiewy wentylacji, które zapewniają szerszy, a jednocześnie mniej inwazyjny przepływ powietrza w kabinie. Elegancki wygląd uzyskano dzięki zastosowaniu kratki o strukturze plastra miodu na całej szerokości otworów wentylacyjnych.
Fotele zostały zaprojektowane z myślą o komforcie i funkcjonalności. Zarówno tkanina, jak i skóra są grube i odporne na zagniecenia. Dzięki temu osiągnięto schludne wykończenie wysokiej jakości. Tylne ściany przednich foteli są wykonane z pojedynczych kawałków materiału, co wpływa na wrażenie jednolitości i dyskretnej estetyki wnętrza. Dostępne są dwie opcje tapicerki foteli: czarne ze spokojnymi akcentami i czarne z białymi szwami. Tapicerka materiałowa jest standardem w modelach Elegance, w wyższej wersji Sport standardem jest połączenie tkaniny i skóry, natomiast wersja Advance oferuje w pełni skórzane wykończenie, połączenie skóry naturalnej i syntetycznej.
Nowy Civic będzie pierwszym w historii, w którym zamontowano przednie fotele z nowo opracowaną konstrukcją, zapewniającą lepszą stabilizację. W fotelu zastosowano płaską strukturę kompozytowej maty, która podpiera całą dolną część ciała pasażera, od miednicy po odcinek lędźwiowy kręgosłupa, zapewniając lepsze oparcie i stabilizację.
Nowy Civic został zaprojektowany z myślą o odpowiedniej przestrzeni i funkcjonalności, dzięki czemu stanowi realną alternatywę dla większych modeli, takich jak SUV-y. Pomimo niższej linii dachu, przestrzeń nad głową i w kabinie pozostała taka sama jak w poprzednim modelu, dzięki przesunięciu zawiasów klapy na zewnątrz w stosunku do poprzedniej generacji. Obszerna przestrzeń bagażowa nowego Civica jest porównywalna z poprzednią generacją – należy do największych w tym segmencie – jednak poszerzony otwór załadunkowy poprawia jej użyteczność. Dzięki dużej pojemności bagażnika, wynoszącej ponad 400 litrów (do linii okien), nowy Civic jest w stanie pomieścić wiele różnych bagaży i ekwipunku.
„Wnętrze Hondy Civic nowej generacji zaprojektowano z dbałością o zaspokojenie oczekiwań klientów, wymagających nowych standardów komfortu i komunikacji” – powiedział Yasunori Ogawa, projektant wnętrza modelu Civic e:HEV. „Najnowszy model zapewnia nowy zakres dynamicznych osiągów dzięki mocnemu i responsywnemu hybrydowemu układowi napędowemu, więc jego atrakcyjność wizualna musiała temu dorównać. Nie może się to jednak odbywać kosztem przestronności wnętrza, komfortu i walorów praktycznych. Dzięki naszemu zespołowi inżynierskiemu i rozwojowemu, kolejna wersja Civica oferuje wyjątkową funkcjonalność na co dzień, która zachwyci naszych klientów podczas każdej podróży.”
Nowy Civic został zaprojektowany tak, aby układ jezdny, kierowniczy i zawieszenie zapewniały doskonałe osiągi, dynamiczne reakcje i pozwalały kierowcy odbierać informacje zwrotne we wszystkich sytuacjach na drodze. Model opracowano ze szczególnym uwzględnieniem precyzji reakcji układu kierowniczego i stabilności na drodze. Zwiększa to poczucie więzi kierowcy z samochodem.
Poprawę stabilności na zakrętach osiągnięto dzięki dłuższemu o 35 mm rozstawowi osi i szerszemu o 18 mm rozstawowi tylnych kół w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Opóźnienie początkowe układu kierowniczego zostało zredukowane dzięki zmniejszeniu tarcia łożyska mocowania amortyzatora i tarcia przegubu kulowego. To pozwoliło zmniejszyć ogólne opory tarcia w układzie kierowniczym o 28% w porównaniu z poprzednim modelem.
Inne zmiany, poprawiające dynamikę, to zastosowanie lekkiej i sztywnej przedniej ramy z aluminium, zmodyfikowane przednie amortyzatory oraz zmniejszenie tarcia tłoczysk amortyzatorów. Wszystko to miało wpływ na osiągnięcie ostatecznego celu Hondy, jakim jest satysfakcja kierowcy i dynamiczny charakter pojazdu.
Zwiększona o 19% w stosunku do poprzedniej generacji sztywność nadwozia dodatkowo poprawia stabilność podczas pokonywania zakrętów. Honda zastosowała w tym celu sieć połączonych ze sobą elementów konstrukcyjnych. Zwiększają one zarówno sztywność na skręcanie, jak i na zginanie. W przedniej części samochodu mocna rama w kształcie pierścienia tworzy bardziej efektywną strukturę połączeń dla przedniej przegrody. Podobnie jest z tyłu, gdzie druga przegroda w kształcie pierścienia usztywnia tylną część samochodu. Łączy je bardzo sztywna ramowa konstrukcja kratowa wzdłuż podłogi, która jest połączona z tunelem środkowym, sięgającym bagażnika. Oprócz poprawy zachowania dynamicznego samochodu, sztywniejsza karoseria zapewnia korzyści w zakresie komfortu podróżowania i bezpieczeństwa, dzięki tłumieniu hałasu i drgań przenoszonych do wnętrza oraz korzystniejszym parametrom deformacji podłogi w razie kolizji.
Niezależnie od zastosowanych nowych, dodatkowych technik wzmocnienia konstrukcji, zespół skupił się również na zmniejszeniu jej masy. Aluminiowa maska nowego Civica jest o 43% lżejsza niż stalowy panel poprzedniej generacji modelu. Wykonana z kompozytów ma w porównaniu z poprzednią Hondą Civic o 20% mniejszą masę. Skorzystanie z lżejszych materiałów w połączeniu z udoskonaleniami konstrukcyjnymi zaowocowało uzyskaniem lekkiego, a jednocześnie bardzo sztywnego nadwozia.
Jako podkreślenie filozofii zmian, nastawionych na dynamikę, zespół projektowy Civica wprowadził nowy algorytm kontroli informacji zwrotnych, jakich dostarcza kierowcy elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Nowy system umożliwia łagodny powrót kierownicy do pozycji środkowej, co odgrywa istotną rolę w kontrolowaniu ruchu i stabilności pojazdu, a jednocześnie nie zakłóca informacji zwrotnych, dostarczanych kierowcy przez układ. Zmodernizowana wersja elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA) została specjalnie dostosowana do europejskich wymagań, z uwzględnieniem typowych nawierzchni i stylów jazdy.
System odpowiada za dyskretną pomoc w zakresie zwiększonego bezpieczeństwa i płynniejszego, bardziej przewidywalnego zachowania pojazdu przy niskich i wysokich prędkościach, w takich sytuacjach jak np. regularne pokonywanie łuków, czy zmiana pasów na rondzie. Dzięki czemu kierowcy mogą czuć się spokojniejsi.
„Nowa Honda Civic oferuje niezrównane wrażenia z jazdy w segmencie rodzinnych hatchbacków” – powiedział Tomoyuki Yamagami. „Została opracowana z uwzględnieniem różnorodnych warunków jazdy w Europie i stanowi ucieleśnienie naszej filozofii projektowania samochodów, ukierunkowanej na podkreślanie zwinności i osiągów. W rezultacie model dostarcza znakomitych wrażeń z jazdy, dając poczucie jedności między samochodem a kierowcą, a jednocześnie przewyższa konkurencję w swojej klasie.”
W nowym Civicu zmodernizowano ceniony układ hybrydowy Hondy e:HEV, który generuje moc 135 kW (184 KM) i zapewnia niespotykany w tej klasie moment obrotowy 315 Nm, dzięki czemu samochód przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy. Znacząca poprawa dotyczy również zużycia paliwa i emisji w warunkach rzeczywistych - zmodernizowany model e:HEV emituje CO2 na poziomie 108 g/km (WLTP) i zużywa 4,7 l/100 km (WLTP). Nowy Civic to samochód, który łączy doskonałe wrażenia z jazdy z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją spalin.
Układ napędowy klasycznej, pełnej hybrydy wykorzystuje akumulator litowo-jonowy do zasilania dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych, współpracujących z nowo opracowanym 2,0-litrowym silnikiem benzynowym, z bezpośrednim wtryskiem, pracującym w cyklu Atkinsona. System e:HEV jest w stanie płynnie przełączać się między napędem elektrycznym, hybrydowym i spalinowym bez udziału kierowcy.
Podczas jazdy w przestrzeni miejskiej pojazd przez większość czasu pracuje w trybie elektrycznym (EV), nie emitując żadnych zanieczyszczeń, a jednocześnie wykorzystując płynność i szybkość reakcji napędu elektrycznego. Gdy kierowca uzna, że potrzebuje mocniejszego przyspieszenia, samochód przełączy się w tryb hybrydowy, aby przekazywać napęd na koła przy wykorzystaniu wydajnego silnika elektrycznego, podczas gdy silnik spalinowy będzie spełniał funkcję generatora wymaganej mocy elektrycznej.
Podczas jazdy ze stałą wysoką prędkością, np. na autostradzie, układ przełącza się w tryb silnika spalinowego (Engine Drive) i korzysta z mocy generowanej bezpośrednio przez silnik benzynowy, przy minimalnych stratach, a w razie potrzeby jest wspomagany przez silnik elektryczny. Dzieje się tak wtedy, kiedy zapotrzebowanie na energię napędową wzrośnie przy prędkości maksymalnej. Układ przełącza się z powrotem na napęd hybrydowy, aby uwolnić pełną moc silnika elektrycznego.
We wszystkich trybach jazdy energia hamowania i wytracania prędkości jest odzyskiwana dla zwiększenia ogólnej wydajności, co przekłada się na wyjątkowo niskie zużycie paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim. Dzięki dużej sztywności wału korbowego i zastosowaniu drugiego wałka wyrównoważającego, silnik charakteryzuje się mniejszymi drganiami w całym zakresie prędkości obrotowych niż w poprzednich generacjach układu napędowego e:HEV, co umożliwia płynną jazdę we wszystkich trybach napędu.
Ewolucja podzespołów e:HEV Hondy na przestrzeni ponad 20 lat zaowocowała stworzeniem wyrafinowanego, a jednocześnie kompaktowego i wydajnego zespołu napędowego, który łączy w sobie szybkość reakcji i moc silnika elektrycznego z zaletami silnika benzynowego, zarówno na drogach miejskich, jak i na trasach poza miastem. Zapewnia nie tylko natychmiastową reakcję podczas przyspieszania przy niskich prędkościach, ale także przy wysokich prędkościach podczas jazdy autostradowej.
Pracujący liniowo układ wyboru przełożenia (wirtualna zmiana biegów) koreluje dźwięk silnika z jego prędkością obrotową, zapewniając lepsze odczuwanie przyspieszenia, co jest istotną zmianą w stosunku do poprzednich pojazdów hybrydowych Hondy. W trybie sportowym jest to dodatkowo wzmocnione dzięki systemowi Active Sound Control, który dostarcza dodatkowych wrażeń akustycznych.
Z myślą o sportowej jeździe na krętych odcinkach dróg inżynierowie Hondy opracowali "system rozpoznający kręte drogi". Dzięki tej funkcji pojazd znajduje się w najbardziej adekwatnym do sytuacji trybie napędu, co poprawia szybkość reakcji i ogranicza niepotrzebne i częste zmiany trybów. W scenariuszu rozpoznającym jazdę po krętych drogach stosuje się również silniejszy stopień hamowania, aby kierowca otrzymywał więcej informacji zwrotnych. Przy wysokich prędkościach obrotowych i w trybie napędu spalinowego (Engine Drive) układ zapewnia dynamiczne przyspieszenie, dostarczając wysoki moment obrotowy silnika przy wyższych obciążeniach, dzięki technologii bezpośredniego wtrysku paliwa.
Za pomocą przełącznika wyboru trybu jazdy użytkownicy mogą płynnie przełączać między czterema trybami: ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Eco’ i ‘Individual’. Tryb ‘Sport’ przestawia przepustnicę na żywsze reakcje i poprawia osiągi, podczas gdy tryb ‘Eco’ łagodzi reakcję przepustnicy, kładąc nacisk na oszczędność paliwa. Nowy tryb ‘Individual’ umożliwia użytkownikom dostosowanie charakterystyki Civica do własnego stylu jazdy, w tym oporu układu kierowniczego i reakcji przepustnicy. W każdej chwili kierowca może przełączyć się z powrotem do trybu ‘Normal’, w którym samochód zapewnia konfigurację oferującą balans osiągów i oszczędności.
Układ bezpośredniego wtrysku paliwa umożliwia wielokrotne wtryskiwanie dawki paliwa do silnika w trakcie prostej fazy spalania, tzw. wtrysk wielostopniowy, co zmniejsza emisję zanieczyszczeń w szerokim zakresie roboczym. Udoskonalona konstrukcja silnika, zoptymalizowana pod kątem szybszego i bardziej efektywnego spalania oraz wyższego momentu obrotowego, pomaga również nowemu Civicowi radzić sobie z wyższym stopniem sprężania, dzięki lepszej wydajności chłodzenia, a wraz z cyklem spalania Atkinsona osiąga wiodącą w branży sprawność energetyczną na poziomie 41%.
Inżynierowie Hondy opracowali nowy silnik tak, aby spełniał przyszłe limity emisji spalin, stosując niskotemperaturowy katalizator aktywujący, zoptymalizowany kształt portów dolotowych, zapewniający wydajny przepływ powietrza, oraz zawory wypełnione sodem.
Najnowsza wersja inteligentnego zespołu akumulatorów (IPU) Hondy została umieszczona pod tylnymi siedzeniami, aby uzyskać jak najwyższą pakowność pojazdu. Kompaktowe wymiary zespołu pozwoliły na zastosowanie grubszej podstawy siedzenia, co zwiększa komfort pasażerów. Nowa jednostka sterująca mocą (PCU), która kontroluje zasilaniem zespołu napędowego z instalacji wysokiego napięcia, została dla zaoszczędzenia przestrzeni we wnętrzu umieszczona pod maską silnika.
Zwiększenie gęstości energii inteligentnego zespołu akumulatorów (IPU) i mocy wyjściowej jednostki PCU ma wpływ na podniesienie obciążenia silnika elektrycznego w szerszym zakresie scenariuszy jazdy. Dzięki temu silnik spalinowy może pracować z niższą prędkością obrotową, co zmniejsza zużycie paliwa i pozwala uzyskać większy moment obrotowy przy wyższych prędkościach.
Nowy Civic łączy intuicyjną obsługę systemu pokładowego z poszerzoną gamą usług korzystających z komunikacji sieciowej. Zwiększa komfort i bezpieczeństwo ich obsługi, dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii i przyjemnych w dotyku elementów.
Unowocześniony system informacyjno-rozrywkowy Civica jest obsługiwany za pośrednictwem szybko reagującego dziewięciocalowego ekranu dotykowego lub głosowo. Elementy obsługi i warstwy menu zostały opracowane w taki sposób, aby ograniczyć dekoncentrację kierowcy wynikającą z częstego przenoszenia wzroku w górę i w dół. Ułatwia to i przyspiesza obsługę systemu. Podparcie pod palce przy ekranie dotykowym stabilizuje dłoń użytkownika nawet wtedy, gdy pojazd jest w ruchu. Tuż nad nim umieszczono sześć konfigurowalnych skrótów, ułatwiających dostęp do takich funkcji, jak system nawigacji, telefon i obsługa systemu nagłośnienia. Stałe, fizyczne przyciski obsługi funkcji "Home" i "Back" oraz pokrętło sterowania dźwiękiem zostały powiększone, co ułatwia ich obsługę podczas jazdy.
Inżynierowie Hondy zaprojektowali interfejs komunikacji użytkownika z systemami pojazdu w taki sposób, aby ułatwić korzystanie z nich podczas jazdy, umożliwiając szybki dostęp do żądanych funkcji poprzez mniejszą liczbę poziomów w menu. System informacyjno-rozrywkowy został zaprojektowany z myślą o szybkiej komunikacji ze smartfonami, dlatego Apple CarPlay (bezprzewodowo) i Android Auto są dostępne w standardzie.
Nowoczesny ekran systemu nawigacji został wyposażony w nową grafikę, która minimalizuje ryzyko rozproszenia uwagi kierowcy poprzez bardziej przejrzystą prezentację informacji. System uwzględnia teraz funkcje trójwymiarowego modelowania obszarów miejskich z poprawioną jakością obrazu i bardziej żywymi kolorami, co ułatwia nawigację w ruchu, a także umożliwia obsługę często używanych funkcji za pomocą jednego przycisku.
Po raz pierwszy w modelu Hondy, w najwyższych wersjach, dostępny w standardzie jest 10,2-calowy w pełni cyfrowy, kolorowy panel zegarów (w niższych wersjach – 7,0-calowe tarcze wskaźników). W obu opcjach zastosowano nowe przyrządy, które szczegółowo informują o mocy i poziomie odzysku energii hybrydowego układu napędowego eHEV. Informacje dotyczące systemu audio są prezentowane po lewej stronie ekranu, natomiast informacje dotyczące jazdy, takie jak wskazania Honda SENSING i informacje nawigacyjne, znajdują się po prawej stronie wyświetlacza. Takie umiejscowienie ułatwia kierowcy intuicyjną obsługę właściwych przycisków sterowania zamontowanych na kierownicy.
Wersje Elegance i Sport mają w standardzie osiem głośników. Advance jest wyposażona w 12-głośnikowy system nagłośnienia BOSE ‘CentrepointTM’ klasy premium, który zapewnia pasażerom wyższy komfort akustyczny podczas słuchania muzyki. Rozwiązanie to jest wynikiem wspólnych prac ekspertów Hondy i BOSE, dzięki czemu udało się stworzyć wspaniałe środowisko akustyczne, w którym wszyscy pasażerowie mogą cieszyć się realistycznym brzmieniem, wiernie odtwarzającym warunki, jakie znamy z sali koncertowych.
System SENSING Hondy ma wiele dodatkowych funkcji bezpieczeństwa, które nie były oferowane w poprzedniej generacji modelu, a niektóre z istniejących funkcji zostały znacznie udoskonalone. Ponadto, nowa konstrukcja nadwozia zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów i pieszych, przewyższając standardy ustalone dla modeli segmentu E. Nowy model jest kolejnym krokiem w realizacji śmiałych ambicji Hondy, która zobowiązała się do zredukowania do zera do roku 2050 liczby ofiar śmiertelnych kolizji drogowych z udziałem motocykli i samochodów marki Honda.
Czujniki ultradźwiękowe – po cztery z przodu i z tyłu – wykorzystują odbicie fal dźwiękowych do wykrywania niemetalowych obiektów, takich jak szyby i ściany, znacznie pewniej i z większą dokładnością niż stosowane wcześniej radary wykorzystujące fale milimetrowe. Nowy Civic jest również wyposażony w przednią kamerę szerokokątną. Dzięki kątowi widzenia 100 stopni możliwe było udoskonalenie systemów rozpoznawania obiektów, które zwiększają zdolność Civica do wykrywania krawędzi jezdni, oznakowania poziomego drogi, innych pojazdów, w tym motocykli i rowerzystów.
Nowy procesor o dużej szybkości przetwarzania danych usprawnił zarówno rozpoznawanie obiektów, jak i efektywność pracy oraz sterowanie systemem, co oznacza, że Honda SENSING może wykrywać obiekty wcześniej i bardziej precyzyjnie, niż konwencjonalne systemy radarów milimetrowych. Dotyczy to również pieszych w oświetlonym i w ciemnym otoczeniu.
System ostrzegania przed kolizją czołową ma za zadanie wykrywać obecność pojazdów poprzedzających i ostrzegać kierowcę dźwiękowo, wizualnie i drżeniem odczuwalnym na kierownicy o zbliżaniu się ze zbyt dużą prędkością. Jeśli kierowca nie zareaguje, zostanie uruchomiony System ograniczający skutki kolizji, który automatycznie aplikuje lekkie ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo lub siłę zderzenia czołowego. Jeśli zmodernizowany system wykryje bezpośrednie zagrożenie kolizji, automatycznie hamuje z pełną siłą. W systemie Monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem zastosowano również ulepszone czujniki radarowe, dzięki którym Civic szybciej ostrzega kierowcę o samochodach nadjeżdżających z dowolnego kierunku podczas cofania z miejsca parkingowego lub podjazdu.
Radar umożliwia systemom Civica skanowanie otoczenia z obu stron pojazdu od przednich drzwi do tyłu, zwiększając zasięg wykrywania martwego pola z trzech do 25 metrów. W przypadku rozpoznania pojazdu poruszającego się po sąsiednim pasie ruchu lub zbliżającego się po przekątnej z tyłu ze znaczną prędkością, w zasięgu około 25 metrów lub bliżej, system wyświetla wizualne ostrzeżenie w lusterkach bocznych. Zwiększa to bezpieczeństwo kierowców, chcących zmienić pas ruchu przy dużych prędkościach. System ten jest standardem w każdej wersji Hondy Civic e:HEV.
Po raz pierwszy nowy Civic został wyposażony w Asystenta jazdy w korku. Zmniejsza on wysiłek kierowcy podczas jazdy z niskimi prędkościami w korkach, pomagając utrzymać pojazd na swoim pasie ruchu, począwszy od prędkości 0 km/h. Po wyjechaniu ze strefy zatorów drogowych, od prędkości około 60 km/h, system płynnie przełącza się na System kontroli pasa ruchu (LKAS) – jest to niższa prędkość, niż w przypadku systemów konwencjonalnych.
Po aktywowaniu, System kontroli pasa ruchu rozpoznaje krzywizny zakrętów, aby dostosować czas wspomagania wchodzenia w zakręt i wychodzenia z niego oraz odpowiednio zmniejszyć wysiłek kierowcy podczas jazdy na łukach. System posiada również funkcję korekcji układu kierowniczego, która znacznie poprawia utrzymanie pozycji na środku pasa w przypadku dróg o nierównej nawierzchni, bocznego wiatru lub zawirowań powietrza, jakie mogą wystąpić w sąsiedztwie przejeżdżającej ciężarówki. Gdy System kontroli pasa ruchu (LKAS) jest wyłączony, System przeciwdziałający zjechaniu z drogi (RDMS) monitoruje położenie pojazdu na pasie ruchu i wysyła wizualne oraz dotykowe ostrzeżenia, jeśli pojazd zjeżdża na inny pas ruchu bez sygnalizacji.
Dzięki nowemu układowi kamer, zmodernizowany Tempomat adaptacyjny (ACC) może wykrywać pojazdy znacznie wcześniej i dokładniej niż dotychczas, umożliwiając stopniowe przyspieszanie i hamowanie, dzięki czemu reakcja jest bardziej stopniowa i naturalna. Podczas wyprzedzania system odbiera sygnały z kierunkowskazu i z układu kierowniczego, zezwalając na silne przyspieszenie w zależności od konkretnej sytuacji na drodze. Gdy wolniejszy pojazd poprzedzający zjeżdża z pasa ruchu, system łagodnie przyspiesza do prędkości ustawionej dla tempomatu adaptacyjnego. Szybciej reaguje również, kiedy kierowca zmieni pas ruchu na pusty, wyjeżdżając zza wolniejszego samochodu poprzedzającego oraz gdy wolniejszy samochód poprzedzający opuści nasz pas ruchu.
Adaptacyjne reflektory w Civicu - po raz pierwszy wprowadzone przez Hondę - stanowią rozwinięcie systemu automatycznych świateł drogowych i zmiennej wiązki światła. Inteligentny system ogranicza prawdopodobieństwo oślepiania innych kierowców i pieszych, dzięki wykorzystaniu kamery czołowej do wykrywania pojazdów z przodu i automatycznego załączenia lub wyłączenia grup LED-ów, co gwarantuje odpowiednią widoczność bez oślepiania innych użytkowników drogi. System może również sam przełączać się pomiędzy światłami mijania i drogowymi, ułatwiając kierowcy skupienie uwagi na drodze.
Oprócz nowych i udoskonalonych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, w Civicu zastosowano nowe elementy strukturalne, które zapewniają lepszą ochronę przed skutkami kolizji czołowej, tylnej i bocznej, zwiększające ogólne bezpieczeństwo bierne, a zarazem spełniające rygorystyczne normy bezpieczeństwa zderzeniowego, egzekwowane przez Euro NCAP.
Obejmują one dodatkowe usztywnienia drzwi przednich i obramowania tylnych nadkoli, które poprawiają odporność na uderzenia z boku, wprowadzono też płyty zabezpieczające belki przedniego zderzaka, które pochłaniają energię uderzenia, zmniejszając ryzyko złamań nóg i uszkodzeń stawów kolanowych u pieszych w razie kolizji.
Nowy Civic jest standardowo wyposażony w 11 poduszek powietrznych. Po raz pierwszy w modelu Civic standardem są kolanowe poduszki powietrzne z przodu, które ograniczają obrażenia kierowcy i pasażera podczas zderzeń czołowych, a także boczne poduszki powietrzne dla pasażerów siedzących z tyłu. Nowością jest również centralna poduszka powietrzna z przodu, która zapobiega zderzeniu kierowcy z pasażerem podczas zderzenia bocznego.
Źródło: HONDA MEDIA